Hej alla igen!
Kunde inte bestämma mig för om jag skulle starta en ny tråd eller fortsätta här, men testar här först så hoppas på svar från er kloka människor.
Efter många diskussioner är nu inriktningen att följa/hedra avtalet. Tanken var då att värdera bolaget, men jag litar inte en sekund på motparten då de uttalat sagt att de ska försvåra så mycket som möjligt för mig. Jag bad om att vi skulle värdera och de vände sig då till firman som sköter bokföring och redovisning. Jag var inte med i det samtalet, men någonstans där bestämdes det att göra en substansvärdesvärdering av firman. Jag är skeptisk till valet av hur man värderar firman, därav detta inlägg. Jag är själv inte så insatt i bolagsvärderingar och har försökt förstå, men en kassaflödesvärdering kanske är mer rimlig än en substansvärdesvärdering? Eller kanske någon annan metod?
Lite mer bakgrund till bolaget ifråga för att kunna göra en bedömning.
Moderbolaget (nedan MB) är där jag är anställd och varit i flera år. Ägarna bestämde sig för att starta ett sidobolag (nedan SB) för att sprida riskerna mellan två bolag. Båda bolagen är verksamma inom byggsektorn som konsultbolag. Jag blev då erbjuden att vara med som delägare i SB. SB har egentligen endast en kund och det är MB, all extern fakturering får via MB. I SB har det skett en del rekrytering och det är i dagsläget ungefär lika många anställda i båda bolagen.
Inget av bolagen har några dyra inventarier mer än IT-utrustning (datorer, server, mobiler etc) samt något enstaka mätinstrument.
Eftersom det är ett konsultbolag så har det inga större tillgångar. och därför är jag fundersam till om det faktiskt är rätt sätt att värdera bolaget på? Eller är det det? Nedan ses substansvärdet. Bolaget har ju indirekt bara en kund…?
Alternativt: Som tidigare diskussion i tråden skulle man kunna argumentera för ett värde gånger medelvinsten de senaste tre åren. Jag skulle kunna sträcka mig så lågt som ett medelvärde av de senaste tre årens utdelningar * faktor. Då bolaget är någorlunda lågrisk väljer jag ändå en faktor i mitten och får då ett värde på 2 165 000 sek, aningen högre än 670 000 ovan.
Att tillägga är ju att bolaget startades för fyra år sedan, så första utdelningen var bara på 100’, medans årets utdelning var på 700’. Framtida utdelningar kommer således att höja värdet än mer.
Vidare gjorde jag en “gratisvärdering” på en hemsida och fick då värdet på bolaget till ca 4 800 000, fyllde där i siffrorna från de tre senaste årsredovisningarna samt satte olika värdet för antalet anställda, risk för bolaget, etc etc.
Nedan redovisar jag lite siffror från Allabolag.se för er, så kanske det framgår om något annan metod är mer lämplig för värdering av detta bolag.
Jag är egentligen inte ute efter att sätta de på pottkanten eller något sådant, utan om jag ska hålla mig till kontraktet och inte få starta eget och knappt få jobba någon annanstans så vill jag ha den ersättning jag investerat för, och kompensation för karensåret.
Som sidonotering: Ur MB erhöll ägarna en utdelning för förra året på 2 000 000, och året innan det på 1 600 000, så de har inte bara försökt att maxa i SB.
Så, frågeställningarna jag har:
- Har de valt rätt sätt att värdera bolaget på? Eller ska det göras på annat sätt?
- Om det ska göras på annat sätt, så lär jag nog själv anlita en värderingsfirma?
- Eller vad ska jag göra?
Tacksam för hjälp och svar!