Ska vi moderatorer godkänna nya trådstarter (från nya användare)?

Varför uppfostra vuxna människor?

Håller med om att det funkar bra/bättre just nu. Problemet är att det periodvis har ballat ur historiskt och riskerar att göra det igen.

Jag har väl hängt här och i gamla forumet sedan 2017 typ och helt uppenbart har problemet blivit större/mer frekvent ju större RT blivit och ju mer spänningar det är i samhället och vår omvärld. Jag ser inte att det kommer att förbättras i närtid.

@Aktiegubben det handlar inte om att uppfostra vuxna. Det handlar om

1. Att det ibland kommer troll som enbart är ute efter att stöka. Precis som i samhället i övrigt kan även ett forum som detta behövs skärpa till reglerna. Det har varit en hel del uppenbara ”nu ska jag tutta fjutt på forumet” trådar genom åren.

2. Peka en ny användare till en samlings tråd att läsa först för att undvika för många trådar med väldigt mycket samma innehåll/fråga. Blir väldigt tråkigt för de som hängt här lite längre annars. Starta ny tråd först om personen inte finner svaret

3. Be trådskaparen förtydliga, förbättra frågan och om det behövs även anpassa språket. Mht språket, när det blir problem är det till 90% inte om åsikten utan om att man kan ha uttryckt sig riktigt klumpigt vilket riskerar att bli rejäl pajkastning, helt i onödan. Det finns ju krav på oss i användarvillkoren att vi ska utrycka oss på ett vettigt sätt.

Den som lever får se men jag är ganska säker på att det blossar upp igen. Hoppas jag har fel :grinning:

4 gillningar

Du har säkert rätt och visst är det ett problem med troll som startar nya trådar.

Jag svarade på fel sak då mina tankar var fokuserade på flaggningar av inlägg där exempelvis ett oskyldigt gubbskämt flaggas ner direkt, man måste väl kunna få skämta lite även om inte alla skrattar. Även en oskyldig åsiktsfråga eller ett lite kontroversiellt påstående kan flaggas ner direkt och stämplas som olämpligt. Allt detta borde kunna undvikas genom att det ska behövas minst 10 eller kanske 20 personer som flaggar ett och samma påstående. Om många flaggar ett påstående så är det sannolikt olämpligt. Man ska inte kunna flaggas ner anonymt av någon som har haft en dålig dag på jobbet eller är temporärt labil. Kanske algoritmen är felaktig. Själv flaggar jag aldrig någon.

2 gillningar

I nästa steg brukar argument som dessa följas av “PK”, “Nordkorea” och “Stasi”.
Moderering på ett forum har som syfte att upprätthålla en viss förväntad nivå på uppträdande.
Nu har detta redan dryftats i andra trådar så jag stannar där.

4 gillningar

Ja ok du menade flaggningar medan detta var om nya användares första tråd/trådar.

Jag är ju själv gubbe och visst är det så att det är svårare att skämta om saker idag än det var på tex 90talet. Sen var det ju också så då att det inte fanns så mycket av anonyma internetforum på den tiden, inte för den stora massan åtminstone. Så det är lite ett ny miljö som man får vänja sig vid att agera i. Lite som när man kommer till ett nytt land. Först läsa av vad som är OK och inte. Vi har inte alltid kunnat utrycka våra åsikter vitt och brett överallt där vi bott. Likaså är det ju på ett privatägt internetforum. Det är Jan/ägaren som lägger nivån.

Sen är det ju också så att det är oerhört stor skillnad att skämta ansikte mot ansikte med en person. Det är så oerhört mycket som försvinner när man inte ser personen, ansiktsuttryck, kroppshållning etc. Sånt som vi är vana att avläsa för att förstå vad personen menar. Det är också lättare att svara på skämt i verkliga livet. Om du skämtar med mig och jag tar illa upp så ser du det på en millisekund hur jag reagerar. Då kan man moderera sig själv. Fortsätter man provocera någon IRL så kan man ju också åka på en propp. Det är väl även det som lite håller tillbaka hårda skämt i verkligheten.

Jag agerar annorlunda på forumet än jag gör IRL, av alla dessa skälen. IRL kan jag läsa av personen om ett skämt har chans att landa eller inte. Det är ju trots allt ett garv jag vill framkalla, inte frustration. Man får acceptera att olika miljöer kräver att man skriver/talar på lite olika sätt tänker jag :grinning:

7 gillningar

IRL är jag inte van att umgås med snarstuckna personer som gömmer sig bakom en mask. Önskar att jag inte hade behövt byta personlighet bara för att jag är på ett forum men det är ju frivilligt så inte mycket att göra åt den saken annat än att möjligen endast läsa vad andra skriver utan att kommentera eller skapa nya trådar.

1 gillning

Förstår det och hade själv aldrig klarat av att moderera.
Jag hade lagt ribban lågt och släppt igenom allt som inte får någon att må dåligt.

Nä men du hade väl heller inte gått ner på centralen och vrålat ut åsikter och skämt för vem som helst som råkade passera. Det är ju lite så det är på ett anonymt internetforum.

