Om man har månadslön då är det inte ovanligt att man får lön för innevarande månad. Dvs den lön du fick i slutet på mars var lön för 1-31 mars. Låt säga att du hade gått över till egen företagare 1 april- då får du kanske inte lön förrän i slutet på maj (det är så min man fakturerar iaf, och tror det är rätt vanligt).
Det betyder att du skulle behöva vara utan lön ett par månader, samt att du ska betala in skatter och egenavgifter för 2 månader innan du får din första nya lön. Ni måste klara er på din mans inkomst ett tag, och att ert sparande ska räcka för att betala in skatt/egenavgifter för 2 månader. Hur stora de där skatterna/egenavgifterna blir beror på hur mycket du tror du kommer fakturera i genomsnitt under året (som du uppger till Skatteverket).
De 44k jag nämnde tidigare är ju räknat på din nuvarande inkomst. Men eftersom du kanske går genom bemanningsföretag så verkar det finnas extra avgifter för det som du måste ta betalt för genom att höja din lön (annars går du ju back ekonomiskt genom att göra såhär), och då räcker inte 44k. Dessutom måste du som Jan säger ta en högre lön för att kunna lägga undan om det kommer perioder utan jobb. Och pension osv.
Nej är nog det krassa svaret. Låter som att ni betalat för alla prylar med den friheten redan.
Kostnaderna för hund, stuga, extralägenhet borde gått in på ett sparkonto/ISK för flera år sedan för att ha handlingsutrymme i det här läget.
Det är väl den typen av hets och YOLO-tänk som gjort att ni bränt era möjligheter på konsumtion hittills? Ett klassiskt säljknep är att skapa en inbillad tidspress. Du verkar göra det på egen hand.
Tänk om du resonerat såhär istället; det går att skaffa sommarstuga, hund, extralägenhet och renovera för 100tkr i framtiden istället. Det kommer inte vara för sent. Då hade du haft rejält handlingsutrymme nu.
För sent i de fallen, men det går ju ha en lugnare inställning till nya beslut. Tänk alltså; det går att byta jobb i framtiden. Det kommer inte vara för sent.
Då slipper du gå djupare ner i samma träsk en gång till. Borde verkligen överväga att sälja av en del, kanske dela upp ekonomin om mannen slösar dina pengar eller åtminstone inte ta nya dyra lyxbeslut (som att kasta sig ut i otrygget av ren tristess).
Räknar man på förlorad avkastning på all konsumtion kunde ni haft flera miljoner nu. Det är inte försent att lägga om kurs. Vänta alltid ett år minst på att ta stora beslut som renovering/ köpa hund/ byta jobb.
Om du kan få tjänstledigt så ska du självklart testa på!
MEN, skulle verkligen rek att försöka leva på mindre och skala ner innan man försöker nytt. Tror det kommer bli väldigt jobbigt i förhållandet ifall båda inte är med på tåget. Det ska inte kännas påtvingat från något håll.
Med den lönen så måste du kunna fakturera 150k/mån för att täcka allt. Speciellt för att kunna bygga upp en buffert den tiden du ev. inte skulle ha ett uppdrag. Därför är era utgifter, enligt mig, den högsta prioriteringen för er.
Båda skulle behöva läsa böcker och se dokumentärer (Money or your life) för att få ett annat synsätt på livet och konsumtion.
Tack för tipsen! Jag är superintresserad av ekonomi nu, så jag konsumerar poddar och böcker på området. Ska definitivt se dokumentären du tipsade om. Får se om jag får med maken…
Bra fråga! Han har faktiskt redan lite sidoinkomst, som betalar för en del av hans intressen. Så våra inkomster är egentligen högre än de jag har skrivit här. Några tusen per månad… Det kanske hade gått att öka. Men jag tänker ändå att jag kan få honom att minska sitt spenderande. Har redan fått honom att säga upp abonnemang osv.
Har varit företagare sedan 2015 och aldrig varit med om detta. Var har du fått det ifrån?
Är det preliminär skatten du tänker på? Den kan du sätta väldigt lågt typ 0kr till en början och höja den allt eftersom när inkomsterna börjar rulla in.
Ja, det verkar som att man har det! Trodde jag inte, men nu har jag kollat upp det. Tack!
Rätt till tjänstledighet i högst sex månader för att starta eget om verksamheten inte konkurrerar med arbetsgivaren eller orsakar väsentlig olägenhet. Att det är svårt att hitta en vikarie räknas normalt inte som väsentlig olägenhet.
Skrev också detta lite längre upp eftersom jag ville lägga in en “brasklapp” att det kanske gick på annat sätt.
