Skuldfri vid 55, var sätter jag långsiktigt spar!

Jag är nyligen skuldfri och har en del pengar att avsätta till spar och är nyfiken på om Avanza Zero är det optimala fram till pensionen?

Önskan är att kunna ha en avkastning för pensionen och ändå leva gott i det jag tillsammans med äkta hälft har idag?

Räkna på ca 20k i månaden… om du har en bättre idé än Avanza Zero

Tack

2 gillningar
6 gillningar

Standardsvaret torde vara LYSA alt. en global indexfond med låg avgift - finns många existerande trådar på forumet :blush:

Grattis till din skuldfrihet!

Som nämnt innan i tråden så är globala indexfonder standardrekommendationen här vilket ger dig större diversitet i bolag och regioner än om du bara har avanza zero som är endast svenska bolag.

Men om du gillar den skulle du ju kunna köra typ

Avanza global 80%
Avanza zero 20%

Så har du din 20% home bias

Lycka till med sparandet.

3 gillningar

Låter bra.

Här är ett snarlikt alternativt, oklart om det är bättre:

70% Länsförsäkringar Global Indexnära (har tidigare gått bättre än Avanza Global pga lägre beskattning på utdelningen pga dess skatterättsliga hemvist. De har nyligen bytt index och jag vet inte om det där med skatterättslig hemvist kommer vara fördelaktigt, så oklart om egentligen bättre än Avanza Global)

30% Nordnet Indexfond Sverige ESG (mindre risk pga bredare index än Avanza Zero, men många mindre bolag dom kanske kan vara känsligare vid lågkonjunktur?)

Använd ett investeringssparkonto att köpa fonderna på.

Bör sälja och sätta in på högräntesparkonto några år innan pengarna kan behövas, kanske 5-7 år innan?
Börsen kan ju gå ner.
Om pengarna inte behövs kan de ligga kvar i fonder.

Avanza sparkonto verkar bra, Santander Consumer Bank likaså. Om mer än gränsen för insättningsgarantin, dela upp pengarna på flera banker.

Globalfonder innehåller mer än hälften USA. Köper du en Sverigefond kan det därför vara bra att dessutom köpa en USA fond som
Länsförsäkringar USA index ellet Handelsbanken USA ind Crit.

Sverigefonder
Många på forumet gillar Plus Alla bolag, bred och billig:

Spiltan Investmentbolag är ett annat alternativ:

Usa fonder

Då är vi i samma situation, lyckades också göra mig helt skuldfri för ett tag sedan.
Känns rätt skönt eller hur? :slightly_smiling_face:.

Efter att ha läst runt lite här och analyser på Avanza gjorde jag en omstrukturering av min långsiktiga ISK tidigare i år enligt nedan.

Förutom detta har jag valt att ha 30% av den totala summan som jag befogar över på ett olåst sparkonto med ränta (fnv 3.2%). Är inte riktigt säker på hur jag skall fördela dessa pengar framöver.

Rådet är väl att läsa runt en del, det finns så många experter så var lite kritisk :smirk:

1 gillning

Tack Niklas, jag tar mig en titt på dessa intressanta alternativ…

1 gillning

Grattis, en bra ide. Det verkar bara bli sämre och mer långvarigt för de som köper bolån. Jag hade nog inte satsat på svensk börs även om den ser billig ut just nu. Globalt känns säkrare.

Jag själv tror mer på FTSE AW index eller MSCI All World än det som kommer med Avanzas fond i fonden (MSCI World) då det innehåller tillväxtmarknader. Annars är Avanza Global väldigt prisvärd och ett bra val.

Zoomar man ut, tycker jag börsen som helhet inte ser direkt ”billig” ut.
Men vem vet egentligen….

55 är fortfarande ganska ungt i sammanhanget, så låna upp igen som första steg.

1 gillning

Ok, det var några månader sen jag såg PE data, då var Kina och Sverige billiga. US och Indien dyra. Men det kom ju en svensk katastrof siffra på BNP här om dagen så även om priset var lågt kanske vinsterna kraschat så pass att det blivit dyrt redan.