Men visst jag kan hålla med om att man som läsare också har ett stort ansvar att försöka läsa in lite snällt och inte utgå från att andra menar så illa eller är idioter. Det är också något Jan pushar för.

Så för att vara ett anonymt internetforum 2023 tycker jag det fungerar förvånansvärt bra. Men allt kan bli bättre :grinning:

4 gillningar

Det fungerar fantastiskt väl för vuxna i den svenska hushållsekonomin och skulle med fördel kunna spridas över till grundskolan där det saknas all förståelse för privatekonomi. Har noterat att Jan ibland försöker introducera ett mer globalt ekonomiskt perspektiv men med begränsad framgång. Ska man framgångsrikt kunna lägga sitt eget ekonomiska pussel krävs ett globalt perspektiv.

2 gillningar

Det är rätt många trådar som rimligen inte hade behövt läggas upp (så ofta) då frågan redan har besvarats och diskuterats i många andra mer eller mindre identiska trådar eller i podden, även i närtid.

Det kanske är medvetet att de inte låses eller tas bort och i så fall får det vara så, men det känns slappt av de som startar trådarna att inte söka, läsa eller lyssna något innan de gör det.

Ofta leder det till att de första som svarar bara länkar till ett poddavsnitt, annan tråd eller skriver samma svar som i övriga trådar.

Ett annat exempel är trådar som kanske inte finns sedan tidigare i så stor utsträckning men där svaret går att googla/binga fram snabbare med ett tydligt och enkelt svar hos t.ex. en myndighet.
Dvs. inget diskussionsunderlag egentligen utan bara hitta info och sen är tråden död.

Bonuspoäng om trådstarten är mycket svag med en enda mening/fråga.

Vissa forum brukar hänvisa till t.ex. en FAQ eller större befintlig tråd och om någon frågar om något som uttryckligen står där tar man bort eller låser tråden.

Exempel på sådana ämnen/trådar:

• “Här är min portfölj med generisk global Indexfond XYZ, är den bra?”

• “Börsen har gått ner - ska jag sälja allt?”

• “Hur funkar min specifika tjänstepension och hur ska jag placera där?”

• “Hur kommer jag igång med mitt sparande?”

• “Är det bäst att amortera eller investera?”

• “Ska jag välja Nordnet, Avanza eller Lysa?”

• “Varför har aktie X gått ner/upp så mycket?”

3 gillningar

Ja, det skulle faktiskt kunna vara en idé. Hittills har det stupat på att jag inte riktigt vet hur det ska gå till. Det bästa just nu är om ni kan flagga dem så kan vi stänga eller än hellre om vi hjälps åt att länka till de relevanta trådarna.

”Rikatillsammans stora tråd om alla nyblivna mångmiljonärer, via arv”

5 gillningar

Något pop-up-meddelande med: “Är du säker på att du vill lägga upp denna tråd? Tänk på [lista punkter] innan du lägger upp en ny tråd istället för att skriva inlägg i befintliga trådar. Prova gärna att använda vår sökfunktion och se om du kan hitta relevant befintlig tråd innan du lägger upp en ny”?

Länka gärna där till nybörjar-poddavsnitt och kanske Den stora tråden för ”dumma frågor” och liknande samlingstrådar där de kan ställa sin fråga.

Meddelandet bör i så fall komma upp automatiskt när någon (speciellt nyregistrerade användare) försöker skapa nya trådar.

Det är dumt att göra det skrämmande för nya att posta. Då får man inte nyrekrytering till forumet—och forumet dör i längden ut.

10 gillningar

Välkommen till forumet mejl med 5 tips!

1. Fantastisk sökfunktion finns!

2. Skriv gärna lite kort om varför en fråga ställs, inte bara frågan!

3. Top 5 lista med avsnitt som svarar på de vanligaste frågorna!

4. Var inte en taskmört! :wink:

5. Förklara :deer: emojin. :blush:

4 gillningar

En förbättring vore väl iallafall att skapa en FAQ dit alla onödiga trådstarter om portföljer kan länkas med en vänlig kommentar

3 gillningar

Jag har i alla fall börjat kategorisera denna typen av trådar hårdare. De ska in i “Feedback på mitt sparande” men vi har så många kategorier så det mesta hamnar “fel” från början.

4 gillningar

Man får ju faktiskt upp en “din tråd påminner om XXX, är du säker på att du vill…” typ. Kanske gäller detta bara desktop, men här är det så iaf.

Det finns denna tråden:

Jag föredrar personligen att ha en tråd för varje enskild FAQ, så att man kan länka direkt till svaret på frågan och där den specifikt diskuteras.

Sedan kan man samla dessa trådar i en huvudtråd (typ som den jag länkade ovan).

Men jag tycker detta redan görs :slight_smile:

1 gillning

Där finns det ju faktiskt mycket bra info.

Behöver det göras tydligare? Portfölj rekommendationen alltså.

En del säger sig ha sett den rekommenderade portföljen, sen gör dom en egen portfölj med 50% skit och frågar om forumet tycker det är bra.

1 gillning