Har du aldrig funderat om du kan lägga mindre tid på något som inte ger lika mycket tillbaks som man har hoppats på? Eller göra något annorlunda? Eller veför inte anstränga sig så lite som möjligt bara att det fungerar att det går runt?
Många gånger. Men jag är uppenbarligen lite dum i huvudet.
Särskilt youtube tänker jag på att dumpa var och varannan vecka. Det är en direkt minusaffär efter klippning.
Ja för att jag tycker att du överarbetat allt vad du gör! Optimerar allt hit och dit. Sådant hållning brukar aldrig fungera i längden. Svårt att ta/få betalt för det.
Jo, jag vet. Jag har fucked up-referensramar kring kvalitet och vad som är “good enough”. Men å andra sidan är det ju det som många av er gillar med RT, det är inte en variation på kvällstidning eller något du hittar hos random ekonomi-influencer på Instagram, artiklar som kommer ut från finansmedia.
![]()
Bisarrt. Helt bisarrt.
Mitt ställningstagande är identiskt med det som EU-domstolen slagit fast i en dom mot Meta. Nämligen den att ett företags rätt att tjäna pengar på individers personliga information är underordnad individens rätt till integritet och dataskydd.
Vill du öka intjäning exkluderat Patreon kan du:
- Göra marknadsföring och reklam för produkter eller tjänster du idag väljer bort att göra
- Blockera alla besök från de som använder sig av annonsblockerare
- Ta betalt för att slippa reklam på forumet och webbplatsen
Du kommer ihog bara dina artiklar om RT portföljen där du kunde grunda i veckor om du skulle ha 5% guld eller 10% och liknande hur mycket Sverige hit och dit. Istället för att göra det kort och enkelt likt Småspararguiden med Globalindexfonden och räntor/sparkonto. Det fungerar minst lika bra och gäller även nästkommande 100 år. Samtidigt som du fixar det på 30 min istället för 60 timmar ![]()
![]()
Ja, det är ju det jag säger.
Folk tror att man tjänar asmycket på podd etc. Men det gör man inte. Det här gör vi dessutom tack vare att Acast tog in oss i sitt stall i januari. Innan dess tjänade vi ingenting. Dvs. vi mer eller mindre betalade för de första 280 poddavsnitten. ![]()
De flesta poddar är direkt minusaffärer om man inte kan kapitalisera på det på annat sätt. Det är ju därför alla kränger så mycket skit.
Men varför hålla på med något som inte gör en nöjd? Om man tycker att man jobbar gratis?
Oj oj oj vad jag fick höra det i början av min karriär. ”80% är good enough” yada yada yada ![]()
Guess what. Numera är det precis kvaliten på det jag gör som uppskattas och betalas för. De jag jobbar för ifrågasätter aldrig mitt jobb.
I mångt och mycket handlar det om att bygga upp sitt personliga varumärke. Det tar lång tid och även om man kanske inte tror det så finns där en payback i framtiden. Man vet bara inte alltid hur på förhand.
Håll kvar i dina värderingar och det sättet du jobbar. Det lönar sig i långa loppet ![]()
![]()
Ser framför mig hur bra det kommer landa när vi tar in aktivt förvaltade fonder med 1%+ i avgift och företag som har stora reklambudgetar och tveksamma produkter.
Har övervägt det. Just nu slänger jag upp en popup och hoppas att folk är generösa.
Vilket man slipper om man kör via Patreon.
Absolut OCH det skadeskjuter seriösa kreatörer. Två saker kan väl vara sanna samtidigt?
Tack @JFB - och ja, jag håller med dig till 100%. Det är ju exakt det som uppskattas. Jag vill ju gärna också tro att det blir man belönad för.
För att jag lägger hellre ned och skaffar mig ett riktigt jobb än att jag tummar på t.ex:
Värderingsmässigt går det för mig inte att marknadsföra något som jag själv inte använder eller genuint tycker är bra. Det är sjukt dumt utifrån ett ekonomiskt perspektiv men det gör åtminstone att jag sover gott om natten.
