Visst. I mitt fall skippade vi efterlevandeskyddet på min fru. Jag skulle klara mig bra ändå. Men skulle jag dö i förtid skulle min fru få problem med sin betydligt lägre lön och därmed kommande pension. Mitt efterlevandeskydd fick därmed vara kvar.
Din arbetsgivare har lyckats bra i sin förhandling men naturligtvis ligger de kollektiv-avtalade fonderna i nästan alla fall lägre i fondavgift än vad Du får via din AG.
Dock så brukar antalet kollektivavtalade fonder vara mycket färre samt jag gissar att Du inte kan välja ngn entre-lösning (standard-alternativ) när du väljer fondförsäkring. Nästan alltid är entrelösning lite grann aktiv samt anpassar sig till din ålder.
Ja, tyvärr är det inte ett alternativ att löneväxla via den kollektivavtalade tjänstepensionen i mitt fall.
Den ordinarie pensionsavsättning som förskjuts till löneväxlingspartnern istället för kollektivavtalets är faktiskt positiv då jag där kan placera i 100% aktiefonder vilket inte går med den kollektivavtalade.
T.o.m. med något högre avgift är det bättre. Speciellt eftersom jag i framtiden kommer att kunna flytta det till t.ex. Avanza med ett större och billigare utbud.
Låga avgifter är bra men inte med tvånget att X antal tiotals procent ska placeras i räntor redan från ung ålder.
Det är ju tråkigt att en del av din löneväxling måste placeras till annat än aktiefonder. Det har jag sluppit när jag löneväxlat.
Njae, det beror på vad ens arbetsgivare har förhandlat för tjänstepensionsavtal. Man kan ha bättre utveckling på sitt privata sparande än på TJP. T.ex. jag jobbar med tjänstepensioner och har kollektivavtalad tjänstepension och VILL VERKLIGEN INTE löneväxla. Avkastningen på mina tjänstepensioner har varit 15% på 5 år. Den låga avkastningen förklaras av b.la. höga fondförvaltningsavgifter på ca 1,5-2% och svag utveckling i de valbara fonderna. Obs att jag har tagit de billigaste global fonderna som jag har kunna välja.
Min andra hälft drabbas däremot inte av den kollektivavtalade garanterade förlusten över tid och då är löneväxling en “no brainer”. Gött med att kunna placera i aktier och ha över 100% i avkastning på 5 år.
Stödfrågor - vad har du för avgifter på tjänstepensionen?
Har du avgifter på premieinsättningar, årsavgifter, höga fondförvaltningsavgifter, årliga administrativa avgifter, omplaceringsavgifter, hög courtage?
Kan du flytta din tjänstepension om avgifterna ändras?
Vad får du placera i?
Allmänt är Avanza och Nordnet billigare val än de stora pensionsjättarna.
Det här är faktiskt skandal! Varför får det fortgå?
Nej, jag menade tvärtom.
I min kollektivavtalade tjänstepension måste en stor andel placeras i traditionell försäkring.
Vid löneväxling till extern part slipper jag det och kan köra 100% fondförsäkring. Det intressanta är ju då att en ganska stor del av den ordinarie avsättningen förskjuts till löneväxlingsparten och att en större andel kan placeras i aktiefonder.
Vg itp1/itpk för löneväxling så är min erfarenhet att Nordnet/Avanza har klart högre fondavgifter än de kollektiv-avtalade fonderna(men mindre urval) men lägger man till de årliga administrativa avgifterna(ibland så har de ingen avgift, men det kan ju bero på att jag kollat slarvigt) så blir det nog mer jämnt skägg.
Min känsla är att du har fel. Iaf så länge man är ute efter billiga indexfonder vilket är det man borde vara.