Om du förlorar de sista 37.5 k kr, hur har totalutfallet blivit på investerade pengar hos Savelend?
9689sek sedan start, minus 37 556sek.
så jag har gått minus 27 867sek
Första investeringen för ca 4år sedan.
totalt investerat runt 100k
Liknar min resa med dom. Jag kom ur det hela med en liten förlust.
Det går bättre och bättre för Savelend som företag.
De fick sålt dotterbolaget Billecta och får in 117 miljoner på kontot.
Bolaget har förbättrat resultatet kvartal för kvartal, med positiv EBITDA både för Q4 och helåret 2025.
Ansökan om kreditmarknadsbolagslicens planerad Q1 2026 (för att bli marknadens första med integrerad sparplattform).
NordIX utökar investering med 120 MSEK under 2026.
Lät AI summera årsrapporten för 2025:
Deras nya fastighetsprojekt (samma upplägg som Kameo) går klockrent, inga förluster sedan de började och högre ränta än Kameo. Jag fick över 10% ränta på dem 2024 och 2025.
Jag vet inte om jag försöker lura mig själv eller något… Jag har som tidigare går att se, tänkt gå ur Savelend. Sakta men säkert när kapitalet frias.
Men jag börjar ändå fundera på att gå in igen. Varför? För att det inte finns så bra alternativ för mig. Jag bor även i utlandet (Tyskland) där jag har räntefritt på ränteinkomster upp till 1000€. Så att inte nyttja den vore ju dumt tänker jag…
Ser många ovan som säger att de kör på 100% återbetalnings-varianten och är nöjd. Kanske värt att sikta på?
Konsumentkrediter 100 är ju nästan idiotsäkert, så länge Savelend inte kursar. De fick precis in över 120 miljoner från försäljningen av Billecta, så att de skulle kursa inom de närmsta åren är ju osannolikt.
Spännande vecka för Savelend. De har förvärvat Refino ABs samlingslåneverksamhet, fått in 14 MSEK via emission och skickat in sin ansökan för att blir kreditmarknadsbolag. Vid godkänd ansökan kan de bland annat börja med vanliga sparkonton med insättningsgaranti samt fortsätta med konsumentkrediter.
Har öppnat konto där för fastighetslån, ska komplettera det jag har på Kameo som kan vara lite trögt ibland.
VD-intervju med Peter Balod om omställningen till kreditmarknadsbolag.
https://www.youtube.com/watch?v=o0nplz70gac
När de blir kreditmarknadsbolag ska de även erbjuda vanliga sparkonton med insättningsgaranti och fortsätta med konsumentkrediter. Strategin framåt är att kombinera kreditgivning i egen balansräkning med sparplattformen, vilket väntas realisera betydande synergier över tid.
Får en känsla av att @evolina antingen jobbar för Savelend eller väldigt investerad i bolaget på något sätt…
Eh, hon har postat en massa i Kameotråden med. Vissa har sina specifika intresseområden.
Jag vore rätt efterbliven om jag visade hur bra det går för mig hos Kameo och FundingPartner, i de trådarna, om jag jobbade hos Savelend. Eller hur?
Var aktiv i Savelend fram till ca 2022. Snittade 6% avkastning. Har försökt avveckla mitt engagemang (sålt krediter och inte förnyat osv) sedan ett par år.
Tyvärr är en ‘stor’ summa låst i förseningar, inkasso osv, vilket gör att jag ligger minus på hela mitt äventyr i Savelend. Vissa av lånen/krediterna har varit låsta sedan 2024. Ser inte ljust ut.
Vet faktiskt inte vad jag kunde gjort annorlunda - kanske har de gjort om strategierna sedan jag var aktiv - men är inte direkt nöjd med utfallet.
Läser man omdömen online så är det ofta just inlåsningen som folk är frustrerade över. Att inte få ut pengarna som avtalats måste vara sjukt frustrerande.
Men det finns troligen de som lyckats få ut sina pengar. Men med den blygsamma avkastningen, höga risken, lite lotterikänslan och tveksamma upplägget, så håller jag mig ifrån P2P upplägg.
Jag har fått den känslan tidigare också. Alltid extremt positiv. Även när andra inklusive mig själv beskriver faktisk dålig upplevelse med plattformen och redovisar bakgrundsdata som stödjer detta.
Det har för många gått orimligt dåligt i förhållande till deras egna redovisade medelsiffror. Jag själv ligger back på totalen såhär efter att ha haft kontot där i ca 10 år (varav de sista åren försökt avveckla innehavet helt, men det går trögt där flera saker varken går vidare till inkasso eller själjs vidare eller ens rapporteras som kreditförlust. 100% låst, inte ens ett förlustavdrag).
När man skulle få ut pengarna var enda möjligheten att ge deras samarbetspartner Tink tillgång till hela ens köphistorik på alla ens plattformar och banker, inklusive fondinnehav på Avanza, vilket jag redogjorde här: Savelend - hur har det gått? - Nr 160 av Erik
Och tråden återstartas igen flertalet gånger me helt fantastiska nyheter om Savelend (trots att det inte har med ursprungliga frågeställningen “hur har det gått?” att göra). Exempelvis vad Savelend förvärvat eller nu senast om deras omställning till kreditmarknadsbolag.
Ska man starta nya trådar varje gång om Savelend istället för att använda gamla menar du?
Låter detta som en Savelend anställd, som förespråkar FundingPartner framför Savelend?
Jag tycker man ska hålla sig till ämnet, ja. Kanske kan du ha en “Allt som är bra med savelend”-tråd så att de som vill följa själva utvecklingen av investeringarna i denna tråd?
Min känsla att du på något sätt har nytta av att framställa Savelend i positiv dager kvarstår också, din skärmdump till trots.
Visst, jag kan starta nya trådar istället för att använda gamla om det gör folk lyckligare.
För att hålla sig till ämnet i trådstarten då, hur har det gått? Tyvärr har de ingen statistik kvar från 2018 - 2020, så det är 2021 - idag.
Jag har inga problem med att både negativa och positiva inlägg läggs i en tråd som handlar om hur det gått.
Hej, är de jag som tänker konstigt men de där är väl ingen bra avkastning? 9,88% på 5 år? jag tog procentuell förändring av investerat kapital med återbetalt kapitalt.