Skulle du betala för RT?

Jag tycker att forumet och @janbolmeson s inlägg här är jättejättebra, det är alltid kul när kärnan deltar, men podden har jag väldigt svårt för. Jag har försökt några gånger när jag haft lugna timmar i bilen, och visst är poddar en vanesak, men jag har haft svårt för Jans konstanta avbrytanden.

Hoppas du förstår :smile:

1 gillning

Nej, så är det ju och det är ju därför man som företagare är lite om sig och kring sig. Förra året konsultade jag och då gick det ihop. I år är det @LYSA som har hjälpt till mycket tillsammans med RT-programmet som jag kanske kan köra ett år till som finanserat det etc. Nästa år kanske det går att göra en kopia på detta året.

Dessutom är podd lite dumt utifrån att det finns 3 reklamspottar (innan, i mitten och efter) vilket straffar mitt long-form format. Dvs. det vore bättre med 3 x 30 minuter = 9 spottar jämfört med 1 x 90 minuter = 3 spottar. Så jag ska försöka mig på lite kortavsnitt (typ 5 - 15 minuter) som har önskats och som kanske ökar reklamintäkten.

Så jag har lite idéer, men det är ju lite “hustle” kring det.

Det här är ju en rätt vanlig feedback och det är för mig en feedback på misslyckad kommunikation från min sida. Låt oss ta det i en annan tråd i nästa vecka.

Det finns ju en patreon-del i forumet men den är ju mer eller mindre död, så jag tror tyvärr inte riktigt på en uppdelad sektion. Men det kan vara ett feltänk från min sida.

1 gillning

Haha, inga problem. Lyssnar inte på andra poddar själv heller. Jag kommer göra ett experiment med kort-poddar - 5-15 minuter utan caroline. Så inget avbrytande, inget sockerkaka-katter snack utan rakt på, sammanfattat och kärnfullt. Kanske något som skulle falla dig och andra i smaken?

2 gillningar

Jag uppskattar hur ni kompletterar varandra i podden o tycker det blir bra med Caroline som behöver ha lite förklaring på vissa ”supernörd” termer o gör hela podden mer vänlig för en bredare audience

Men låter absolut som en idé att mixa in lite kortare avsnitt av flera anledningar som bland annat det du nämnde med ad revenue

2 gillningar

Det tror jag verkligen!

Jag gillar att lyssna på andras åsikter och tycker att det är tråkigt när man bara får höra början på någons resonemang.

Uppskattar all tid du lägger på detta.

1 gillning

Sådärja, Patreon igen.

4 gillningar

Ja, something’s gotta give.

Jag tror faktiskt 3 delar skulle kunna bli en feature inte ett problem. Det är rätt sällan man kan/orkar/hinner lyssna 90 min i sträck. Rätt ofta får jag ändå dela upp det. Många poddar kör just runt 30 min, kanske av en orsak. Lyssnar på en del olika.

Såklart måste man då hitta ett format där de tre olika delarna kanske har lite olika vinkling / innehåll. Samma från gång till gång om du förstår vad jag menar. Kanske med lite cliffhangers mellan delarna :grinning:

Kortavsnitt som summeringar tror jag också på.

1 gillning

Tycker fortfarande att RT borde skaffa en ”Buy me a coffee” sida. Det är som en digital dricksburk, där de som inte vill bli patreons ändå kan bidra ekonomiskt.

Det är jättevanligt att YT kreatörer har det som komplement till patreon.

Har tipsat om det förr, men det kanske inte passar? :thinking:

8 gillningar

Jag tycker ändå moderering av högerlutande eller konservativa åsikter har varit väldigt hård ofta. Speciellt kritik mot V, Mp och S. Men jag tycker inte samma har skett åt andra hållet. Kan ha fel. Är löne tråden högerlutande? :slightly_smiling_face::+1: Då behövs den för balansen :nerd_face:

Vad är lägsta summa för att vara Patreon medlemm? :thinking:

Tack @melwa, har missat det. Har skapat en sida nu, ska fylla på den. :+1:

Tack!

Pratar du med de på vänster så tycker de att vi är kapitalister och modererar åt höger. Du får gärna bli en del av moderatorteamet så kan du se att vi gör vårt bästa. Upplever dock att det är mycket mer kritik åt vänster härifrån och därav kanske upplevelsen av en hårdarare moderering.

Detta är intressant. Så om jag t.ex. skulle göra en intervju - ska jag bryta upp det i 2-3 delar? Blir inte det skitstörigt? Eller hur gör andra? #förvirrad

(Upplever att gäster ofta inte slappnar av förrän efter ca 20 minuter).

2 gillningar

1 krona per månad… :wink:

Man klickar på anpassad längst ner, dvs. man kan välja helt och hållet själv.

