Sätt att ”växla upp” lönemässigt

Ett tillägg till vården. Alla klagar på dålig lön, men det finns stora möjligheter och stora pengar att hämta där, om du är villig att jobba för det.

Tyvärr är väldigt många bekväma och gnäller istället.

Flytta utomlands kallar jag stor förändring oavsett var man är i livet, men givetvis är det mindre motstånd som ung utan familj.

Selfemployed, det blir direkt helt andra krav på dig. Inte minst att jaga arbete.
Visst kan det bli lite självkörande beroende på kompetens och kontakter men det är ändå inte en liten förändring.

1 gillning

Jag håller delvis med dig. Man får göra avkall på något (tex bekvämlighet) i utbyte för större inkomst.

Jag skulle tjäna min månadslön på 1 vecka, men familjesituationen just nu tillåter inte riktigt att jag skulle fara runt på turné i landet.

Med det sagt tycker jag ändå att vårdpersonal oavsett kategori borde kompenseras med ett rejält lönelyft. Om inte annat för att locka fler att utbilda sig inom vård och omsorg.

1 gillning

Vad är “rik”?

Du har rätt i sak här. Det finns personer som har “för låg lön” på grund av olika omständigheter som inte har med deras prestation eller kvalifikationer att göra. I min värld är dessa personer ofta kvinnor även om det förstås kan variera. De olika politiska påhitt med lönekartläggningar och liknande har i praktiken varit inriktade på denna grupp.

De personer jag själv har träffat på som hört till denna kategori har mer än något annat saknat självförtroende. Ofta har de dessutom haft en ofördelaktig ålder. Att tänka att de ska “ta sig i kragen” är ju i teorin rimligt men att det verkligen skulle resultera i ett “bra jobb” med lön i paritet med deras faktiska nivå har framstått som mindre sannolikt.

Att någon skulle kunna välja denna väg är förstås möjligt. Jag skulle gissa att det då kan handla om personer som begränsats av mer tillfälliga faktorer. Det kan handla om att vara ensamstående med små barn, ha sjuk partner, ha någon sorts livskris eller liknande. När detta tillstånd upphör kan en sådan person sannolikt våga tacka ja till befordran, ta det mer utmanande jobbet med pendling eller liknande. Jag uppfattar dock att det här scenariot återigen är relativt smalt. Det är betydligt fler personer som har “för låg lön” än som har faktiska möjligheter att “dra på sig sjumilastövlarna”.

1 gillning

Jag bytte arbete från ett som krävde 45-60 min pendling enkel resa för egna pengar, bil var enda realistiska alternativet, och reducerad arbetstid för att få ihop vardagen då vi fick flera barn på några år till ett jobb som konsult med något högre lön , men framför allt radikalt sänkta kostnader och bibehållen arbetstid.
Och en annan inriktning på mitt arbete och kompetens jämfört med tidigare arbete vilket var också ett mål.

Det gjorde om nästan 5000 netto/månad i sönkta kostnader, exklusive arbetstiden.

Men min ekonomiska grundplåt skramlade jag ihop genom att bo och arbeta utomlands ungefär 3 år. Förvisso inte radikala löner på den tiden men förmåner och kostnadstäckning gjorde att levnadsomkostnaderna var relativt låga och jag spenderade inte allt på vin, sång och nöjen så det fanns en del pengar över.

100 miljoner +

Det finns en skillnad mellan att “arbeta utomlands” och “flytta utomlands”. Jag skulle säga att det finns tre nivåer:

1. Arbeta utomlands, t.ex. bo i Malmö och jobba i Köpenhamn
  2. Flytta till EU/EES-land och arbeta där.
  3. Flytta till land utanför EU/EES och arbeta där.

Det är främst den första nivån som jag fokuserar på här. Mitt eget format som offentliganställd på ambassad skulle jag placera på den första nivån. Sannolikt har även anställda på svenska storföretag som jobbar på någon utländsk filial snarlika förhållanden. Möjligen skulle de placeras in på nivå 2 men det beror nog på längden på vistelsen.

1 gillning

Ja, råkar man nu bo så att Köpenhamn och kanske även Oslo är ett rimligt alternativ kan jag hålla med dig, men båda de andra alternativen har ju en stor påverkar på privatlivet.

Hamnar man inte på ruta ett då?

Om man inte säljer tid får man äga kapital. Att göra det i ett enskilt, litet företag är förenat med hög risk. Bäst långsiktig riskjusterad avkastning är istället indexfonder.

För att ha råd med indexfonder behöver man höja sin lön. Hur höjer man sin lön?

Nja, poängen var snarare att inte sälja sin tid i styckepris, utan sälja producerat värde.
Producera värde tar givetvis tid det med, men det behöver inte finnas en direkt korrelation till tidsåtgången och priset.

