Ska man gå med i Mensa?

image

Såhär tänker jag mig att en Mensa-fest ser ut på ett ungefär :nerd_face:

(Disclaimer: Ironi. Ta inte illa upp alla mensianer)

:joy:

12 gillningar

Därför att om man går med i en klubb för högintelligenta, där den enda gemensamma nämnaren är den höga intelligensen, så säger det någonting om en.

Och i min mening så säger det samma sak om om man tog ett snygghets-test för en snygghetsklubb och kom in. Och sen går man på träffar med andra i snygghetsklubben och pratar om saker som bara snygga personer pratar om. Fula får ej inträda.

Det blir liksom en slämmig underton av elitism, ego-strykande och förakt för “svensson-intelligenta” som inte kan prata om tillräckligt intressanta saker för de med 131 i IQ.

Det enda man gör är att ego-stryka sig själv på grund av att det genetiska lotteriet benådat en med lite högre IQ än medel, man har liksom inte uppnått någonting alls, men ändå är man med i en klubb som om man har gjort det.

2 gillningar

Jag lämnar den här tråden nu. Det är inte så kul att följa en tråd där det dyker upp kommentarer som:

2 gillningar

Du tror inte det kan finnas element av att de som sticker ut från genomsnittet i samhället väldigt mycket har vissa problem med. Problem som de kan diskutera och få hjälp med av andra som har vatit (eller är) i samma situation. Helt enkelt en möjlighet att få umgås med personer som förstår en bättre än de flesta andra man har omkring sig?

Är man med i Mensa ligger man väldigt långt från medel. Det kan ge utmaningar som de flesta inte ens förstår.

Det är som att extremt rika människor inte skulle ha ut något av att diskutera rikemansproblem med andra rika människor. De har också en del utmaningar i livet som är helt skilda från andra människors.

9 gillningar

Du kanske ska läsa FAQ för forumet om “Bidra och gör diskussionerna bättre

Mycket tråkigt inlägg, skämmas borde du!!!

2 gillningar

Tråkigt att höra @AK_N :cry:

Men tack för dina inlägg :pray:

Min bror testade för skojs skull och kom med men tyckte inte avgiften efter var värd. Då kunde han skriva på sitt CV att han varit med i Mensa ändå :wink:

Vill tillägga att han menar att han är bra på att se mönster men upplever inte sig smartare än gemene man för det.

1 gillning

Jag tänkte göra testet, men förstår inte riktigt hur betalningen och det går till det verkade så svårt så jag kom inte längre……:thinking:🥸

5 gillningar

:joy::joy:

Jag minns att jag gjorde något förtest som yngre och att jag då, utifrån mina svar, hade tillräckligt bra resultat för att kunna komma in… bara jag gjorde ett större test. Vet inte varför jag inte gjorde det, kan det ha kostat pengar?

Hur som helst så minns jag att det var väldigt många logisk-matematiska frågor. Hur det är idag vet jag inte, men eftersom vi nu vet att det finns minst 8-9 olika sorters intelligenser så ser jag ingen riktig nytta i att testa mig i en enstaka. Kanske är det jante också, vad vet jag?

Det enkla svaret på frågan är nej, man ska inte gå med i Mensa. Att jämföra med att gå med i en förening för något annat genetiskt betingat, som för “snygga”, eller liknande. Det är såväl ett tecken på avsaknad av självdistans, ödmjukhet och känsla för diskretion, som direkt stillöst. Det är inte heller så att denna sammanslutning föreställt intelligenta uträttar något till gagn för samhället, vad jag känner till, vilket vore det enda rimliga syftet med dylik klubb.

2 gillningar

Du kanske också ska läsa FAQ för forumet om “Bidra och gör diskussionerna bättre @JSvartveden

Varför ids man skriva något så menlöst, ointressant, okunnigt och taskigt som ditt inlägg?

2 gillningar

Jag tycker du ska gå med, eller i alla fall göra testet. För egen del ser jag visserligen ingen som helst anledning att gå med, men det är uppenbart att du är intresserad/nyfiken. Det är ingen sekt, så om det inte skulle passa dig är det ju inte svårare än att du säger upp ditt medlemskap.

Eventuella fördomar som andra har spelar ingen roll, du går ju med för din egen skull och ingen annans.

Den största behållningen av medlemskap verkar vara träffarna som anordnas, så eventuellt kan det vara bra att avvakta med ditt “provmedlemskap” tills pandemin lugnat ner sig (vilket förhoppningsvis sker någon gång i framtiden…).

