Satt upp månadssparande åt nära vän

Godmorgon! Igår var en nära vän hemma hos mig på middag, där vi började prata lite om lön, sparande och investeringar. Det mynnade ut att jag fick hjälpa henne att sätta igång ett månadsspar, då hon idag inte investerar något alls, och endast har ett litet resesparande som hon hela tiden lägger på resor sedan är tillbaka på ruta ett.

Hon har självklart blivit rekommenderad av en ex pojkvän om något sketet litet biotech bolag som är ner -75%… Så hon var lite skeptisk till börsen, men kände att hon idag måste få upp någon typ av kontinuerlig investering för sin framtid.

Hon är idag 28 år, och vi kom överens om att spara 1 000 kr/månad, där hon inte vill ta extremt stor risk men hon ville ändå ha god möjligheten att kunna växa mycket. Med sparhorisont minst 3 år, gärna längre än så. Därför resonerar jag med 100% allokering aktier. Då ändå ville ha stor värdeökning, och dessa pengar är för att bygga förmögenhet inte bevara.

Hon hade inga pengar på Avanza så hon får kostnadsfritt upp till 50 000 kr vilket är rätt schysst. Jag satte upp denna allokeringen:

Länsförsäkringar Global Index - 60%
Handelsbanken Småbolag Index - 10%
DNB Norden Indeks - 10%
LMM – Kavaljer Investmentbolagsfond - 10%
Avanza - Emerging Markets - 10%

Ligger lite övervikt Norden men då vi är bosatta här och detta har gått ner relativt mycket i år tänkte jag att det vore en bra investering. Annars har jag utgått mycket från RM portföljer.

Hur tycker ni allokeringen ser ut? Kan jag med gott samvete låta henne månadsspara detta framöver och känna att jag gett hennes första investering på börsen en bra grund?

1 gillning

Bra att du vill hjälpa till!

Personligen hade jag nöjt mig med max tre fonder. Detta är ändå en ren nybörjare som förmodligen inte vet vad ordet allokering betyder. Men jag kan ha fel…

1 gillning

Roligt att läsa att det finns människor där ute som hjälper andra komma igång med ett sparande.

När jag hjälper vänner och bekanta med sådana här ärenden, brukar jag alltid ställa lite kontrollfrågor till dem för att bättre förstå vad de tycker och tänker. Detta för att också låta dem vara delaktiga och delansvariga för det kommande utfallet. Är deras tidshorisont oklar och de kommer känna det klia i fingrarna att använda pengarna istället för ligga till sig är det mer inslag av räntor exempelvis. Är det en bransch eller inriktning de brinner speciellt mycket för, är det skäl att avvika lite från gängse norm om billigt och brett indexsparande. För de som brinner för hållbarhet och miljön exempelvis brukar jag rekommendera Storebrands Plus-fonder alternativt Proethos, då det är den billigaste aktiva fonden inom det området.

Till sist det som inlägget ovan är inne på: gör det så enkelt det går för det är din vän som skall ta vid och äga sparandet från det att du hjälpt till sätta upp det.

4 gillningar

Om hon är helt nybörjare föreslår jag sparrobot. Lysa är bra tycker jag, men Optis app är fin visualisering för nya sparare.

4 gillningar

En bra ide. Då minskar det egna ansvaret som rådgivare om något skulle gå snett.

2 gillningar

Tillräckligt bra portfölj anser jag, dock går den förenkla vilket kanske kunde vara bra för en nybörjare. Kanske 70% global, 15% Sverige och 15% Tillväxtmarknader.

Annars är ju en robot som Lysa eller Opti ett utmärkt val för nybörjare. Då får de dessutom svara på robotarna frågor kring riskvilja och sparhorisont. Det kanske gör att en nybörjare för första gången verkligen börjar tänka till och intressera sig för sina investeringar.

1 gillning

Jag tycker det ser bra ut. Men jag brukar försöka hålla det enkelt när jag hjälper vänner som egentligen inte är intresserade. 100% i en bred indexfond eller en billig fondrobot.

Jag tror det viktiga är att ett litet sparande, eller kanske viktigare, investerande kommer igång och ett intresse väcks.

1 gillning

Avanza auto 6 är ju också ett enkelt och bra alternativ om man vill ha lite “mer” än en fond. Annars så är väl Storebrand Global All Countries svårslaget om man vill hålla det enkelt och dessutom nyttjar Avanzas erbjudande om 0% fondavgift tills man har 50 000.

2 gillningar

Glöm inte att förbereda din vän på vad det faktiskt innebär med risk. Att börsen går både ner och upp, och att undvika att sälja bara för att innehavet har gått ner. Låt tidshoristonen styra vilken risk hon tar. Mina tumregler som jag lärt mig från Rikatillsammans och som jag alltid har i bakhuvudet:

• Det går inte att säga i förväg hur börsen kommer röra sig. Den bör gå upp mer än bankkonto på lång sikt (10+ år), men på kort sikt kan vad som helst hända.
  • Räkna med att börsen kan halveras i värde på kort tid, som det sedan tar upp till tio år att hämta igen.
  • En lämplig utgångspunkt är 10% på börsen för varje år man har i tidshorisont (resten kan vara i räntor eller sparkonto).

Om hon har rätt förväntningar så får hon lättare att fatta beslut som är rätt för henne. Och då är det större chans att hon undviker de vanligaste misstagen.

3 gillningar