Jag är 29 år gammal och har bestämt mig för att ta tag i att börja spara pengar. Har tidigare varit student/inte haft stabila jobb så har inte varit speciellt aktuellt förrän nu. Jag kan spara ungefär 10000 kr i månaden. Jag är inte intresserad av ekonomi egentligen, och vill väl göra det enkelt för mig, men ändå känna att jag har kontroll över min ekonomi. Jag har kikat runt lite men tycker fortfarande att det är en djungel. Vad jag förstått det som är det viktigt att ha ett buffertkonto. Detta har jag redan (på ca 35-40 tusen) vilket jag hoppas räcker (bor i hyresrätt och har inga lån etc). Mina frågor är:
Var ska jag placera min buffert? Nu ligger det bara som ett sparkonto på min bank.
Jag hade velat ha ett sparande som funkar för konsumtion i närtid, ex resor. Just nu tänker jag sparkonto på Avanza, men vet inte om det är bäst?
Tänker att det kan vara bra med ett långsiktigt sparande, ifall jag i framtiden vill ex köpa bostadsrätt/gifta mig etc. Hur tänker jag här?
Pension. Sparar idag 500 kr i Avanza Auto 4, men borde kanske spara i en annan med högre risk samt högre belopp?
Slutligen, hur tycker ni jag ska fördela dessa 10000 i de olika sparbössorna?
Kortsiktigt sparande till kosumption passar också bra på sparkonto på din bank
Helt rätt, investering kan ge en fin avkastning i utbyte mot den risk du tar i ditt sparande.
När du är så ung, så är 100% aktier / aktiefonder att rekommendera för pension. Se till att du har tjänstepension på ditt jobb.
Ser att “Avanza Auto 4 placerar placerar huvudsakligen i aktiefonder och räntefonder, där den aktieexponerade delen normalt ligger mellan 55 och 85 procent.”
De 10 000 du månadssparar rekommenderar jag att kolla genom de länkar jag postade i början på inlägget. Samt spana in Barnsparande med Claudia Galli Concha | Del 2 av 2 för andra artiklar om sparande, fördelning, pension, tidshorisont osv.
Bra fråga, har inga egentliga mål att köpa bostadsrätt/hus etc, men vill inte heller stå där om några år och vilja det och inte ha möjlighet. Vill nog med andra ord mest spara förebyggande. Sen vill jag spara för nöjen, som resor eller andra materiella grejer.