Här vill jag också ge credd till @LYSA för jag ringde upp dem förra året och berättade hur det låg till och de valde att garantera att sponsra tre avsnitt i år utan att förhandla eller krångla.
Jämför det med Länsförsäkringar som jag har gjort reklam för i 10+(!) år och de har aldrig någonsin hört av sig, de har konsekvent inte ställt upp på intervju och när jag till slut får tag på dem - då vill de att jag ska marknadsföra deras DYRA hållbara fond eftersom “Länsförsäkringar Global säljer sig själv.” … Tro f-n det… ![]()
![]()
När jag kontaktar deras VD om det här så är hen helt oförstående till vad jag menar. Och nej, det blev inget samarbete kring deras hållbara fond eftersom jag inte har lagt eller någonsin kommer lägga en enda av mina egna kronor i den. Idiotiskt ur ett pengaperspektiv eftersom jag lämnade ett antal tusen på bordet och fram tills idag och detta inlägg är det bara @carolinebolmeson som vetat om det.
Så personligen kan jag säga att LF just nu inte står jättehögt i kurs hos mig. Den inre konflikten är att känslan är att jag vill inte ha en enda krona ens i deras LF Global fond men vet inte riktigt hur jag ska hantera det och hur jag ska förhålla mig till det i t.ex. basportföljen.
#en-berättelse-från-verkligheten
Därför rek jag alltid billigaste globala indexfonder som kostar max 0,20% i förvaltnings avg! ![]()
. Vill inte att någon ska betala mer än det om man är prismedveten ![]()
![]()
![]()
Absolut @Jakke men det är lätt att säga när inte din lön beror på det. Jag försöker ju - och vill gärna tro att jag hittills har lyckats - göra samma sak som du OCH ha en lön som beror på det.
Ja exakt. Jag fattade inte alls kopplingen. Insmygningen av att det är fint att ni är vänster nu kom inte direkt från sakfrågan alls.
Men hej! Jag tycker det är viktigt att ni kör på precis så som det känns rätt för er. Jag gillar som sagt det mesta
(hoppas det var tydligt). Trots diametralt motsatt åsikt i åsiktsfrågor. Jag tror bara jag skippat 3 avsnitt under rätt lång tid ändå.
Det är bra att vi alla är olika.
Tror du verkligen att Swedbank, Storebrand, Skandia,Dnb,Avanza,Nordnet skulle uppföra sig bättre än LF ?! Det tror jag inte på
utan att på något sätt försvara LF. Om vi som småsparare skulle börja leta efter fel på alla sådana aktörer går det alltid hitta något negativt hos alla
Ja det stämmer då jag saknar samarbetspartner helt när jag rek detta. ![]()
. Tjänar varken till eller från det. Men för egen ficka gör hag säkert rätt bäst ekonomisk för min plånbok ![]()
![]()
Nu får jag säkert skit för detta av andra men det är ju inte upprätthållbart att ligga på 300 kr/timme i täckningsbidrag (även om det är oändligt mycket bättre än som tidigare noll kr/timme) och jag vill ju att ni ska finnas kvar även om 10+ år. Så i ren självbevarelsedrift har jag inte något emot att betala. Alls.
Problemet för mig är att jag inte vill ha/behöver patreon erbjudandet. Jag är så nöjd med pod, forum och chatt. Men det finns ju inget sätt att betala för det.
Har du funderat på att ha en reklamfinansierad och en betalversion av detta här pod/forum? Om det ens går? Jag tänker lite som reklamfinansierad TV. Visst då bryts kanske podden för Ariel reklam eller så får man betala en summa.
Jag skulle inte ha problem med det (vilket jag också sagt tidigare). Speciellt inte om det gör det upprätthållbart för er att hålla på länge länge med RT.