Skillnaden på finne, finlandssvensk och finländare... 🇫🇮

Tornedalsfinska är rätt kul en som pratar är Charlotte Kalla , Hon kan ringa skatteverket i Pajala och säga Mie en meine kuitenkaan ennä maksa restiveroja, onkos kaikki selvät? och SKV kan svara tillbaka på perfekt svenska, vi får se vem som får rätt. enda som skiljer är lite svenska ord som lastibili byter man ut till kuormaauto eller smörgåsat till leipää så förstår även finnen vad man menar.

Blev lite roligt när jag tog jobb i Kiruna som fastighetsförvaltare, där många pratar finska, HR reflektera när jag prata på meänkieli, varför sa du inte detta i arbetsintervju? Jag: Att min farmor var från Helsingfors och vägra prata svenska? jag tänkte detta var inget positivt att ta upp! man ska ändå utgå från att HR hette Sarri i efternamn hon nämnde inte hon kunde samiska. Jag har varit borta över 20 år, trodde inte jag hade tornedalsfinskan kvar, men den väcktes till liv.
Det kom fram när hos stod bredvid , jag prata med en estländare som knappt kunde engelska, men förstod finska ord, på så sätt kunde vi kommunicera, det var en ue jag hade anlitat.

1 gillning