Ok så 3.99% på 2 år?
Ett tips: kolla vad ränteskillnadsersättningen skulle bli om du hypotetiskt senare vill bryta detta lånet och göra det rörligt istället. Jag förutsätter då att banken skulle föredra att ha kvar dig som kund med ett rörligt RT lån istället för det fasta. Finns en räknesnurra här:
Beräkna ränteskillnadsersättning
Ingen kan se in i framtiden, men marknaden försöker ju göra det ändå. Hela tiden
Just nu är räntemarknaden i en mkt ovanlig situation där korta RT är mycket högre än långa – och alla aktörer är bergsäkra på att detta inte kommer fortsätta så länge till. Det innebär bl.a. att sättet ränteskillnadsersättning för privatpersoner beräknas gör att den blir noll (0) f.n. I princip (förenklat) styrs det av räntan på svenska bostadsobligationer plus en %-enhet, den nivån är f.n. så hög att den väl överstiger 3.99%.
Man kan se RT på svenska 5-åriga och 2-åriga bostadsobligationer här:
Sök räntor och valutakurser
Senaste är 3.232 (5-åriga) & 3.38 (2-åriga).
Det här förhållandet innebär att så länge det råder kan man bryta ett bundet lån utan att det kostar nåt: banken får inte ta ut nån ersättning.
OBS att oavsett hur ett institut egentligen finansierar sina bostadslån räknas ränteskillnadsersättning ut på samma sätt. It’s the law. För att utnyttja situationen band jag mitt bostadslån på 5 år till 3.75% för ~2.5 mån sen. Så fort gränsen nås kommer jag bryta det lånet och återgå till rörlig RT. Detta kommer att ske, men ingen kan veta exakt när så man får hela tiden bevaka det. Om jag missar lite och det skjuter över s.a.s. så kan jag lätt ta att betala nån 1000-lapp i ränteskillnadsersättning.
Med ovanstående sagt: det är inte trivialt att räkna ut den exakta jämförelseräntan hela tiden (se beskrivningen på konsumenternas.se, i länken ovan). Det tarvar tid och en del skillz av en låntagare att göra det här, att dra nytta av situationen effektivt. Mitt cash flow har förbättrats rejält, kan jag säga.