Sätt att ”växla upp” lönemässigt

Frågan i tråden handlade om mer generella format, som att ”välja att jobba natt” om det nu skulle vara något som för en viss yrkesgrupp automatiskt ger dubblad lön.

Att det har förekommit enstaka personer som höjt sin lön ovanligt mycket på något sätt är i min värld inte så intressant om inte många med samma roll enkelt skulle kunna kopiera samma modell.

Enstaka stämmer absolut inte.

Det borde räcka att ha arbetat några år på samma arbetsplats i ett yrke där bristen på personal har ökat mycket de senaste åren.

Förmodligen kan nästan alla typer av lärare som har jobbat på samma arbetsplats i några år öka lönen ganska mycket genom att byta arbetsgivare och troligtvis också många inom olika vårdyrken.

Tror inte på den här modellen alls, alltså i meningen att den skulle vara generellt gångbar. Jag kommer nu från en ”lärarfamilj” och har tidigare jobbat i utbildningsförvaltning så just lärares möjligheter är inte helt obekanta. Det finns helt klart vissa ämneskombinationer för lärare som det är brist på. De kan ha möjlighet att få löner utanför de etablerade spannen.

För personer inom vårdyrken är rollen som konsult sannolikt den givna vägen till en högre lön. Där går du in på en hög lön, bevisar dig och kan sedan begära en ”lägre men ändå hög lön”. När arbetsgivaren både vet vad hen får och kan sänka sin kostnad har man en stark förhandlingsposition.

Det är ändå den modellen som gäller. Massor av lärare byter arbetsgivare för att få upp sin lön. Den är generellt gångbar utifrån förutsättningen att man har jobbat några år på samma ställe och därför har kommit efter lönemässigt.

Massor med personer byter jobb i helt normal form och får upp sin lön något måttligt i samband med det. Det finns inget särskilt som gäller för lärare eller någon annan yrkesgrupp. Någon möjlighet att göra ett särskilt vägval och därefter tjäna kanske dubbelt så mycket som andra i samma yrke finns inte. Det är den typen av vägval som tråden handlar om, inte den sortens små förändringar som är det normala annars.

Då ber jag om ursäkt för att jag inte förstod vilka ökningar du tänkte på när du skrev radikalt. För mig är 30% en radikal löneökning men om du menade att det skulle vara mera så förstår jag varför du inte tycker att den löneökningen är hög.

Du hade rätt att något var fel - vald semester påverkade inte intäkterna. Det är åtgärdat. TACK!

haha håller med det är tyvärr inte default.

Det är ingen superkomplicerad app jag byggt, embeddat en google sheet på sidan så det användaren innan slagit in kommer stå kvar till någon justerar. Bara att pilla på parametrarna lön, arbetstimmar, semester så kan man testa olika scenarion.

Återigen kan det alltid finnas enstaka personer som lyckas höja sin lön mer än vad som är normalt.

Om vi åter tittar på gruppen lärare har jag inga svårigheter att tänka mig en bra lärare inom MA-NO som för första gången söker jobb som erfaren och då höjer sin lön relativt mycket, kopplat till den bristsituation som finns.

Ett mer udda exempel som tyvärr kommer från verkligheten handlar om en lärare utan märkvärdig ämneskombination som höjde sin lön markant genom att ta jobb på den i media omskrivna Al Azhar-skolan i Stockholm. Där fick hen lära sig av sina elever att det svenska samhället var ”haram” och att hen skulle hamna i helvetet om hen inte konverterade. Ägarna till skolan var väldigt angelägna om att ha vissa ”normala” lärare anställda för syns skull och var därför villiga att betala betydligt mer än vanligt just till dem.

Inget av exemplen ovan är representativa för den breda gruppen men givetvis finns det fler liknande exempel i enstaka fall.

Lägg till “Side hustle” vid sidan av en normal anställning. Visst blir det fler timmar men om det exempelvis gäller att tjäna pengar på sin hobby eller något annat som man är starkt intresserad av så blir det inte speciellt betungande, snarare tvärsom.

Fast det är inte enstaka fall. Jag har inte hört talas om någon lärare som har bytt arbetsgivare efter några år på samma ställe som INTE har fått ett rejält lönelyft. Massor av lärare pendlar till grannkommunen eftersom de har tröttnat på qtt nyanställda får högre lön än de som har varit lärare i många år. Enda sättet att påverka lönen mer än marginellt är att byta arbetsgivare.

Man får normalt lönelyft när man byter jobb. Det är inget specifikt för lärare. Om man av olika skäl väntar ett tag med att byta jobb så blir det potentiella lönelyftet större. Åter inget specifikt för lärare.

Att nyanställda får högre lön än erfarna förekommer på fler ställen men har främst förknippats med offentliga arbetsgivare med ”konservativ lönepolitik”. Jag har dock hört samma typ av berättelse även från andra. Ofta har det rört sig om någon med ”ofördelaktig ålder” som jobbat kvar på grundnivån i organisationen.

Att byta arbetsgivare är för många ända sättet att få upp sin lön, annat än möjligen att bli ”kvarköpt”, är normalt. Frågan här handlar dock om särskilda format eller vägval som vissa gör och som är kopplade till en annorlunda lönenivå. Att byta arbetsgivare är något normalt som alla redan gör. Här är frågan mer olika specialgrejer, som ofta uppfattas som svåra, riskabla eller som många saknar kunskap om hur man åstadkommer.

Precis. Därför passar punkten 4. Byta arbetsgivare i din frågeställning.

Men, då kan du ju ta och stryka din lista i trådstarten med, de är ju i stort sett potentiellt lika radikala i utförande och potentiell löneförhöjning om man tittar över den breda massan som fallet med att byta arbetsgivare.

Som just lärare finns möjlighet att arbeta på svenska skolor i utlandet. Det är ett smalare format men sannolikt med motsvarande villkor som andra offentliganställda utomlands. Då blir det också en väg att höja sin lön radikalt.

Detta innebär inte att flytta utan just att bo och arbeta en begränsad tid i ett annat land. Konsekvenserna blir därmed begränsade.

Tycker det är synd att man måste byta arbetsplats för att få upp lönen. Tänk om man trivs och gör ett väldigt bra jobb! Tråkigt att arbetsgivarna i de fallen inte prioriterar de redan anställda bättre. Känns ju tyvärr som hela samhället/affärsvärlden är uppbyggt så. :thinking:

2 gillningar

Tyvärr är det så.
Jag arbetar som konsult inom IT.
Vid mina jobbyten har jag gått upp 20% i lön. Annars 2-7% per år.

1 gillning