Jag gillar ju sådana här initiativ, men jag har blivit bränd så många gånger av dessa projekt, framförallt på likviditetssidan. Dvs, det är enkelt att komma in, men jättesvårt att få tillbaka pengarna när man behöver.
Nu har jag 200 ha egen skog så jag är inte spekulant på detta, men man blir ju nyfiken.
Hur tusan köper och säljer man, hur sätts priset? Vem sköter skogen rent praktiskt och vad kostar den tjänsten? Värdet av skogsmarken är ju starkt beroende av virkesförrådet. Vad händer med värdet efter en avverkning? Vem får nettot?
@Indexmannen spara i skog vid sidan om är ett av målen vi vill uppnå, så roligt att höra! Går Skogsnejd i konkurs innebär det med största sannolikhet att vi redan sålt av skogsinnehav. Svårt spekulera i alla sätt bolaget kan gå i konkurs men målsättningen är givetvis att “lösa ut” kunderna i takt med att innehavet säljs av. Tråkigt behöva poängtera men brasklapp att prioriteringsordningen för att lösa ut fordringsägare vid konkurs kan försvåra detta.
@Svune @Nestor absolut har ni rätt angående omöjlighet att dela. I andra länder är reglerna annorlunda vilket möjliggjort mindre fastighetsbildningar. Tyvärr blir det med nuvarande svenska regler ganska stora fastigheter, vilket ökar kraven för att komma in på marknaden. Synd, tycker vi i företaget.
(får bara nämna två användare i samma inlägg och inte göra flera svar i den här tråden, så ursäkta att ni inte får notiserna om ni är omnämnda)
-janbolmeson trevligt du kikar in i tråden! Klok poäng och en av de största utmaningarna i första faserna för oss. Jurister vi pratat med återkommer till vikten av likviditetsgarant (“market maker”), särskilt när det gäller framtida tillståndsansökningar. Att implementera en internmarknad är därför ett av första stegen efter lansering, för det skulle även ge företaget möjlighet att avsätta en del av intäkterna för att ställa ut köpordrar.
-KaptenZoom du köper och säljer i tjänsten. Vi betatestar i snävare krets just nu och i det flödet är det runt ett dussin klick från att du besöker sidan till att du slutför köpet. Priset har vi satt baserat på marknadsvärderingen, värdering av fristående jägmästare samt ett (ganska blygsamt) pålägg. Skogsskötseln kommer vi att anlita entreprenörer för, i första hand lokala och småskaliga. Kostnaderna räknas av från kundernas intäkter, dvs. kunderna betalar inget aktivt men får mindre i fickan, ungefär som vid beställning av avverkning. Vid avverkning minskar värdet på dina andelar motsvarande ny värdering, men då har du förstås fått “pengar i handen” i utbyte.
-meros stämmer med tokens, dock inte i skrivande stund, däremot är vi redo att implementera det så fort köpprocessen är färdigutvecklad och vi kan ta det vidare med vår leverantör. Den lösning det troligtvis landar i är en privat managerad kedja. Överlåtelse kommer vara möjlig men manageras i tjänsten. De nackdelar med publik kedja vi stött på är gas fees (pga 10 000 tokens per hektar) samt att kundbasen inte ska behöva sätta sig in i tekniken. Finns dock inget som hindrar oss från att låta en avdelning/område eller fastighet handlas på publik kedja, det tror jag vi alla i teamet skulle tycka vore spännande, men det är inte där vi börjar. Vi marknadsför oss inte som en “web 3 blockchain startup” men tro mig, tekniknördarna i oss gillar konceptet och ser fram emot att visa på hur tekniken underlättar för en ny affärsmodell (som är sansad och inte har som mål att blåsa småsparare, med tanke på senaste tidens röra på kryptomarknaderna).
Om man köper exempelvis 1500kvm (drygt 46000kr) på strömsås 1.
Och efter 1 år eller mindre så behöver jag pengarna, och vill sälja av dom där 1500kvm.
Hur går det till?
Och hur lång tid tar det att få ut sina pengar?
Och vilka avgifter är förknippade med ev försäljning?
Lite nyfiken blir jag, som en del av diversiering i mina portföljer. Men vill veta lite bättre först o främst.
Tjena, ursäkta sent svar, dubbelkollat tråden emellanåt men inte fått notis om svar. Kul du är intresserad!
Väljer du att sälja inom ett år är värdeökningen på skogsfastigheten marginell och givet att ingen avverkning sker (inget som är planerat i skrivande stund, för övrigt) är virkesförrådet mer eller mindre detsamma. Det vi gör då, är att vi hjälper dig matcha dina andelar med en köpare. En av de första prioriteringarna 2024 är att bygga en internmarknad för detta ändamål, men i nuläget är orderboken manuell.
Avgiften är densamma som gäller för den nyförsäljning vi sedan en tid tillbaka är igång med: 3% men lägst 9 kr.
God fortsättning!
Fick nyhetsbrev från Skogsnejd precis:
Skogsnejd är med i Draknästet!
…
Ni kommer se Fredrik och Oscar pitcha framför Hellen Wohlin Lidgard, Jonas Tellander, Evelina Anttila, Richard Båge och Shervin Razani.
…
Vi hoppas att ni bänkar er i sofforna och tittar på oss i Draknästet och ser hur det gick!
När: Torsdag 12 september i SVT1, 21.00
Spring för livet från detta, om ni vill investera i en skog köp en skog istället.
Trodde folket hade lärt sig att man inte ska investera i skogar genom mellanhänder här på forumet…
Jag gillar idén. I princip blir det som en kryptovaluta med fysisk backning. Problemet är bara
- Förväntad avkastning är så pass liten att det inte är lönt att investera små belopp.