3 gillningar

Tack! Det uppskattas jättemycket. :heart::heart:

2 gillningar

Den passar även smålänningar :joy::joy::joy: . Du vet att du blir inte rik på Jacke i alla fall :joy::joy::raising_hand_man:

2 gillningar

Toppen! Hoppas den används flitigt! :moneybag::tada:

1 gillning

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Ändra formatet på poddavsnitten något | Två delar a 30-ish minuter istället för ett 75 minuters avsnitt

Grejen för mig är att du inte ska behöva dela upp intervjun i delar, utan att 1/3 av tiden ska vara tillräcklig för att få fram budskapet.

Sen är det ju upp till dig att ställa relevanta frågor och få fram allt som är viktigt på 1/3 av tiden.

Jag själv hade aldrig klarat det, så skicklig intervjuare är jag inte, men jag tror nog att du är det.-

Nej men jag ser att problemet är olösligt. Det handlar nog om att välja sin marknad med viss balansgång. Alternativt avstå helt från politiska yttranden från RTs sida.

Jag tror inte jag hade gjort ett bra jobb :nerd_face: jag är säker på att ni gör det.

Ett sätt ATT betala för det är ju just genom Patreon, sen är det ju ointressant om du ‘använder Patreon-erbjudandet’ i sig spelar ju ingen roll. Själv blev jag Patreon-stöttare JUST för att visa min uppskattning. Sen har jag haft glädje av flera FikaTillsammans-tillfällen som jag annars inte hade fått ta del av, t ex bokklubbarna förra året, men det är inte därför jag är Patreon, utan det är ETT skäl och endast ett skäl: att visa min uppskattning och ‘betala för det jag får’ om än ganska lite. (EDIT: Dvs, det jag BETALAR är ganska lite, det jag FÅR är värt oerhört mycket!)

Tell me about it… haha, själv har jag 199 avsnitt publicerade och jag kan garantera att det har kostat mig löjligt mycket stålar, inte minst som jag envisats med att inte göra sånt jag inte tycker om, kan eller vill göra, som klippa etc. Jag vill inte ens funkar över hur mycket det kostat mig, och har inte betalt så mycket som 5 papp/avsnitt men… har det kostat mig en kvarts miljon kanske? Inte orimligt. Eller, helt j-ävla puckat egentligen, inte minst med tanke på hur få som lyssnat, men… guuuud vad jag fått ut mycket värde av det. Men så är det, bevisligen, inget jag kan leva på och det lär det nog aldrig bli. Inte minst som jag mer eller mindre slutat… fast det kommer nog något avsnitt snart, skulle jag tro.

Men ja, poddande gör ingen rik, utan det är ju kring-grejerna/merförsäljningen som kan ge intäkter, mer eller mindre. Och visst, reklam är en sådan, kurser (och då kanske snarare enkla internet-kurser som du skapar en gång och sen kan sälja gång på gång), bok, mallar, forum (betalt), Patreon, coaching, betalda samarbeten… alternativen är många och det blir ju efter hand en positiv spiral, dvs mer lyssnare leder till bättre samarbeten etc. Och att du har en grundnivå på vilken typ av samarbeten/reklam du kan/vill tänka dig Jan tror jag gagnar dig på längre sikt, om inte på direkt monetära sätt (åtm kortsiktigt). Precis som du själv skriver här:

Jag tror det handlar om att så stor del av forumet är öppen för alla. Om det vore ‘tvärt om’, dvs att den öppna forumdelen var mindre och det slutna/för betalande medlemmar, så skulle det nog se annorlunda ut. Sen är det så klart en gamble. Ingen skulle kanske bli betalande medlem bara så där, men om man fått ut mycket av RT så kanske det finns de som skulle tycka det vore ett sätt att bidra. Eller inte, om man nu ska tro många röster i tråden här. Dilemma!

FINT där!! :heart:

Please don’t… jag blir så irriterade på poddar som gör så… oftast. Men jodå, det händer. Eller åtminstone bryter i två om det blir över 2-3 timmar med ett avsnitt. Fast du ska nog inte lyssna på mig som gillar icke-redigerade ‘råa’ konversationer mycket mer än producerade dito, ffa intervju/samtalspoddar.

För den delen, The Unspeakable Podcast och många andra kör med publik del av ett podavsnitt och sen avslutar de med en del som blir endast för betalande prenumeranter. Som ett sätt att driva folk till att stötta. (Jag har inte blivit betalande medlem av den, fast jag tycker hon är duktig och bra på tankespjärn.)

3 gillningar

Jag tycker Jan ska titta lite på Patreon-modellen hos Krigshistoriepodden. Det verkar locka folk som tusan! Var Patreon på en viss nivå i mer än X månader och du får välja vad ett kortare 15min avsnitt ska handla om, tex :slight_smile: Det finns även en nivå på 40 000 SEK där de kommer hem till en, dricker upp ens öl och äter upp ens mat :person_shrugging:

5 gillningar