Ska man gå med i Mensa?

Du undrade om du borde gå med i Mensa och jag gav ett relevant svar med en god motivation, precis som du efterfrågade, dessutom med ett perspektiv som saknades bland tidigare svar. Tankespjärn kallas det, har jag sett. Jag ber om ursäkt om svaret inte var det du önskade. Kan det inte vara värdefull information för dig som går i mensatankar att känna till att somliga tycker Mensa är alldeles fenomenalt osexigt?

1 gillning

Stämmer det verkligen?
Om man gör några test om dagen borde man inte bli kung då? Eller åtminstone få komma med i Mensa.

:rofl::rofl::rofl:
Jag vägrar!!!
Bara tanken gör mig förskräckt för då är mänskligheten de facto köööörd!!!
(Gudskelov att jag faktiskt vet att jag vadar runt med mina jämlikar i de intellektuellas pöbel.:grin: Och jag är oerhört nöjd med den tillvaron så det är faktiskt ingen falsk blygsamhet involverad)

Ja. Det är rätt icke-kontroversiellt inom psykologin även om tillgången till näring, frihet från sjukdomar (via t.e.x vaccin) och i viss mån utbildning (vill jag minnas) kan hjälpa vilket barn som helst att utveckla högre IQ vid vuxen ålder.

Men det här är ett högst kontroversiellt ämne för vissa, precis som medlemskap i Mensa, och kanske lite väl off topic för tråden. Men sök vetenskapliga källor på Google och du skall finna :slight_smile:

1 gillning

Nej, det håller jag då rakt inte med om! Skryter människor om sånt de åstadkommit så finns möjlighet till lärdom eller inspiration. Skryter man om att man har vit hudfärg så är det mer av ett ”jaha. Kul för dig.”

För övrigt tycker jag att du ska gå med, man ska alltid ta chansen att träffa nya människor och de borde finnas stor sannolikhet att träffa på festliga personer som gillar att diskutera allt möjligt. Det värsta som kan hända är att du väljer att gå ur för att det är supertråkigt.

Jag avråder bara starkt från att skriva det (och din längd!) i eventuell tinderprofil!

1 gillning

Jag kan rekommendera den här videon från Uppdrag: Mat på Youtube. De besöker några personer med högt IQ och pratar om mat, intelligens och deras liv.

Speciellt den sista delen från c.a. 13:50 tycker jag är sevärd. Där får man höra en hel del nya perspektiv och även diskussioner om ekonomi, tid och vad man gör för prioriteringar i livet. Ganska likt det som brukar diskuteras här i forumet.

3 gillningar

Tack för tipset @Albin och välkommen till forumet!

2 gillningar

Övervägde att göra det riktiga testet efter att ha gjort prov-testet på deras sida och fått tillräckligt bra resultat för att komma med.

Hörde av en vän att det riktiga testet var mycket svårare.

Kanske en bra affärsidé? :hugs::wink:

Nu är det inte aktuellt längre. Ett antal år har gått, och jag känner mig på riktigt mer trött och inte lika skärpt som tidigare. Har också svårt med testerna inför anställningsintervjuer. Trist, eftersom jag egentligen skulle vilja byta jobb.

Men - jag tycker definitivt att du ska testa om du känner att du vill det.

Lycka till!

:+1::sunny::smiling_face_with_three_hearts:

1 gillning

Tyckte inte hans kommentar var taskig alls. Tror bara ni/vi har olika åsikt om Mensa och allt däromkring.

Ha det bra!

Har gjort onlinetestet med maxresultat men inte sökt mig vidare.

Som synes i tråden har mensa ett rätt kasst rykte. Det skrämmer bort mig lite.

Det andra är väl… Varför? Själv känner jag redan att tiden inte räcker till för sådant jag upptäcker är roligt och vill lägga tid på. Allt blir ju prioritering och jag prioriterar hellre andra hobbies än en klubb för folk som råkar ha hög IQ.

