Jan @janbolmeson har nämnt i ett par gånger att: Skippar man bilen kan man lägg en extra miljon på boendet.
Vilket säkert är en bra tumregel och det gav mig en rejäl tankeställare. Men kan vi sätta en formel för en mer konkret siffra?
Antaganden:
Bostäder ökar i värde med 1%/år (Värde hämtat från Ben Felix, baserat på global historik och är inflationsjusterad). Efter skatt vid försäljning blir värdeökningen 0,7%.
Ökade lånet går till en mer centralt belägen tomt. I annat är fastigheten identisk, alltså inga ökade kostnader för underhåll.
Amortering = 0
Ägande i ca 20 år.
Ränta på 3% och ränteavdrag på 30% = Ränta+RA = 2,1%
TOC/månad för en bil= 5000 Kr, TOC/år = 60 000 kr.
Räknar vi enbart ränta så får vi det till 60000/0,021 = 2 857 142 kr
Tar vi och justerar för värdeökningen i bostaden, (detta förutsätter att vi säljer bostaden i slutändan) så blir det:
R-G: 0,021-0,007 = 0,014
Så kan vi istället tillgodoräkna oss 60000/0,014 = 4 286 000 kr
För att kostnaden av räntan ska uppgå till 60000Kr för ett lån på 1 Mkr så behöver räntan vara 8,5% före ränteavdraget. Eller då ca 6,5% om vi räknar med 2% amortering.
Det centrala huset för X Mkr kr blev väldigt prisvärt helt plötsligt. Och utöver det rent ekonomiska spekulerandet så blir det även en bra tidsbesparing och vardagsmotion på köpet.
Detta bygger såklart på mycket antaganden som kan ändras. Har jag tänkt fel?
Blandar du inte reala och nominella siffror här? Räntan (2,1%) är nominell, medan värdeökningen (0,7%) är real efter skatt. Men det som beskattas är ju den nominella värdeökningen?
Hmmm. För mig är det främmande att äga hus utan en rejäl bil att transportera saker i.
Gärna en äldre lite repig kombibil eller SUV och helst med dragkrok för att transportera trädgårdsavfall och byggskräp typ färgburkar mm enklare till tippen.
Går bra med en billig bil för detta ändamål men bil underlättar verkligen livet kraftigt.
Några 5000 per månad per bil är helt onödigt. Har jag aldrig betalat för bil någonsin. Våra är typiskt 15+ år gamla. Pålitliga fabrikat. ex Toyota. Skoda.
Tack.
Ja då utan att krångla till det mer än ta dina siffror rakt av istället:
”Bostaden är både investering och konsumtion – men den ekonomiska logiken gäller bara investeringsdelen. - När du köper större, mer centralt eller mer “drömmigt” boende än du behöver, är det i praktiken en livsstilsutgift. Den extra miljonen i bostad ger ofta låg eller negativ avkastning, särskilt efter skatt och drift eftersom marginalnyttan minskar. Det vill säga att man betalar mer utan att få en mer hyresliknande nytta. Kapitalkostnaden blir ca 1.700 kr per månad för varje extra miljon man konsumera:”
5000kr / 1700 = 2,94 Mkr. Fortfarande en stor del av en bostads värde.
Tänkte väl mer att man kan skippa bil nr 2 än att vara helt bilfri.
Senaste “billiga” bilen jag köpte räckte i stort sett en enkelväg till skroten, efter en sväng på verkstaden. Mycket hög månadskostnad för den billiga bil, men bra att inte alla har otur i bilaffärer.
Jag håller med, det intressanta är ju att man skippar bil två och räknar som du på 4.000 kr. Egentligen kan jag nästan tycka att man kan räkna på 4.500 kr. Men låt oss köra på 4.000 kr.