Nä, personligen tror jag nog inte så mycket på konkurs (för SBB alltså; IBs egna bolag ligger så klart betydligt sämre till). Om jag skulle gissa så skulle jag gissa på att IB m.fl. kommer bita sig fast så länge det går i förhoppning om en mirakelvändning, men att de i slutändan kommer tvingas rea ut sina aktier till någon ny och kapitalstarkare ägare. Akelius påstår t.ex. att det redan nu finns högvis med intressenter som står redo att ta över tyglarna:
Det kan säkert gå att hitta en lösning. Om lånen skrivs ner kan intresset öka ordentligt.
3,4 kr nu SBB. -27% idag. Svårt med lån och panik hos investerare.
Flesta köpare är småsparare och redan ägare i bolaget, enligt mediauppgifter. Otroligt.
Får hoppas svenska rikspolitiker har vett att behålla polishus, skolor osv i svensk ägo.
Jösses till slut kommer verkligheten ikapp. Skönt.
Man säger väl att hoppet är det sista som överger människan… tråkigt. Det finns antagligen inga ljusglimtar i sikte som kan ge några pengar till aktieägarna. Möjligtvis för att rädda företaget, men ägarna lär gå mer eller mindre lottlösa. Kanske får man en femma/aktie i bästa fall.
Undrar om jag någonsin upplevt ett företag på OMX30 som kraschat så hårt och brutalt som SBB…
/
Ericsson would like a word ![]()
Helt klart spännande att följa!
Nu kom det ju en till nedgång när Danske Bank insåg att SBB bryter mot konvenanterna i sina låneavtal.
Snart är nog SBB under investment grade och kommer bryta mot villkor i obligationslån (om de inte lyckas minska sina skulder rejält och snabbt).
Ännu ett exempel på varför jag håller mig till evidensbaserad investeringsfilosofi.
Jag är nyfiken på hur t.ex Avanza och Nordnet har agerat för de med belåning av sina SBB-aktier ?
Har det varit tvångsförsäljningar ?
Det var före min tid på aktiemarknaden, om du tänker på IT-kraschen. Men visst, den resan neråt var inte att leka med. Mången uppblåsta IT-bolag tvärdog väl likt vad SBB gjorde nu…
Det är inte långt kvar till noll nu 3,3
Nu har till och med professor ”Facit på Hand” Hemberg förgyllt media med sina sinande expertis.
Då är nog botten här snart.
Den resan nedåt var drastisk men fastighetsbolaget Nyckeln framstår nog som en mer relevant jämförelse med SBB. SBB är som Nyckeln på steroider.
Väldigt intressant hur alla nu ska hoppa fram i media och sparka på något som redan ligger ner.
Avanza nollar belåningsvärdet nu idag efter börsens stängning. Stackars dom som ligger belånade, med mycket kapital i aktien.
Tycker det är lite mycket skadeglädje, jag tycker det mest är synd om alla inblandade inklusive Ilja, småspararna och så vidare. ![]()
Jag själv har tyvärr också aktier där. Inte sålt dem.
I kronor räknat blir det en del, men sett till portföljen är förlusten hanterbar.
Dock blir det rätt mycket om jag räknar in alla fastighetsbolag och bolag inom byggsektorn.
![]()
![]()
Ja, fy fasen vad trist för många småsparare ![]()
Den har ju tyvärr sålts in som “säker” med garanterade utdelningar. Vet inte om jag tycker så särskilt synd om Ilja dock…
En liten off topic fråga men nån som vet hur stor exponering svenska räntefonder har mot SBB?
Samt om SBB faller kommer det potentiellt kunna stoppa utbetalningarna från räntefonderna på samma sätt som Covidkrisen?
Det tycker jag nog, fatta vilken privatekonomisk katastrof det här förmodligen är för honom. Han har ju haft skin-in-the-game…
Allt är ju relativt men jag misstänker att han inte kommer sluta som hemlös.