Hur mycket av det som gått till inkasso blir betalt?
Kollar man på att köpa Lendify-krediter så har nästan alla portföljer en majoritet av belopp som gått till inkasso…
Känns som om det rör sig om stora belopp som gått upp i rök.
Jag har ett par olika konton, snittar på 6,12% senaste året. Det är ju en ok ränta, men sista lånet löper ut om 5-7 år. Som tur har jag bara en liten andel av mitt sparande där.
Intressant info kanske ska man hålla sig ifrån Savelend då var lite sugen men läste på andra ställen att det varit svårt att få loss pengarna. Kör vidare på Kameo som varit väldigt bra,.
Jag har varit med sen typ starten av Savelend. Till och börja med så körde jag också Savelends rekommenderade inställningar, men det är ingen höjdare. Den portföljen har presterat dåligt, inte räknat på det exakt. Gissar på kanske 1%, om det som är obetalt blir kreditförluster.
Sen har jag en portfölj där jag bara kör krediter med 100% återbetalningsgaranti, den avkastar dryga 7,2% vilket är helt ok.
Gjorde även en liten mindre portfölj där jag även tillätt 80% konsumentkrediter, men denna portfölj hade lägre avkastning, så jag stängde av 80% krediterna.
Slutsats: Helt ok avkastning om man bara väljer krediter med 100% återbetalningsgaranti. Dock måste man ju veta att det är krediter man investerar i och inte ett bankkonto.
Klagar man på löptiden och att det tar långtid att få ut sina pengar, har man inte gjort sin hemläxa och läst på vad man investerat i.
hej!
Hur går det för er andra? sitter fast med ca 40k av 110k totalt. närmare 40% kreditförlust är lite mer än jag räknat med.
Dessa 40k sitter fast i företags krediter och fastighetsinvesteringar.
Dem flesta av dessa krediter är utgångna med minst 1 år och några med över 2år
Oj det var riktigt illa. Jag var som mest inne med över 80k. Än så länge 5k kreditförluster och drygt 4k i försenade krediter. Avkastningen inklusive kreditförluster är betydligt bättre än sparkonto men jag har sedan två år pausat alla investeringar för att ta ut allt.
Har också konstaterat att framförallt fastighetsinvesteringar men även företagskrediter har för hög insolvensrisk. Det förtjänar Savelend skarp kritik för. De verkar ta in precis vilka låntagare som helst.
Sista tiden innan avveckling såg jag till att ha max 10k per konto och bara investera i konsumentkrediter med så låg andel per investering som möjligt.
Vill man undvika kreditförluster helt kan man investera i konsumentkrediter 100. Där säljs alla förfallna lån till inkasso och man får 100% av sin insats tillbaka. Jag ligger på ca 7.5% ränta sedan “Konsumentkrediter 100” lanserades.
Likt Kameo har de även fastighetsprojekt som går klockrent. Jag investerar endast i de nu för tiden.
Borde man inte som långivare till dessa skräpiga företagskrediter och fastighetsprojekt kunna begära låntagarna i konkurs om de nu inte kan betala sina skulder? ![]()
Vänta lite.. hur kan du sälja ett lån till inkasso och få tillbaka 100% av värdet? Är inte tanken att man säljer till inkasso med en rejäl rabatt (alltså förlust för dig) för att åtminstone få tillbaka något? ![]()
This makes no sense, varför skulle ett inkassobolag ta 100% av risken och 0% av vinsten? Varför inte bara låna ut sina egna pengar i det fallet, lika mycket risk ju.
Inkassobolaget betalar inte 100%. Istället är upplägget att Savelend tar ca 50% av ränteintäkten på lån som man har 100% återköp på vid försening. Den intäkten täcker upp för det lägre belopp de får när de säljer vidare till inkasso men samtidigt ger dig 100% av utestående skuld (exklusive upplöpen ränta och förseningsavgift). Om du istället väljer att ta över den risken får du mycket högre ränta på lånet, men samtidigt bara 80% av utestående skuld (exklusive upplöpen ränta och förseningsavgift) vid försäljning till inkasso.
Savelend har eget inkassoföretag, så det är medräknat i räntan du får att vissa inte kommer att betala tillbaka. De behåller en andel av räntan de tar ut på konsumentkrediten, men i gengäld får du din insats tillbaka på de lån som inte betalar tillbaka.
Det blir win-win då du slipper få kreditförluster eller att ha lån som ligger hos inkasso i 5 år och Savelend tjänar pengar på inkassoverksamheten.
Låter ändå som ett dåligt val. Har själv sparat där. 7-8% avkastning med 40% avgift. Vs global som snittar 10% med 0,22% avgift. Även om saveland är mer stabilt så är det för mycket förlust. Plus svårare att komma åt sina pengar. Tog nästan 2 år för en 100% på inkasso
2 år lät väldigt snabbt. Själv har jag väntat i många år och i nuvarande takt kommer det ta ungefär 40 år innan jag fått loss allt.
Så med andra ord. Värre än 3 års dippar på fonder med lägre avkastning.
Synd att kameo inte har autoinvest. Hör inget negativt om dom.
Avkastningen på 7-8% är efter avgifter och förluster, inte före.
problemet med dessa investeringar är att man inte kan ha dem i ISK skal. Då blir de direkt mindre attraktiva tycker jag.
Sen är det väldigt många varningsklockor, även om en minoritet i tråden höjer företaget till skyarna.
Förstår fortfarande inte varför, verkar vara en väldigt komplicerad och olönsam investeringsprodukt. För alla utom Savelend själva då.
Håller med. Främst av allt att det inget investerarskydd och ingen insättningsgaranti finns om det går åt pipan för just detta företag. OK mindre risk visst om man sprider bland fler aktörer men risken finns där i vassen fortfarande.
Jag kanske är efterbliven, men 8% årsränta i snitt sedan 2018 är jag väldigt nöjd med. Hur är det olönsamt? Vill verkligen förstå allt Savelend hat på detta forum.
Visst, en del har det inte gått lika bra för, men snittet för alla ligger dock på mellan 7 - 8% ränta efter alla avgifter och förluster. Så är det med investeringar, en del går bättre än snittet andra går sämre.