1 gillning

Håller med @Esko ett “trick” är att börja ta betalt per enhet. (Ungefär som hantverkare som lämnar fast pris). Sen blir man duktig/optimerar så att man kan göra den enheten snabbt (utan fusk!).

Då kan man i många fall få betydligt bättre betalt/tidsenhet än att man säljer sin tid rakt av timme för timme då man snarare förlorar på att jobba snabbt/optimera.

Gjorde själv så med stor framgång och det gjorde stor skillnad MEN innebar också att vi hela tiden finslipade/optimerade alla processer för att minimera dötid och höll på jobba ihjäl oss på kuppen!

2 gillningar

Samma här. Tycker dock att lönerna är ganska acceptabla nuförtiden.

4 Byta arbetsgivare.

1 gillning

Första posten då jag inlett en kampanj för att få fler att börja konsulta. Jag är helt jävig då många av kunderna i mitt företag är just konsulter, men vissa fördelar är helt uppenbara. Har man inget AB sedan innan så kan det vara en bonus att kunna ta del av vissa skattevinster ett AB medför.

Flera av mina kunder har 2-3 x mer netto per år genom att börja konsulta och välja rätt lön kontra utdelning. Vissa väljer att spara i bolaget istället för att plocka ut pengarna för att kunna använda “oskattade” pengar till investeringar i fastigheter och verksamheter. Kort sagt är det flexibelt att ha ett aktiebolag som fakturerar ditt värde snarare än att by default få det utbetalt med höga skattesatser som lön.

Beroende på avtal och styrförmåga har många även längre semester (tid utan uppdrag) men har ändå tjänat mer pga högre fakturering. Har du ett bolag igång är steget att satsa på sidehustles inte så långt bort. Har tex. en kund som finansierat en gård/stall-verksamhet genom sitt konsultande.

Men såklart viktigt att ta reda på vad som skulle kunna gälla i ditt fall. Jag har gjort ett kalkylark på en svinful landningssida jag byggt. Öppet för vem som helst att testa sina förutsättningar så som timfakturering och önskad månadslön/semester. Kolla vilket förväntat resultat din potentiella verksamhet skulle få: Konsultkalkyl – INFORMIFY

Du får som regel inte upp lönen radikalt genom att byta arbetsgivare. Det kan givetvis finnas enstaka personer som är extremt underbetalda eller liknande men för den breda gruppen arbetstagare kan ett byte av arbetsgivare förväntas ge en ökning med kanske 10%. Att få upp lönen med så mycket som 20% får anses ovanligt men det är ändå inte radikalt.

Om man ska flytta, som i punkterna 2 eller 3, är det naturligtvis en stor sak. Med “Arbeta utomlands” menar jag inte specifikt att pendla över sundet utan alla former av arbete utomlands som är enkla och inte får några stora konsekvenser. Man kan exempelvis tänka sig:

1. Arbeta som hjälparbetare eller liknande. Detta inkluderar även en rad olika typer av administrativ och stödjande personal som inte jobbar med krishantering, sjukvård eller liknande.
2. Arbeta på utländsk filial till stort företag.
3. Arbeta på ambassad
4. Arbeta som offentliganställd i utlandet
5. Arbeta inom EU eller liknande organisation

Alla dessa alternativ innebär att alla praktiska aspekter tas om hand av någon annan, att skatteregler och pension är icke-frågor och att man normalt även får karriärmässiga fördelar. Det normala är att man jobbar utomlands under en begränsad tid, har regelbundna vistelser i Sverige inbakade i paketet. Konsekvenserna för privatlivet blir därmed inte så dramatiska i praktiken.

Alternativet 1 är tillgängligt för många. Alternativ 2 är något smalare. Alternativ 3 är öppet för ganska många, betydligt fler än de som gått diplomatprogrammet. Alternativ 4 är något smalare.

petade in lite siffror och “årets resultat” verkar bli ganska felaktigt. Jag tror att du bara räknar på en månads lön och inte 12…

Lite feedback: Kollade lite snabbt på kalkylen och 1500kr/tim och 168 tim/mån och 24 veckors semester känns som ett väldigt udda “default-upplägg” att utgå ifrån i en allmängiltig kalkyl.

Tror det skulle kännas mer normal-anpassat med t ex 850kr/tim, 160 tim/månad och 8 veckors semester som default för någon som är på väg att dra igång egen konsultlåda. Men jag kanske tolkar kalkylen du ställt upp fel?

1 gillning

Nej, det beror ju förstås på vad man menar med radikalt. Jag fick 30% mer när jag böt arbetsgivare och hade kanske kunnat få lite mer. Det är ändå ganska bra och åtminstone mycket mera än vad jag kan få bara genom att göra ett bra jobb.