- För att våga investera större belopp så måste det finnas någon form av garanti eller pant som är juridiskt bindande.
- Likviditeten som tagits upp tidigare.
Jag hoppas att det går att lösa på nåt sätt.
Nej nej nej. Spring!
Hur är det med riskjusterad avkastning? Jag har inte sett någon sharpekvot för skogsmark, eller hört någon tänka på investeringen i de termerna.
Känns spontat som att risken och volatiliteten borde vara mycket lägre än börsen, eftersom värdet går att ta på och mäta fysiskt och förutse på väldigt lång sikt.
@KaptenZoom Har du tänkt på din investering i termer av riskjusterad avkastning och kollat upp sharpekvoten för skog?
Nej, jag vet inte ens om det är meningsfullt på en enskild fastighet. Riskerna är ju väldigt lokala och specifika. Snöbrott, betesskador, svamp- och insektsangrepp, brand … Sen finns politiska och miljöaktivistiska risker. Lokala risker som att en lokal såg lägger ner eller ett massabruk i relativ närhet.
Man har säkert räknat på riskjusterad avkastning på skog som helhet i landet eller i en region.
Angående Skogsnejd så läste jag lite snabbt på hemsidan. Erfarenhet från skogsbranschen verkar bestå i att ”morfar ägde skog i Värmland”. Jamen då så… Jag skulle aldrig satsa en krona på detta.
Tillägg: kollade på Skogsnejds hemsidas köpfunktion. Företaget äger en fastighet i Sundsvallstrakten. 1.7 ha produktiv mark vid Indalsälven. Denna lilla plätt är indelad i åtta avdelningar där man kan köpa andelar i respektive avdelning. Avdelningarna är inte uppmärkta med rågångar (det skulle inte bli kvar något alls om man högg upp rågångar), så vilket träd som tillhör vilken avdelning nära gränsen är svårt att veta.
Fastigheten behöver röjas och gallras. Huvudmännen borde åka upp från Småland och köra röjsåg en långhelg. Maskinell gallring på en så liten fastighet lär inte ge något netto att tala om, frågan är om det inte blir negativt netto? Två avdelningar ligger direkt vid stranden mot älven. Dessa avdelningar kommer aldrig avverkas. Avdelningarnas beskrivning kommer säkert från fastighetens skogsvårdplan. Denna beskrivning är sedan kryddat med huvudmännens svammel om Elvis, Beatles och Liseberg …
På denna lilla fastighet finns enligt uppgift 80 andelsägare. 80 andelsägare på tre fotbollsplaner…
Hittade vad jag sökte nu:
Skogens genomsnittliga totalavkastning hamnade på 7,1 procent med en årlig volatilitet på samma nivå, 7,1 procent. Det gav en totalavkastning relativt risk om 1,0. Aktier till exempel landade på 0,64. Lägger vi in skogen i en portfölj med aktier och obligationer kan vi sänka risken i portföljerna med i princip bibehållen avkastning, det vill säga uppnå en bättre riskjusterad avkastning.
Som gammal skogsägare studsar jag till när du påstår att värdet på skog går att förutse på lång sikt.
Enligt min mening är detta fel. Det finns ju inget som varierar så mycket som varierar så mycket som priserna på timmer och pappersmassa.
Efterfrågan på pappermassa bör dessutom sjunka undan för undan. Hur många köper en kvällstidning idag, och hur många läser den på nätet? Hoppet står till att man forskar på att använda cellulosa till kläder i stället för textilier.
Visst priseserna hsr stigit på skogsfastigheter de senaste åren, men detta gäller även bostäder. Det finns ingen automatik att priserna skall fortsätta upp i samma takt.
Sist men inte minst har vi de politiska riskerna EU vill att vi skall sluta avverka skog på grund av att skogen binder utsläpp. Går detta igenom, så blir det inte roligt …
Eller så blir det en variant på jordbruksmark i träda, att EU betalar för att inte bruka den.
Nja. Så är inte (!) de politiska signalerna just nu. Tvärtom, ersättning för skog som inte kan avverkas ligger långt under marknadsvärdet.
Export av skogsprodukter är en stor del av Sveriges välstånd. Går detta igenom, så bäva månde Sverige.
Massa används sen länge till annat än tidningspapper. I Kemi, Finland, startade nyligen en helt nybyggd massafabrik som slukar enorma mängder massavirke. Man kommer behöva importera från norra Sverige. Priserna på massaved är jättebra. Björkmassa betalas bättre än barrmassa där jag bor.
Priserna på Skogsnejds andelar ligger mellan 130-310 tkr/ha. Fast man anger pris per kvm. Dessa priser är helt uppåt väggarna.
Sedan ska andelsägarna själva komma överens om hur avdelningarna ska skötas. Hur ska det gå till? Om det finns 10 andelsägare på en plätt, en vill föryngringsavverka, en annan vill plockhugga, en tredje vill skapa en gammelskog utan skötsel. Vem bestämmer? Jag skulle inte ens ha ett syskon som delägare på min fastighet.
Om jag bor i närheten och är andelsägare, får jag då sköta skogen? Åka dit med röjsågen? Plocka ut en björk till ved?
Jakt, vem har jakträtt? Ingår tex fastigheten i ett älgjaktsområde. Knappast kommer 80 delägare få rätt att delta i älgjakt bara för att man är andelsägare i ett 1.7 ha område. I mitt jaktlag behöver man minst 75 ha för att få ta med en extra jägare.
Du äger en andel i skogsnejd, inte explicit i marken. Det blir samma som att äga aktier i Holmen och sen gå ut och hugga ved och jaga i sin samägda Holmenskog.
Ja precis. Det är retoriska frågor