Valfri globalfond skulle väl passa bra. Den täcker ju de utvecklade ekonomierna och exkluderar de länder som diskuteras i tråden. Personligen har jag försökt hitta länderna i närheten av stilla havet i form av Australien och Nya Zeeland, men det finns få fonder med det indexet.
Ja, förutom Storebrand all countries då som innehåller EM och 3% Kina. Men visst att öka i Avanza Global skulle kunna vara ett alternativ men skulle hellre tilta lite åt något annat håll (förutom Sverige och Sverige småbolag som jag redan har). Överanalyserar nog, ska nog helt enkelt ta ett litet bet på Europa ist för EM.
Vi alla bör minnas att kriget i Ukraina är inte ”Putins krig”. Det är ryssarnas krig. De hemska händelserna och brytelserna mot mänskl.rättigheter förverkligas av ryska medborgare.
Vi ska absolut straffas hela folket i högsta grad i såna fall.
Kina har förmodligen börjat att stötta Ryssland militärt och det finns säkert andra skäl än fika för att Xi ska resa till Ryssland om några dagar.
Ja det ser fint ut. Så länge den globala är minst 60% så tror jag det är bra.
Jag kom fram till 10% Europa också. Men sen är frågan hur mycket det kommer påverka utvecklingen i portföljen egentligen. Den är väldigt korrelerad med globala.
Vad fan försöker du säga?? Hela staten ska absolut straffas för sin diktaturs agerande. Så länge den gör ont för resten av världen. Jag pratar icke om individers rätt mot varandra men internationell rätt. Jag är för helvete jurist och fattar dessa grejer.
Bananstaternas folk kommer alltid lida för sina ledare, tills dom elimineras på ett sätt eller annat. Efter sista nämnt har hänt ska vi absolut försöka hjälpa dom.
Och guldkramarna, glöm inte att guldet är ett av de viktigaste sätten ryska armen finansierar sin verksamhet med just nu.
Nejnejnej. Kom igen nu. Detta är helt otroligt. Kära svenskarna, fattar ni på riktigt vad det håller på just nu???
Det enda som gäller just nu för hela Europa är att man krossar Ryssland militärt. Krossar. Minns ni Garry Kasparov, ryska schackmästaren? Han sa i ett internationellt business evenemang i Helsingfors typ: “I’m a Russian. I have my background, my heart and my roots there, but not in the Russia that we have now. As a Russian I can say, that the only way to get out of this is that we beat Russia in Ukraine in the bloodiest possible way.”
Bredvid militära sätten, behöver vi straffa Ryssland på alla möjliga ekonomiska, politiska och moraliska sätten. Och detta är den största - kanske enda - sanningen som vi har i västra Europa idag. Gillar vi det eller inte.
Jag har alltid haft en stor kärlek och respekt mot era svenskar, men det har varit otroliga diskussioner efter det blev klart att nåt ska hända i Ukraina. Och er statsledning då? När kriget började var dom helt ute och cyklade. Finska presidenten flög omedelbart till Washington för att skaffa säkerhetsgarantierna. Historien berättar att efter Finland kontaktade svenska regeringen var dom helt förvånade och sa att de inte hade tänkt på NATO… “Jävla Finland, nu måste vi också gå med.”
Ni är härliga. Ni är söta. Ni är fantastiska. Men sluta vara naiva.
Jag håller med om att vi måste trycka tillbaka Ryssland.
Jag tycker dock inte man ska straffa det ryska folket. Det finns nog många ryssar människor som är oskyldiga och maktlösa i det landet.
Jag kan hålla med om att vi varit naiva. Bl a genom att nedrusta vår militär under lång tid. Under kalla kriget hade vi ett av världens starkaste flygvapen.
Finland behöver Sverige mer än vad Sverige behöver Finland i ren geografisk krigsföring mot Ryssland. Det är därför viktigare för Finland att gå med i NATO än Sverige.
Jag personligen är lite tveksam till NATO. Framförallt med stater som Turkiet och Ungern som i mina ögon är skurkstater (ledarna).
Ett starkt oberoende Sverige såsom i kalla kriget hade varit fint! En nordisk allians hade varit ännu bättre!
