SAVR vs Avanza fondavgift. Lönar sig inte SAVR på billig fond?

Hej

Avansa skriver att deras totalavgift för SPP Global PlusA är 0,43% Stämmer det att det verkligen är den enda avgiften de tar ut?

SAVR kriver att deras avgift för SPP GLobal Plus A är 0,40 dvs man får 0,03% i rabatt. Men SAVR har ju dessutom en årlig avgift om 0,09% av kapitalet (som tas ut 1/365 per dag) Det skulle innebära att den årliga avgiften för att via SAVR äga SPP Global Plus A = 0,40+0,09 = 0,49%

Om jag inte har missat någon avgift som Avanza tar ut är alltså SAVR inte alls billigare om det är SPP Global Plus A jag vill äga. Eller har jag missat något?

DYRARE alternativ:

SPP Global Multifaktor kostar 0,79 hos Avanza och 0,5 hos SAVR. Där är rabatten alltså 0,29% Med den rabatten minus den årliga avgiften om 0,09% blir det 0,2% billigare per år att äga fonden via SAVR jmf Avanza.

Är det alltså så att det måste till dyra fonder med hög rabatt för att SAVR ska vara ett bra alternativ eller har jag missat någon avgift Avanza tar up på något annat vis?

Tacksam för svar?

Malin

Hej Malin!

Som jag har förstått det så är SAVR bra för just fonder med höga avgifter, den totala avgiften hos Avanza ska visa alla avgifter, om så är fallet känns det väldigt onödigt att äga en sådan fond via SAVR.

Hos SAVR är alla avgifter redan inräknade i fondpriset, inklusive platformsavgiften, 0,09%.

Själv använder jag SAVR endast för dyra aktiva svenska fonder som handlas i SEK, eftersom de oftast är betydligt billigare där. Mina andra fonder har jag hos Avanza och Nordnet.

För fonder som handlas hos SAVR i utländsk valuta tillkommer det utöver fondpriset en valutaväxlingsavgift på 0,5% som gäller vid både köp och sälj. Hos Avanza och Nordnet är den avgiften bara hälften av det. Så om man vill handla med utländska fonder hos SAVR gäller det att vara långsiktig och behålla fonderna några år innan man säljer eller byter. Annars är det lätt hänt att det billigare fondpriset äts upp av växlingsavgifter.

1 gillning

Varför inte alla fonder hos SAVR?
Jag har allt mitt hos Avanza och har varit inne på att flytta delar men varför inte flytta även de man ”bara” sparar lite på?

Nu kan man göra insättningar med swish :grinning:

Jag har följande fonder hos SAVR:
AMF Aktiefond Småbolag (0.38% avgift)
PLUS Småbolag Sverige Index (0.3% avgift)
Spiltan aktiefond investmentbolag (bara 0.1% skillnad så kan lika gärna vara någon annan stans).

Jag kombinerar dessa tre med Nordnet indexfond Sverige vilket ger mig en större exponering mot Svenska Småbolag/investmentbolag än marknadsandelen men för en lägre avgift eftersom Nordnet fonden är gratis.
AMF fonden är dessutom min enda aktiva fond jag äger, men då den är nästan lika billiga som indexfonden anser jag diversifieringen är värd 0.07% extra avgift. Fonden har överpresterat index hittills och just svenska småbolag tror jag är en av de få marknader då aktiv förvaltning kan löna sig eftersom den inte är lika “välkänd” och 0.07% är väldigt billigt för att få aktiv förvaltning.

Jag använder även: Evli statsobligation B (0.45% avgift).
Billigaste långa räntefonden som inte kräver köp/säljkostnad till skillnad mot ETF:erna i Rika tillsammans portföljen. Praktiskt för ombalansering av långa räntefonder.

Jag känner mig inte helt komfortabel med att ha allt på samma ställe om det skulle ske något olagligt/bedrägeri eller liknande. Jag skulle inte ha allt på samma ställe oavsett vilket institut jag använde dock, men säkert bara jag som är paranoid.

Nä, vi är två. Har 1/3 på Lysa, 1/3 på Avanza och 1/3 på Nordnet. Likviderna på annat håll. Prepare for the worst and hope for the best.

Är man rädd för att träffas av blixten, så skall man givetvis sprida sina fonder…

1 gillning

Så tänkte folk med innan Lehman Brothers krashade:) om du har alla dina likvider på Swedbank som hamnar i obestånd. Även om insättningsgarantin gäller så måste banken försättas i konkurs innan pengar kan betalas ut. Därför är det bra att ha flera banker.

Den dagen Swedbank går i konkurs, är det adjö med Sverige.

1 gillning

Behöver inte vara att Swedbank går i konkurs. banken kan bli hackat, någon person på insidan kan göra olagligheter osv. Kan dessutom bli att det blir något fel med just dina/mina fond andelar utan att det slår brett. Sedan kan en hemsida på ett institut gå ner, eller krångla med inloggning osv. utan att det drabbar de andra.

Sedan tror jag Swedbank är säkrare än Avanza, NN och SAVR från just “konkurs” perspektivet. För övrigt så är väl fondandelarna säkra även om institutet går i konkurs så det är inte den risken jag skyddar mig mot genom att sprida ut det på flera institut.