Att tillägga så måste epostadressen vara den sämsta anledningen att vara med och jag hade nog tyckt det var ganska löjligt att få ett mail från en sådan (om det inte är i mensa-syfte)

2 gillningar

Som vuxen kanske du inte får ut så mycket av medlemskapet. Däremot kan det vara bra om du har barn som ska gå eller redan går på förskola eller i skola. Det kan vara riktigt tufft att ha intelligens över medianen i svensk skola. Via Mensa (mer specifikt GCP) kan du få bra stöd själv men också till den skola eller förskola där dina barn går. Helt klart värt att sponsra med ett medlemskap.

EDIT: Om du som vuxen har svårt att hantera att du fungerar annorlunda än de flesta kan det också så klart vara givande. Sedan så är ju det enda som är speciellt med de som är med i MENSA att de har hög intelligens, personlighetsdrag är så klart normalfördelade som hos alla andra.

EDIT 2: Har nu läst alla inlägg i tråden och det är en hel del tråkiga inlägg. Det är självklart jättebra att det finns en medlemsorganisation för de som ligger långt från det normala så att de kan finna gemenskap. I detta fall handlar det om intelligens men det är självfallet samma sak om det rör sig om något obskyrt intresse. I detta fall kan det dessutom vara ännu viktigare, särskilt om du har behövt gå igenom svensk obligatorisk skola som är särskilt illa lämpad för de med hög intelligens. Många kan komma ut ganska så trasiga efter skolgång i Sverige. Att då ha en organisation som hjälper till med detta är bra.

4 gillningar

Har alltid gillat problemlösning och gjorde online-testet med några kompisar i ungdomen och det var förhållandevis lätt för oss. Några år senare gjorde jag det riktiga MENSA-testet som en kul grej, för att se hur det var. Det var betydligt svårare och missbedömde tidsåtgången (och min egen förmåga) genom att ta det lugnt i början och sedan få slut på tid när den hade behövts. Men tänker att om jag varit MENSA-material med någon marginal så hade det inte spelat någon roll. Fick 125+ på testet och vet inte hur långt ifrån jag var att klara det.

Vad gäller frågan om man ska gå med eller inte så vet jag inte om jag hade gått med. Har man problem med att hitta intellektuellt kompatibla bekantskaper så kanske det kan vara ett sätt.

Nog skiner svenska jante genom i den här tråden, liksom i alla sammanhang där intelligens/begåvning diskuteras. Betydligt mer socialt acceptabelt att få vara stolt över en bra tid på Vasaloppet eller ett maraton än över ett bra resultat på ett IQ-test och det beror knappast enbart på att det ligger träning bakom de förra och medfödd begåvning bakom det senare. Är samma sak i skolan där det är fint att vara bra på idrott men att vara bäst på matteprovet kan nästan vara pinsamt. Tycker man kan uppmuntra alla typer av positiva prestationer.

Tror vi i Sverige skulle må bra av lite mer diversifiering i vilka egenskaper vi lyfter fram, prestationer vi hyllar och förebilder vi skapar. Säga vad man vill om MENSA eller hög IQ men de är knappast några givna inkörsportar till gängkriminalitet eller anti-socialt beteende och intellektuella förmågor kan förtjäna en plats i strålkastarljuset lika väl som idrotten utan att man behöver börja prata om elitism.

13 gillningar

Wow!
Vilket fantastiskt svar, tack!!! :pray:

2 gillningar

Fast de som är med i Mensa har ju inte nödvändigtvis presterat någonting alls. De har bara fötts med några standarddeviationer högre IQ än medel.

En atlet som tränat hårt för att uppnå ett gott resultat i sin idrott, har ju

1. Tränat hårt
  2. Uppnått ett gott resultat

Båda beundransvärda kategorier för andra att sträva efter.

