Var också medveten om att om just DU är en av de stora tillgångarna (unik kompetens med unika kunder) så kommer ditt avhopp att kunna användas som motivering till en lägre värdering Man kan åtminstone tänka genomsnittligt att du är 1/5 i personalstyrkan/omsättningen. Så din omsättning försvinner direkt då du slutar.
Vill inte gissa på någon värdering men min bild då jag varit inblandad i olika företagsvärderingar (med litet substansvärde) är att värdet ofta är mindre än man tror. Ofta pga av stor osäkerhet om framtiden och känsligt/personalberoende. Särskilt då det är få anställda och få långsiktigt värdefulla bindande affärskontrakt. Ett streck/klausul i en ny budget hos kund, beslutsfattare eller förändring på marknaden (ny etablering, nya affärskontakter, ny inriktning, uppköp) kan rita om spelplanen helt både +/-.
Har själv varit med om det i både eget och andras bolag på nära håll. Där man ena stunden diskuterar försäljning och att bolaget är “värt flera miljoner” för att i nästa stund i stort sett vara värt 0kr och helt osäljbart pga någon yttre händelse.
Sen vad priset ska vara för din “upplåsning” gör det ännu svårare att värdera. Då skulle man kunna tänka något som Y x din lön x månader upplåsning.
Knepigt läge.
Jag brukar värdera till 3-5 ggr förväntade årsvinsten (eller genomsnittet på X år). Men det beror på branch, förutsättningar etc.
I detta läge säger du att all fakturering går via MB vilket i min mening innebär att ägarna kan göra SB värdelös genom att erbjuda alla anställda att flytta till MB eller ett nytt dotterbolag och fortsätta fakturera via MB. Då har SB ett värde som motsvarar kassan minus innestående skulder.
Beroende på situation skulle jag hävda en värdering mellan 0 och 3,5 milj.
Korrekt uppfattat. Då skulle dock övriga delägare (inte bara jag och ägarna som finns, skulle kanske kallat de majoritetsägarna) inte bli så nöjda. Men visst, de skulle kunna erbjuda annan kompensation till övriga för ett år och vänta med att köpa ut mig, flytta alla anställda etc etc…
Ja, i USA och Kina måste man ersätta en anställd som är under non compete. Kan tänka att det är samma i de flesta länder inkl Sverige. Om non compete är 2 år och innebär att man då inte får jobba för företag inom samma bransch, så måste tidigare arbetsgivaren kompensera med X% av heltidslön under dessa 2 år. Det går inte att ha non compete utan ersättning.