Skogsnejd – ny tjänst för att investera i skog

Jo det förstår jag, förtydligade bara att det är intet nytt med just Skogsnejd. Ägande i ett företag betyder inte att man har tillgång till dess tillgångar.

Om snittpriset förra året i Sverige var 78 000 kr per har låter inte angivna belopp inte som något reapris direkt… Speciellt då man inte äger själva fastigheterna, utan bara har andelar.

1 gillning

Förstår det. Risk finns alltid. Det jag tänkte var att när det är dags att avverka är förutsägbart på ungefär samma sätt som en obligations löptid, till skillnad från alla esoteriska aktier därute. Dessutom kan man ta på råvaran och se och mäta hur det går.

Helt fel hade jag inte, för den riskjusterade avkastningen verkar generellt vara högre än för aktier. Som jag tolkar det är skog bättre än global indexfond då, om man bara ser till sharpekvoten.

Källan (SEB) med länk är i mitt förra inlägg ovanför ditt: Skogsnejd – ny tjänst för att investera i skog - Nr 33 av OBWN

“Löptiden” på skog är lång.
Det du planterar idag får dina barnbarn avverka.

1 gillning

Känns tryggare att köpa skog privat då vet man vad man äger och slipper att komma överens med en drös andra personer om varje liten åtgärd. Ännu enklare att köpa aktier i t ex Sca eller Holmen, där man även får del av förädlingsindustrin…

1 gillning

Så är det väl inte alls. En obligations löptid och räntesats vet man från början.

Planterar du skog nu, är det helt lätt att veta om den skall avverkas om 60 eller 80 år beroende på klimatförändringar. Du vet heller inte hur stor tillväxten blir eller vilket pris du får. Skogen kan dessutom skadas svårt av granbarkborre med mera.

1 gillning

Många av riskerna du tar upp borde väl vara inkluderat i den historiska volatiliteten? Jag skrev ungefär och inte exakt :slightly_smiling_face: Man har väl ett hyfsat förutsägbart intervall att räkna på och kan gå ut och känna om det är surt i marken och uppskatta boniteten på höjden/ årsringarna.

Skog hade bättre riskjusterad avkastning trots Gudrun. Trots barkborrar. Trots stagnerade virkespriser.

Att det inte går att förutsäga framtiden är en svaghet i måttet riskjusterad avkastning. Det håller jag med om. Volatilitet är inte detsamma som risk, ändå används det för att representera risk i sharpekvoter för att mäta riskjusterad avkastning. Det kan komma en komet imorgon och förstöra allt för alla. Det är en reell risk. För att inte tala om andra framtida risker som inte tas upp i historisk volatilitet.

Jag försöker bara förstå varför någon öht köper skog om avkastningen är lägre. Har du någon annan idé om varför det är värt allt elände som du rätteligen påpekat?

1 gillning

Status, jakt, fiske, vad vet jag. Att priserna har gått upp triggar till nya köp.

Skog kan jämföras med vindkraft, en oändlig resurs. Där verkar det inte gå så bra…

Men visst, en investering i skog kan säkert vara bra framledes. Jag vill bara poängtera att vad som gäller framtiden, är inget självklart.

1 gillning

Och nu läggs Skogsnejd ned.

Skogsnejd lägger ned
Det är med tungt hjärta vi har fattat det svåra men nödvändiga beslutet att avveckla Skogsnejd. Vad innebär det för våra kunder

Vi vill först och främst tacka er för ert förtroende och ert engagemang i Skogsnejd. Vi strävar efter att ni ska minnas denna satsning med glädje, och kommer att återbetala alla insättningar ni gjort hos oss (med undantag för transaktionsavgifter vid köp).

Våra kunder kommer få mer information imorgon om hur detta ska gå till.

Vad händer nu?

1. Vi kommer lägga ut vår skogsfastighet Strömås 2:27 till försäljning
  1. När fastigheten är såld, kommer återbetalningsprocessen till våra kunder att påbörjas.
  1. När alla pengar är återbetalade, kommer Skogsnejd AB att avvecklas formellt.

Vi har drivit Skogsnejd i 3 år och har under en lång period sökt en investering för att kunna arbeta vidare. Men efter noggrant övervägande har vi, alla nu småbarnsföräldrar, beslutat att det är dags att fokusera på nya kapitel i våra liv.

Intresset från er kunder har varit överväldigande och uppskattas enormt. Vi vill även uttrycka vår tacksamhet för den positiva responsen vi fått genom vår medverkan i Draknästet. Tyvärr lyckades vi dock inte övertyga investerare varken i programmet eller utanför att Skogsnejd skulle bli det nya, innovativa sättet att spara i skog.

Tack för ert stöd och er förståelse.

4 gillningar

“Bättre lyss din sträng som brast, än att aldrig spänna sin båge”, säger skalden.

Nu sprack affärsidén denna gång, men det är ändå uppfriskande att folk vågar testa sina drömmar.

Lycka till i fortsättningen!

7 gillningar