Som VD har han haft både god insyn samt möjlighet att ratta bolaget på ett helt annat sätt än han har valt att göra. Hans skada är till skillnad från godtrogna småsparares helt och hållet självförvållad.
Jag känner nästan att det är nice att jag köpt aktier i SBB, nu får jag uppleva en grej som jag kan berätta om för min son i framtiden
(sen är det inte så mycket pengar jag har lagt in, så jag klarar mig ganska oskadd.)
Jag utgår från att han har sitt på det torra, självklart är det en prestigeförlust, men annars har han ju bara kånkat ett bolag, det är ju mest en erfarenhet rikare?
Han lär väl inte gå i personlig kk?
Har just för mej att du blivit varnad för SBB av människor i branschen och att det inte var hållbart.
Jag vill nog minnas att jag tyckte det var överdrivet, och berodde på avundsjuka.
Jag tar med mej den lärdomen, och ska analysera vad jag gjorde fel som köpte aktien från början till ett vad jag ansåg vara bra rabatt.
Som tur var hade jag satt upp en säljkurs, vilket räddade mej från en stor förlust. Sålde vid 22:- men en förlust på ett antal tio tusen blev det.
Ja, finns (tyvärr) längre upp i tråden. Det som stack ut för mig var diskrepansen mellan vad proffs och småsparare trodde. Inte alls som med tex Tesla där det är tycke / smak och också polariserat men inte alls som med SBB.
Sedan har jag ju varit med om samma sak flera gånger med Ratos, Northland, FlyMe, Anato etc. Enda skillnaden är att det är 10+ år sedan. ![]()
Det här är en klassiker inom finans. När vi kollar i tråden om fem år lär det garanterat vara något nytt hajpat bolag.
Finns nog risk för personlig KK. Belånad i flera led. Hävstång är inte lika kul nedåt som uppåt. Går väldigt snabbt.
Det krävs en speciell människa för att driva upp ett sådanthär djur, de tenderar vara all in. Finns också historiska exempel från 10+ år sedan såsom tex Mats O Sundqvist.
Finns det motsättning till att kunna känna empati för någon och att anse att de har skuld i situationen de befinner sig i?
Vi tar alla små och stora kalkylerade risker flera gånger dagligen och är blinda för en del av dom av olika anledningar, få av oss får känna på några större konsekvenser av det vissa förlorar allt. Lite mer ödmjukhet över det faktumet genrellt i livet skulle nog vara bra för oss alla.
Ja, skulle de vara så är det naturligtvis tråkigt men det verkar ju obotligt korkat isåfall. ![]()
Han måste väl ha gjort allt via bolag och så länge han inte gjort nåt olagligt så är han ju skyddad
Tror han gjort en Erik Penser. Lånat i eget namn med sina aktier som säkerhet. Om jag nu förstått allt rätt (vilket jag kanske inte gör).
Ja, det vill till att hosta upp cash för den som har belånat.
Avanza och Nordnet agerar lite olika enligt länken.
Personligen så känner jag ingen större sympati för någon part här. Batljan hade extrema riskpreferenser från dag ett, vilket tjänade både honom och resten av aktieägarna exceptionellt väl under flera års tid (inklusive mig själv). Att de riskpreferenserna sedan också kommer med en möjlig nedsida är en del av spelet som man får acceptera. Batljan byggde bolaget inför helt öppen ridå och med glasklara premisser för bolagets expansion. Om man inte gillade affärsidén eller hur Batljan drev verksamheten så hade man alla möjligheter i världen att kliva av tåget flera gånger om och lägga pengarna någon annanstans i stället.
Det där gäller iofs alla aktieaffärer i alla bolag alltid.
Det som är anmärkningsvärt här är väl snarare att VD har en flexibel syn inte bara på risk utan också på vad som är sanning och hur man bör kommunicera. Alla småsparare begriper inte detta.
Men visst, man ska inte köpa aktier om man inte kan navigera i detta träsk.
Det här kan ju drabba en del som måste sälja imorgon:
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Nätmäklaren Avanza kommer att sänka belåningsvärdet för SBB:s B- och D-aktier till 0 procent efter börsstängning på torsdagen.
Det uppgav nätmäklaren i ett KCM som gått ut till kunder under torsdagen.
“På grund av ökad volatilitet i aktierna kommer vi att sänka belåningsvärdet till 0 procent idag efter börsens stängning för SBB B och SBB D”, heter det enligt nätmäklaren.
Vill man se nå’t positivt så tror jag att lossp0rn-tråden kan få en del tillskott snart… ![]()
Jag håller med om att Batljan snackade alldeles för mycket skit offentligt och har ingen avsikt att försvara det. Men min inställning där är nog att man som småsparare i slutändan ändå får ta lite personligt ansvar för hur man placerar sina pengar. Om man gick bet på alla hans uttalanden om “höjd utdelning i 100 år!!!” och dylikt så hade man förmodligen sprungit in i en rejäl aktiemina förr eller senare i vilket fall, helt oavsett om man köpte SBB eller inte.
Jag håller helt med. Jag ägde SBB en stund i uppgången men sålde (för tidigt). Var inte det minsta sugen på att köpa in mig igen när IB kläckte ur sig sina ”100 år utdelning” etc
+30% idag. Så djungelordspråket att botten är nådd när Hemberg säger sälj håller fortsatt.
Det som nog är mest sorgligt med denna historien är risken att en del som bränner sig kommer hoppa av aktier under lång tid. Jag har två bekanta som gjort så, och det har kostat dem mycket.
Den första bekanta investerade i Telia när den noterades, det gick dåligt, och nu brukar han säga att aktier är svårt och det ska man hålla sig borta från.
Den andra bekanta köpte en IT-fond vid IT-bubblan, sen hoppade han av börsen sedan dess.
Frågan är vad deras alternativkostnad är i jämförelse med själva förlusten. Troligen helt galen. Tiden är att det är just detta som blir den riktigt stora förlusten för många. @janbolmeson kanske borde göra ett avsnitt när SBB gått under och fånga upp bollen, så att de som bränt sig inte lämnar markanden.
Dead cat bounce