2 gillningar

Tänker att det generellt är mindre charmigt att randomly skryta om något som är genetiskt betingat. Som långa killar som är så sjukt stolta och skrytsamma om sin längd.(Notera att det inte handlar om personer som är nöjda med sin längd utan sådana som verkligen gör en poäng av hur deras längd inte bara gör dem längre än andra utan även lite bättre. :joy:)

Men som jag har förstått det så kan man ju i princip plugga till sig ett bättre resultat och testet verkar fokusera på en ganska begränsad del av det som kan tänkas utgöra IQ, så det är oklart om de verkligen fångar in topp 2%.

Jag prövade nu själv att göra testet, det tog ca 8 min. Jag ammar en bebis som viftar och har influensa. Och jag har nog inte tänkt en logisk tanke sedan jag fick mitt första barn för 5 år sedan. Jag fick 126ich på det där testet, vilket är avsevärt bättre än verkligheten eftersom att jag(tyvärr) är en medelmåtta av rang. Så jag tror de haussar resultaten lite lätt. Men det var kuljul!

För övrigt verkar folk bli sjukt provocerande av det här, vilket är lite underligt. Kan ju knappast komma som en chock att det finns människor med högre IQ i världen och dey är ju inte som så att de bränner kattungar eller kalsongrycker småpojkar…

En kompis är med, gjorde testet när han var runt 20 tror jag och fick vara med i 1 % klubben, alltså över 132 i IQ. Han hade nog förväntat sig att få ett mer exakt IQ men fick bara att “Grattis, du har högre IQ än 132 och därmed högre än 99 % av Sveriges befolkning” eller något liknande. Han betalade en årsavgift och fick något visitkort samt ett diplom som var underskrivet av någon kvinlig mensa-person.Han var med i några år men slutade sen betala årsavgiften då han inte tyckte det gav något mer än en kul grej.

Jag har inte gjort det pga hans upplevelse av det hela. Vet inte om jag hade kommit in heller så känns ovärt att lägga 300 kr på ett test :smiley:

Men varför skulle man skryta om det?

Sedan är väl det mesta betingat av gener och även miljö. Som pengar till exempel…

Gissar att absoluta majoriteten av medlemarna på detta forum måste anses ha fötts med generna och förutsättningarna på sin sida!

Men jag håller med om att skryt inte är charmigt. Gäller förstås allt skryt, inte minst om pengar :roll_eyes:

Tycker verkligen att en hel del medlemmar i den här tråden visar ovanligt dåligt uppförande.
Dessutom verkar flera ha rätt starka åsikter om hur de tror att Mensanerna är eller beter sig utan att ha träffat någon vilket jag finner märkligt. Jag läser mest på detta forum för att diskussionerna oftast håller en mycket hög nivå även om åsikterna skiljer sig åt. Visst har jag sett trådar som spårat ur och fått modereras eller stängas men de är ju verkligen inte många.

Jag är som sagt inte medlem men har fått vara med som medföljande på ca 10 träffar av olika slag och kan verkligen lova att de allra flesta mensanerna som varit där har varit mycket trevliga, inte alls nedlåtande eller liknande trots att jag inte alls dolt att jag själv inte var medlem. Ni som tror att de ska bete sig så visar i mitt tycke hur inskränkta ni är och borde ta en funderare på hur ni beter er.

Hoppas att trådstartaren tagit till sig de av de vettiga svaren på sina frågor och inte bara tagit till sig av fördomsfulla ickemedlemmars tankar.

Om jag själv ska komma med mina fördomar så är en av dessa att de som dissar andra grupper mest är de som verkligen är dåliga människor och sådana vill jag inte umgås med.

På mensaträffar såg jag ytterst få fördomar utan uppriktig nyfikenhet på olikheter och en vilja att förstå och diskutera sådana.

6 gillningar

Jag menade inte att man var skrytsam för att man är med i Mensa. Utan att om man skryter om det så är det jäkligt oskönt precis som allt annat skryt som saknar bakgrund i hårt arbete.

Inser att jag kamikazesparkade in en öppen dörr när jag deklarerade att skryt är ocharmigt!!! :rofl::rofl::rofl:

Detta är även min uppfattning och precis varför jag tänkte att det kunde vara värt att ställa frågan här. Vilket det också varit då jag fått många trevliga och informativa svar.

Jag har tacksamt tagit till mig av dessa, mestadels positiva får man väl säga, erfarenheter :pray:

Tråkigt nog finns även de som känner sig bemyndigade att fälla nedlåtande kommentarer om företeelser och personer de uppenbarligen inte vet något om :roll_eyes: :cry:

Personligen tycker jag att allt skryt är jäkligt oskönt…

Oavsett om man jobbat hårt för det man skryter om.

Nja, då är du de facto oerhört smart jämfört med befolkningen i stort om det var Mensas provtest. Försök leva med det :joy: IQ-test på Wechsler-skalan är oerhört svåra, för att inte säga omöjliga, att “plugga” på.

D.v.s i termer av flytande intelligens vilket IQ mäter. Bildning och kunskap är något helt annat :slight_smile:

3 gillningar