I detta fallet så betalar ju den som hyr lägenheten av dig räntan till banken + lite till. Om man inte hyr ut och bor i den själv istället så slipper man att betala hyra till någon annan på nästan hela insatsen istället.
Alla som ägt en bostad med lån de senaste 30 åren har gjort en helt strålande affär. Så, himla desperat är det inte. Låg risk på lång sikt.
Jag vet inte om det finns en begränsning i antal bolån, jag fick nej för att de krävde att man skulle bo på adressen, detta för att det ansågs vara en för stor risk att ha bostad för endast uthyrning. Men har man goda löner och/eller bra kontakter på banken bör det gå att komma runt. Jag nöjde mig med det beskedet då.
När man talar om bostäder för uthyrning tycker jag att diskussionen blir rätt teoretisk och bortser från att det finns helt andra risker jämfört med andra investeringar. Kortsiktigt kanske bedömningar om vinst stämmer men det finns risker, som till exempel.
Krångliga hyresgäster som inte sköter sig. Det kan gälla betalning som inte görs, skadegörelse som blir dyrbar eller störningar som föreningen reagerar på. Det är också en hel del konflikter kring hyresnivåer vid andrahandsuthyrning.
Även om föreningen är positiv till uthyrning kan detta förändras om man tycker att omfattande uthyrning inte fungerar bra i längden. Detta försvårar långsiktighet.
Bostäder behöver underhåll. Förhoppningsvis är det bara småfix de flesta år, men då och då kommer de stora investeringarna i badrum eller kök som kan kullkasta en analys.
En genomsnittlig bostad har gått upp 50% på de senaste 10åren. Med 85% belåning så motsvarar det en uppgång på 50*5.67 = 283% på det investerade kapitalet. Det är en aning bättre än vad indexfonderna gjort på de senaste 10 åren. Detta utan att räkna in 10 år av utebliven hyreshöjning som man också kan räkna hem som vinst.
Den enda ansträngning som man gjort är att bo.
Så jag jämför gärna.
Du kommer nog att slå indexfonder även om du hyr ut eftersom alla kostnader täcks av hyresgästen, men visst, det kräver lite mer jobb. Det har du rätt i.
De senaste 5 åren säger inte så mkt. På lång sikt vinner en belånad bostad enkelt över indexfonderna.
Så är det. Är man beredd att ha den typen av hävstång på börsen så går det att tjäna massor.
Men det är som jag förstår det förknippat med flera gånger högre risk jämfört med bostäder.
Historiskt sett har bostäder på lång sikt gett en liknande avkastning som börsen men till ungefär halva risken. Det innebär att en bostad med 75% belåning har ungefär samma risk som en indexfond.
Dock så glömde du att räkna bort kostnaden för lånet för avanzianen. När man köper för att hyra ut så betalas just de kostnaderna av hyresgästen. Sen är det ju skatt på ISK också som drar ner det lite till. Men visst.
Jag tycker personligen att köpa bostad för att hyra ut verkar vara krångligare än att spara på ISK, så egentlige håller vi väl med varandra.
Jag emotsätter mig bara vissa av påstående du gjort om att äga en bostad med lån. Som att det bara skulle avkasta 4-5% om året, eller att man är desperat om man köper en bostad med 85% belåning. I själva verket är båda investerngarna bra.
ag har mejlat banken men har inte fått något svar än. Du kanske har rätt. Vi köpte vår lägenhet för många år sedan och har knappt några bolån på den, det är kanske därför banken inte är intresserad om vi bor där mm. Återkommer.
Vad tror du om att köpa en till lägenhet för att hyra ut, om det nu är möjligt? Det kanske inte ens går rent praktiskt ur bankens perspektiv. Mitt syfte är egentligen bara att utnyttja hävstången, inte för att jag tror att det skulle vara särskilt roligt eller smidigt. Men jag vet inte var jag annars ska hitta en liknande hävstång i motsvarande investeringar. Är det bättre att belåna lägenheten och ha pengarna på börsen?
Det är forskningsresultat som visar att det förhåller sig på det sättet. Källa finns i länken.
Risken är väl hur stor sannolikhet det är att du skulle gå back inom olika tidsramar. Det visar sig vara hälften så sannolikt att en bostad går back jämfört med börsen på 1/5/10/20 års sikt, på ett ungefär.
Om det blir fart på bostadsmarknaden så är bostad för uthyrning en utmärkt investering som lönar sig i längden, men som kräver lite mer jobb. Förutsatt att du får lov. Har dålig koll på detta regelverk.
Om bostadsmarknaden går lite knaggligare följer inflationen lite närmre än den gjort de senaste 30 åren så tror jag att det är smidare att bara ligga långt i indexfonder.
Att låna på bostaden för att frigöra pengar till att investera på börsen låter väl som en utmärkt ide om du klarar av de ökande boendekostnaderna.
Ja, det har jag. Däremot har jag inte provat just att hyra ut lägenhet centralt. Däremot har jag bott i andras boenden av denna typ utomlands. Jag menar då både hela lägenheter och uppdelade lägenheter där rummen hyrs ut styckvis med delat badrum och kök.
Det finns krasst sett en del regler som påverkar möjligheten att hyra ut via Airbnb. En del hyresvärdar har kommit runt dessa genom att skapa rena lägenhetshotell där alla hyresgäster vräkts och alla lägenheter hyrs ut via Airbnb. Det finns inga “vanliga” boende som kan klaga då. Denna modell är såvitt jag förstår det extremt lukrativ men moraliskt tveksam.
Utifrån läget ovan så finns en “överefterfrågan” på denna typ av boende. Kan man hitta en lösning som funkar är det alltså sannolikt jackpott. Skulle man kunna hyra ut via Airbnb som man ville skulle marknaden mättas och då skulle det hela bli mindre intressant.
Visst men som uthyrare så påverkas du annorlunda. Helt plötsligt ökar utbudet av uthyreslägenheter kraftigt och din hyresgäst kan nu hitta något jämbördigt att hyra till lägre pris. Hyresgästen har bara 30 dagars uppsägningstid. Du riskerar att behöva hyra ut till en ny hyresgäst till ett mycket lägre pris än du tänkt dig.
Aldrig hört talas om att utbudet av hyresrätter plötsligt har ökat eller minskat, men i så fall får man väl bara beredd att sänka hyran lite för att fortsätta ha den uthyrd. Även om hyresgästen bara betalar 80% av kostnaderna så går man ordentligt med plus. Oftast kan man nog ta mer än 100% av kostnaderna för att hyra ut, så man borde ha lite marginal i sämre tider.
Från och med juli i år kommer nya regler som ska göra det lättare att hyra ut i andra hand. Det är troligt att detta kommer öka utbudet av lägenheter på andrahandshyresmarknaden.