En Mensa-medlem har ju inte nödvändigtvis utfört varken 1 eller 2. De har bara fötts med högt IQ. Samma som att man föds som 2.10.

Men samhället värderar inte längd lika högt som IQ. Detta eftersom ett högt IQ är eftertraktat, på grund av dess potential.
Potentialen i en individ med högt IQ att bidra positivt till samhällets bästa är större än för en individ med lågt IQ.

Detsamma kan inte sägas om längd.

Det är denna skillnad som gör att personer med högt IQ värderas högt i vår kultur, och det är därför flertalet personer i denna tråd tvunget måste påtala att de faktiskt utfört testet, med max-resultat.

Och det är också denna värdering av samhället som gör att folk går med i Mensa. Det räcker liksom någonstans att ha högt IQ, för att öka din status.

Och det är just denna vetskap om den statusökning det innebär bara att inneha ett högt IQ, vilken alla i den här tråden, samt alla i vår kultur innehar, som gör det ganska ego-slemmigt att gå med i en klubb för inbördes beundran, såsom Mensa.

För oavsett vilka roliga aktiviteter man i denna klubb har för sig, flyter hela det rangliga ego-boostskeppet på ett hav av självupptagen vetskap om att jag minsann hör hemma i den här gruppen oerhört speciella individer som råkar ha fötts med en Hög IQ. Denna grupp av individer med bara liiite högre potential än alla andra Svenssons med 80-120 IQ.

Och en grej till; är det någonting som personer med högt IQ är bra på, så är det att rationalisera, och hitta på bra anledningar till varför de beter sig som de gör. Så alldeles oavsett om det är för att “hitta andra individer med samma problembild som jag”, eller “för att jag minsann tänker lite annorlunda än medelsvensson” eller vilken annan anledning som helst, så sätter jag en slant på att denna extremt bra anledning är en riktigt bra konstruerad rationalisering för det egentliga syftet med att gå med, vilket blöder ner till helt vanlig, tråkig, svensson-egoboosting.

Misstolka mig nu inte, jag är varken jante eller avundsjuk, jag älskar smarta människor som använder sin höga IQ för att göra något vettigt, det är typ det bästa jag vet, och forskare, vetenskapsmän och uppfinnare är de största hjältarna i min mening.

Men att gå med i Mensa signalerar enbart negativa egenskaper hos en person för mig.

2 gillningar

Det är lustigt att du vet att Mensa är en klubb för inbördes bedundran. Har du varit medlem?

Ett av huvudsyftena med Mensa är ju att främja samhället för alla människor genom att nyttja deras medfödda förmåga. Från deras hemsida:

Mensas stadgar är likadana i alla länder och har tre huvudsyften:
Identifiera och främja mänsklig intelligens så att denna kan komma mänskligheten till godo.
Uppmuntra forskning rörande intelligensens natur, karakteristika och användning.
Skapa intellektuellt och socialt stimulerande miljöer för sina medlemmar.

4 gillningar

Nej, men det måste man ju inte ha varit för att bedöma det utifrån, precis som man inte måste ha varit medlem i en klubb bara för snygga personer för att veta att det också är en klubb för inbördes beundran.

Ja, det är ju också en bra rationalisering, men varför inte bara starta en välgörenhetsorganisation som skänker till forskning om IQ och hur man främjar utnyttjandet av dess potential och / eller hur vi får fler att födas med högre IQ osv? Varför mellansteget med en klubb?

Du kan ju inte veta att en klubb för bara snygga är en klubb för inbördes beundran utan att faktiskt varit med på aktiviteter klubben betraktar som kärnverksamhet.

En sån klubb kan ju vara för att hjälpa varandra att hantera de problem personer som är snygga upplever i stor utsträckning.

Om det bara är en rationalisering, varför bedrivs mycket arbete med deras gifted child program då? För att hjälpa barn med de problem barn som identifieras som särbegåvade drabbas av?

