Ska jag vara rädd för att någon snor min affärsidé?

Baserat på frågorna i din enkät får man en ganska bra bild av inriktningen på din affärsidé, och vad det skulle innebära i praktiken. Det är en ganska glasklar pitch, väldigt ambitiöst och mycket svårt att genomföra. Det är också detta som gör det värdefullt – det kommer inte vara lätt att kopiera för någon annan, särskilt om du får in det sociala elementet (vilket är en enorm utmaning bara det).

Jag skulle inte oroa mig ett dugg över att idén kommer att stjälas av någon annan, detta koncept har redan klurats på av tusentals personer runtom i världen. Det är dock ytterst få av dessa som har det driv som krävs för att genomföra den. För att lyckas med detta kommer du behöva en mängd personer som hjälper dig längs vägen, så jag är helt övertygad om att du behöver prata vitt och brett om vad du försöker uppnå. Då kommer du få med dig folk längs vägen som hjälper dig, för du kommer behöva all hjälp du kan få. Vissa kommer heja på dig, andra kommer säga att det är för svårt. Du behöver vänja dig vid mycket motgångar om du ska ro detta i hamn.

Oroa dig som sagt inte för att någon ska sno din idé. Det handlar om rätt genomförande, massor av blod, svett och tårar, och den erfarenhet du får längs vägen. Och den erfarenheten kan du bara få genom att diskutera din idé med så många som möjligt, försöka ta fram din produkt, göra misstag och lära dig längs vägen. Det kommer inte vara lätt, men om du driven nog tycker jag absolut du ska testa!

3 gillningar