Nämen det måste man, absolut. Ryska medelklassens liv i Moskva och St.Petersburg bör bli så trångt, dåligt och fattigt som möjligt, så fort som möjligt. Annars slutar denna galenhet aldrig, för att det finns tillräckligt med vapen i Irak, Nordkorea och Kina samt tillräckligt med fattiga folk i ryska periferierna som kan skickas till fronten.
Det är svårt med nyanser i diskussioner på nätet och politiska diskussioner brukar vara helt värdelöst …men jag kan inte riktigt hålla mig denna gång
Sanktioner är ju en typ av bestraffning. Att, som det diskuteras i denna tråden, avstå från att investera i ett land är en annan form av bestraffning (ytterst tveksam effekt men det känns rätt för min del att avstå). Att företag väljer att flytta sin produktion från landet är ytterligare en form av bestraffning. Allt detta drabbar ju kollektivet.
Dessa “bestraffningar” syftar till minska landets ekonomiska spelrum och motverka att man kan finansiera krigsföring men de syftar också till att skapa ett kollektivt allmänt missnöjde mot sittande regim. Så länge man har det bra och får de censurerade nyheterna om hur bra allt är så finns ingen anledning till internt motstånd. Det är först när man känner att man nu fått det sämre än förut som man vågar/orkar börja ifrågasätta sittande diktatur och det måste finnas ett utbrett missnöje för att något ev ska hända.
Jag ångrar att jag uttryckte mig såhär och ber om ursäkt, det var onödigt provocerande.
Personligen tror jag inte på denna strategi. Jag håller fast vid att dessa typer av sanktioner mot vanliga människor bara riskerar att öka känslan av utanförskap och orättvisa mot omvärlden, öka extremism och populism, och göra folk mer mottagliga för statlig propaganda.
Det klassiska exemplet på ovanstående är ju Tyskland efter WW1. Som alla säkert känner till var det de extrema skadestånden som utkrävdes som ledde till hyperinflationen och ekonomisk misär, det efterföljande folkliga missnöjet, och populismens (nazistpartiet) möjlighet att ta makten. Som tur är lärde vi oss läxan, och efter WW2 straffades därför inte tyska folket, vilket har tillåtit Tyskland återhämta sig till den stabila demokrati det är idag.
Motsäger dig inte alls men alla tycker inte som du i frågan.
Vem som har rätt har jag ingen aning om eller bryr mig om.
Råkade bara precis läsa denna artikeln
Det är helt OK att tycka och tro olika och det är bra att få tänka efter lite. Det finns ingen solklar lösning på komplexa problem som dessa. Ju äldre jag blir desto mer inser jag att det sällan är svart eller vitt, sanningen är ofta i flera nyanser av grått.
Sanktioner är ett svårt verktyg och risken finns alltid att effekten inte blir vad man tänkt sig. Dessutom finns alltid risken att även om en diktator tvingas från makten är alternativet som tar vid ännu sämre.
Personligen har jag dock landat i att jag inte ser några bättre alternativ. Om vi tar ett omvänt scenario skulle man ju kunna fundera på om världen skulle bli en bättre plats om vi började pumpa in pengar i Nordkorea…det tror inte jag. Dessutom tycker jag läget är ganska långt ifrån WW1 och ekonomisk misär…vi pratar snarare om att inte fortsätta stötta stora starka diktaturer(där det är ytterst oklart hur pengarna används) att växa sig ännu starkare och mäktigare.
Man har helt fritt att välja vad man tror på och hur man vill agera och jag har respekt för att vi handlar och tänker olika. Jag har arbetat med både Ryssland och Kina i 20 år och investerat i bägge länder i tron att demokratin skulle vara på frammarsch men har tyvärr fått bevittna hur utveckligen gått i fel riktning. Och det är en riktning som inte bara drabbar det egna folket utan även omvärlden.
(Som företagare/entreprenör är jag nog också lite färgad av hur kinesiska företag agerar, men den diskussionen tänker jag inte ge mig i här :-))
I mina mikroskopiska försök att göra värden till en bättre plats säger mig MIN personliga moraliska kompass att i största möjligast mån undvika att ekonomisk stötta diktaturer. Jag kanske har fel.