Varför klubb? Det får du fråga Mensa om, jag kan bara spekulera.

3 gillningar

Fan, skäms nu :grinning_face_with_smiling_eyes: det var egentligen för att ge lite trovärdighet till mitt “jag kan men vill inte”-argument men kände mig som en idiot när jag skulle skicka meddelandet. Håller med dig.

På temat har P3 Dystopia ett avsnitt om “Dumhet” som diskuterar IQ rätt mycket, väldigt intressant! Hittade det igår av en slump, inte hunnit lyssna igenom hela än :slight_smile: Spotify

1 gillning

Jag kan inte tala för alla men det var inte därför jag gick med. Jag sa det till väldigt få också, anledning till att jag inte håller det hemligt nu ~20 år senare är inte av skryt heller utan att jag inte bryr mig om det så mycket längre. Det är också relevent att prata om sina erfarenheter när dessa är direkt relevanta för trådskaparen och frågan som ställs, även om det kan uppfattas som skryt.

Men det kanske bara är en rationalisering av mitt verkliga skäl konstruerat av min hjärna med ovanligt hög IQ. Suck…

Nej, det kanske är dags att stänga ner den här diskussionen @janbolmeson? Och för en del att fundera lite på hur vad dom säger påverkar andra som blir träffade av deras ogrundade påståenden…

2 gillningar

Fast de som är med i Mensa har ju inte nödvändigtvis presterat någonting alls. De har bara fötts med några standarddeviationer högre IQ än medel.

Det är väl inget obligat kriterium för en förening att medlemmarna måste ha presterat något som de tränat hårt och länge för att uppnå? Att avvika från medel för mycket kan ge en känsla av utanförskap även när det är i en “positiv” riktning och jag kan mycket väl förstå att det hos vissa finns en önskan om att känna sig mer “normala” i ett sammanhang som man kanske har svårt att finna annars.

Och det är också denna värdering av samhället som gör att folk går med i Mensa. Det räcker liksom någonstans att ha högt IQ, för att öka din status.

Och det är just denna vetskap om den statusökning det innebär bara att inneha ett högt IQ, vilken alla i den här tråden, samt alla i vår kultur innehar, som gör det ganska ego-slemmigt att gå med i en klubb för inbördes beundran, såsom Mensa.

Min erfarenhet är den omvända, att de jag känner som är eller varit med i MENSA har talat väldigt tyst om det och att det gäller för de flesta intellektuella förmågor och prestationer. Du kanske minns mattesnillet i klassen som den med det största egot som högt och gärna pratade om sina enastående resultat men det kanske inte definierar gruppen bara för att det definierade individen.

Sedan kan man väl argumentera för att den som söker sig till en grupp för människor med en medfödd egenskap inte behöver vara mer “ego-slemmig” än någon som söker sig till en grupp som denne tränat hårt för att platsa i, den senare har ju verkligen gjort en aktiv investering. Så varför skulle inte en klubb för t.ex. löpare enligt samma måttstock betraktas som en ego-slemmig klubb för inbördes beundran, full av oerhört speciella individer som springer milen liiite snabbare än alla andra Svenssons? Knappast heller så att medfödd förmåga saknar betydelse i dessa sammanhang.

Men du kanske är konsekvent och föraktar alla typer av föreningsverksamhet eller deltagande i sådan då det är elitistiskt att omfamna att man på något sätt avviker från genomsnittet i något avseende?

Själv har jag som jag skrev “kuggat” MENSA-testet och i den mån jag rationaliserar borde jag i så fall vara den förste att avfärda MENSA som en töntig klubb för IQ-nördar som jag iaf inte har något intresse av. Vilket det kanske är. Jag har ingen aning, eftersom jag inte är eller varit medlem. Däremot kan jag absolut sympatisera med sökandet efter ett sammanhang där man får känna sig normal, vilket för mig snarast är motsatsen till ego-smekande elitism.

4 gillningar