Savelend - hur har det gått?

Ja, det är väl ungefär samma för mig.

Konto #1

Konto #2

Håller med om att 4% på 12 månader är inte superbra, å andra sidan får man ju också ta hänsyn till att vi hade en extremt snabb ränteuppgång under förra året, så det är lite orättvist att jämföra med att nu får man 4%-5% på sparkonto.

Tittar jag på CAGR sedan 2018 så ligger den på ca 7.6% vilket man får anse är helt okej med tanke på volatiliteten. Men man behöver ju som sagt lägga till en uttagsperiod på 1-3 år. Sedan behöver man ju iof räkna på det man faktiskt får ut också och inte något teoretiskt värde.

Här ser man ju mitt försök till avveckling. Det går ju, men det kommer ta tid. Sedan augusti (2023-08) förra året (100% investerat) till idag har ju investeringsgraden bara minskat till drygt 68%. Dvs. likt Oscar i Expressen-artikeln kommer det ta tid att få ut pengarna och man kommer inte att få ut alla pengarna då alla krediterna lär inte gå genom. Men det ingår liksom i dealen (typ som att börsen går ner om man har en indexfond - det är “inträdesbiljetten” man betalar).

Så man behöver absolut och som alltid vara väldigt försiktig och vara medveten om exakt vad man gör med den här typen av alternativa investeringar. Vilket också är ju en av anledningarna till att jag hellre pratar indexfonder för jag upplever att en allmän börsnedgång är lättare att förklara än en likviditetsproblematik. Å andra sidan är ju folk lika upprörda då. Det är ju t.ex. bara att titta på denna tråden från häromdagen:

5 gillningar