Men det är såhär jag och min man fått göra (han startade företag nyligen) - vi har behövt betala in preliminärskatt före själva inkomsten kommit ja. Men för att få 0 kr i början- måste man inte ge uppgifter som inte stämmer då? Han gav ju sina uppgifter till Skatteverket, och fick betala därefter? Men han kunde kanske lirkat lite med sanningen för att betala mer skatt senare isf?
Skatteverket vill att man gör en preliminär uppskattning på helåret men som sagt så är det svårt att sia om framtidens inkomster så det var precis det jag gjorde i början med min enskilda firma. Man kan lämna in/ändra preliminär sktten varje månad om man vill men jag skulle rekommendera att sätta den lågt i början. Det viktiga är att skatteverket får in totala summan skatt året därpå så egentligen spelar det ingen roll om man betalar mindre i början och betalar ikapp senare.
Där ser man- det är flexibelt alltså… Min man har ju kontrakt på sina timmar, så han vet att han alltid får jobba de timmar de kommit överens om- ingen osäkerhet i inkomst. Det är dessutom högskolan som betalar (tror jag eftersom han är knuten till den iom forskningen?), så det kommer dessutom aldrig vara strul med betalningar från något håll.
Ett ex jag bodde ihop med hade också eget företag. Jag sponsrade en stor del av hans leverne, han hade mycket ekonomiska problem. Vet bla han gnällde varje månad över att skatten skulle in trots att han inte hade jobbat speciellt mycket (och då inte kunde fakturera)- och behövde därför konstant “låna” av mig (“låna” eftersom det aldrig betalades tillbaka..) för olika utgifter mm. Jag har blivit lurad av honom tidigare, men då vet jag att det inte stämde där heller då…
Min nuvarande man skulle dock aldrig göra något sådant. Han har bara angett det han vet han kommer jobba, inte tagit reda på alternativ- och vi har bara förutsatt att det är det som måste in här och nu. Vilket varit lite surt eftersom det är nu det är rea på börsen och jag hellre hade puttat in de på ISK:t
Det där är riktigt surt men vet man inte bättre vilket ni inte gjorde då så kan det lätt bli tokigt.
Han hade kunnat betala ikapp senare till skatteverket då inkomsterna rullar in. Det är inget krav att betala preliminär skatt varje månad utan det är bara för att dela upp skatten på 12 mån så att inte kvarskatten blir stor vid årets slut.
Det var nog bara jag som inte visste, om vi säger som så. Jag var lite godtrogen då.
Sen rullade det knappt in några inkomster ändå… Hörde honom ofta svara i telefon “jag är upptagen på annat uppdrag just nu, men kan komma nästa vecka”, för att sen gå in och fortsätta spela xbox… Men det är en annan historia.
Men jag ska definitivt kolla med min man nu och se om vi kan fixa så vi kan vänta med månadens inbetalning
Vi har bara en bil och den har maken genom jobbet och det är tydligen ganska förmånligt.
Jag reagerade på det här citatet “tydligen ganska förmånligt”, vem har sagt det? Generellt om man tjänar under brytpunkten för statlig skatt så är det väldigt dyrt med förmånsbil eftersom man går miste om pension, SGI etc.
Det sänder även signaler om att andra säger något är bra och då är det sanning, ni behöver nog ta reda på mer fakta själva och göra beslut efter det. Det gäller ju även konsultuppdrag, mäklare kommer alltid säga att det är god efterfrågan. Men vad händer om du bara får ett 3-månaders uppdrag per år.
Sen som alla andra säger, ni har ingen buffert för att plocka bort den största och viktigaste inkomsten. Bufferten kommer täcka dina uppstartskostnader för bolaget innan du kan plocka ut lön. Samtidigt som ni behöver leva på bufferten. Vad är det som säger att ert äldsta barn kommer bli billigare bara för att han går ut gymnasiet? Ska du sätta hen på gatan?
Ja, det är min man som säger att det är förmånligt. Han är ekonom, men tyvärr inte särskilt sparsam. Jag har inte orkat sätta mig in i reglerna som gäller förmånsbil. Det är liksom hans område. Men det finns helt klart risk att jag inte skulle tycka att det var förmånligt på samma sätt om jag satte mig in i det.
Äldsta dottern har gått en yrkeslinje och har goda chanser till arbete, så jag räknar med att hon börjar betalar för sin mat och sitt mobilabonnemang om hon bor hemma efter studenten.
Beroende på avtal så är det kanske förmånligt om han inte förlorar lön/pensionsavsättning på det. De flesta företag gör löneavdrag för förmånsbilar, speciellt om du inte använder bilen i tjänsten.
Är det en personalbil är det högst troligt inte förmånligt. Betydligt fler än vad man kan tro förstår inte hur bruttolöneavdrag påverkar pensionsavsättning etc.