Skall man verkligen ha tillväxtmarknader in sin portfölj?!

Här finns svaret :person_tipping_hand: . Jag antar att du får avdrar i fonden på samma sätt när du köper det i Sek.

1 gillning

De ljuger bl.a. hejvilt om hur väl deras ekonomier i själva verket presterar. Se t.ex.:

https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.1086/720458

Det skapar en del uppenbara problem för dem som är ute efter t.ex. en marknadsviktad portfölj eftersom det inte går att avgöra hur mycket bluff och båg som EM innehåller. Bättre då att hålla sig till de marknader som vi vet fungerar på det sätt som den marknadsviktade portföljen förutsätter.

1 gillning

Hur många procent tillväxtmarknad har ni i er portfölj? Jag har 10% i mitt tjänstepensionssparande i Nordnet. Om jag tänker rätt så är det 2.8% av min pension som tillfaller Kina. Om jag äger höstacken så är jag inte orolig.

Häromdagen pekade @janbolmeson på en rapport som intresserade mig.

Blackrock: our new playbook 2023

Där skriver de i princip:

We go overweight EM equities and prefer them over DM equities, partly to get exposure to China’s rapid restart.

Sammanfattas också bra här: Global Weekly Commentary - Insights | BlackRock

EDIT: De har nog inget arkiv för det här så här är snapshots

Kommentar: https://archive.is/a8deu
Asset class: https://archive.is/ZVTH7

3 gillningar

Jag tror att TM och DM är lite okorrelerade. Så även om TM inte utvecklas lika bra så ger de ett mervärde tack diversifieringen. Lite som en Räntefond i en aktieportfölj.

Jag tror många flyr från TM nu. Med tanke på världsläget. Kanske är tillfälle att köpa billigt nu :+1:

Jag överväger att ta med TM i en av mina portföljer med lååång sparhorisont.

1 gillning

Vet någon om Avanza Emerging Markets är billigare än LF Tillväxtmarknader Index om man även tar hänsyn till källskatt osv? Det är ju stor skillnad i grundavgift…

Innehaven verkar vara lika stora i alla fall :+1:

Här får du svaret :person_tipping_hand:. Avanza EM blir ingen extra källskatt då det gäller bara Usa innehav.

1 gillning

Var ska tillväxten ske i framtiden, om inte i tillväxtmarknaderna?

2 gillningar

Hittills har tillväxten mest skett i den utvecklade världen. Finns det någon anledning att tro att det inte skulle fortsätta på det viset?

Låt oss komma ihåg att avkastning inte är baserad på faktisk tillväxt, utan faktisk tillväxt relativt till förväntad tillväxt.

Så om ett bolag förväntas öka vinst med 10%, men bara ökar med 8% så kommer aktien att backa.
Om ett bolag förväntas minska sin vinst med 10%, men bara minskar med 8% så kommer aktien att stiga.

Och låt oss också komma ihåg att det inte var jättemånga generationer sen som Sverige var ett U-land.

9 gillningar

Jag försöker förstå hur TM och DM fungerar. Ponera att Kina utvecklas mycket. Blir Kina då en del av DM och ingå i MSCI World?

Ja, när MSCI börjar definera Kina som DM hamnar de i andra index. Gissar på att det kommer att ta minst 10, säkert 20 år.

1 gillning

Det är inte bara storlek på aktiemarknaden eller inkomst per capita som räknas utan det är flera kriterier som måste uppfyllas. Jag tror möjligheten för Kina att uppfylla kriterier under A-B inte lär bli några problem, däremot så får vi se hur sakerna utvecklas vad gäller kriterier under kategori C.

1 gillning

När det kommer till C “förbättras” dessa faktorer varje år, man har haft flera nya, mer öppna och internationaliserande policies som man lanserat varje år under flera årtionden. Att det går åt det hållet är solklart. Kan tipsa om caixinglobal.com för att vara up to date.

Det har varit både förbättringar och försämringar. Att det går åt “rätt” håll är inte alls solklart, speciellt inte med tanke på geopolitiska spänningar den senaste tiden samt CCP:s vilja att lägga sig i vad man får och inte får tjäna pengar på. Däremot har möjligheten att investera som utlänning öppnats upp något vilket är positivt. Vi får helt enkelt se om försämringarna bara var tillfälliga set-backs eller indikation på framtida policy samt hur geopolitiken spelar ut.

Alla faktorer under C utom möjligen C.5 har gått åt rätt håll, beroende på hur man tolkar den punkten.

Tack för kloka svar. Då förstår jag det bättre :+1:

Jag kommer lägga in lite TM i min mest långsiktiga portfölj. Jag kommer dock välja LF TM Index. Avanza EM är billigare men jag vill äga de underliggande aktierna.

Du äger underliggande aktier även i Avanza Emerging markets. Den är inte Swaap. Den är bara en matarfond som fungerar exakt på samma sätt som LF då du äger umderliggande aktier. Finns ingen anlädning välja LF tillvm :person_tipping_hand: . Det som skiljer är bara du får betala extra i avg för att få samma sak :grin:

Kina har ju just börjat släppa in amerikanska revisorer för första gången någonsin, så vi lär väl få en hyffsad indikation på vart framtiden pekar beroende på hur det samarbetet faller ut.

https://pcaobus.org/news-events/news-releases/news-release-detail/pcaob-secures-complete-access-to-inspect-investigate-chinese-firms-for-first-time-in-history

Ok tack för info. Det visste jag inte. Ja jag kan så fall köra Avanza EM. :+1:

1 gillning

Ja, att följa sin egen moraliska kompass.

För att vi inte vet hur mycket av detta kapital som går vidare till staten. Finns väl ganska många rapporter som visar på de tighta banden mellan “privata” företag och diktaturledningen.

Har det inte blivit väldigt tydligt, speciellt sen krigets utbrott, att det inte finns någon koppling till vad man säger och vad man gör? Att helt ogenerat ljuga är en strategi.

Även om det verkar så så gick jag faktiskt inte in i den här tråden för jag ville ha en politisk diskussion :slight_smile: utan ville väl egentligen bara få lite förslag på vad man förslagsvis kan byta ut sina 10%EM till i en “RT-portfölj”. Avanza Europa för lite mer Europatilt? Småbolag Sverige?

1 gillning