Sen påverkas ersättningar vid arbetslöshet och långtidssjukdom eftersom lönen till grund för ersättningen räknas exklusive löneväxling.
Lätt att missa.
Sen påverkas ersättningar vid arbetslöshet och långtidssjukdom eftersom lönen till grund för ersättningen räknas exklusive löneväxling.
Lätt att missa.
Det är möjligt att det finns undantag, men vad jag vet är A-kassan utformad så att man får 80 procent av lönen upp till 26000 kr. Eftersom brytpunkten är över 50 000 lär det därmed inte påverka din A-kassa. I princip gäller samma regler för sjukpenning.
Det ät lätt att missa skriver du . I min värld missar man ingenting när man löneväxlar över brytpunkten för statlig skatt.
Jag syftar på ersättning från inkomstförsäkring som försäkrar lönedelar över a-kassetaket samt på sjukpension från arbetsgivaren. Sjukpensionen ersätter ofta över sjukpenningtaket.
Du vet inte att kapitalvinstskatten är 30% när du ska realisera vinsten. Den kan likaväl vara 20% eller 50%.
Inget är säkert. ![]()
Så det kan finnas en tanke med att sprida markerna på roulettbordet. Ha en del i ISK, en del i Aktie&Fondkonto, en del i löneväxling, osv.
Skillnaden är att jag kan sälja av / flytta pengarna omgående om ogynnsamma ändringar är på gång. Det kan jag inte med ett pensionskonto.
Det är inte säkert att du får reda på det på förhand. Ofta fattas sådana beslut så de börjar gälla direkt, just för att förhindra att folk undkommer på skatt.
Visst du kan agera på rykten och spekulationer. Men är du villig att realisera all vinst på ditt Aktie&fondkonto och skatta för det i förväg innan beslut fattats? Förslaget kanske aldrig ens kommer röstas igenom.
Jag hade som idee att dra ner på arbete några år i förtid. började tagga ner vid 60.
mellan ca 50 och ca 10 år framåt löneväxlade jag kraftigt.
Låga boendekostnader och inga barn hemma längre OCH lön över brytgränsen gjorde det vettigt speciellt då jag ämnade dra ner på arbete lite i förtid och ville förstärka min pensionskalkyl lite. .
Blev bra förstärkning.
fick dom vanliga + poängen med växlingen enligt nedan.
Tyvärr straffar man tidigt uttag skattemässigt med härad extra 9% skatt på uttaget belopp om man tar ut pension innan riktåldern. MEN det gick ändå på plus innan riktåldern häraden +20% netto pga regelfördelarna ovan. OM jag hade väntat till efter riktåldern hade jag nettat ca 30% extra på det jag löneväxlade pga hur reglerna sett ut. Även utan effekten av värnskatt som numera är avskaffad blir effekten god. Pengarna kommer i mitt fall.i snitt att förvaltas i ca 15 år mellan instättning och uttag.
Löneväxling kan vara extra lönsamt om man haft hög lön endast under senare delen av sitt liv och löneväxlar då . Då kan rejäl löneväxling en rejäl period skicka upp pensionen på en behagligare nivå speciellt om man orkar arbeta hela vägen till riktåldern.
Kloka tankar! Jag landade just i att ta tag i det där med att löneväxla då jag haft relativt låg lön länge men nu ligger en bra bit över brytgränsen.
Frågan är hur mycket man ska löneväxla? Så mycket det går ner till brytgränsen eller typ 5000? Hur räknar jag på vad som är rimligt?
Kolla om arbetsgivaren har ett tak för löneväxling; där jag jobbar är taket 10% av lönen. Sedan beror det ju på hur mycket du vill/kan spara på andra sätt.
Max avdragsgill avsättning till tjänstepension för arbetsgivaren är 35% av pensionsgrundande lön. Vill du sätta av max får du räkna på vad det innebär, inklusive belopp som arbetsgivaren redan idag betalar.
Man kan behöva höra bodelning vid dödsfall om arvsfördelningen kräver att man reder ut vem som äger vad (särskullsbarn tex).
Lönar det sig att löneväxla även om man väljer att ha kvar återbetalningsskyddet?
Så här skriver Collectum:
"* Har du återbetalningsskydd fram till pensionen minskar din ersättning från tjänstepensionen med 3–5 procent.
För egen del är det självklart att mitt sparade kapital ska tillfalla mina efterlevande, oavsett om jag sparar i en isk eller löneväxlar.
Jag tänker att flera faktorer än ålder påverkar om man vill löneväxla.
Personligen löneväxlar jag en mindre summa sedan jag fick ett ordentligt lönelyft för ca 7 år sedan. Jag var då dryga 30. Min tanke är att gå tidigare och därför ser jag det som fördelaktigt, då jag sannolikt inte kommer att betala statlig skatt på pensionen.
Har en kollega i min ålder (knappa 40) som kom till mig härom sistens och ville fråga mig lite om löneväxling. Visade sig att hon börjat växla 5-siffrigt belopp varje månad utan tanke på att sluta jobba i förtid. Jag ifrågasatte det kloka i det, men det visade sig att hon såg det som ett bra sätt att lyckas spara pengar på alls. Det kan ju också vara en poäng. Det är ett sparande du inte kan pilla på eller spendera hur mycket du än vill!
Fast, man gör väl först en bodelning, sedan ett arvskifte, vid dödsfall?
Rätt, kan eventuellt bli aktuellt i mitt fall när den dagen kommer, eftersom min förmögenhet är betydligt större än min frus, och det är hennes barn.
Jag uttryckte mig något slarvigt. En bodelning är inte nödvändig vid ett dödfall, men visst kan den förekomma. Exempelvis har jag gjort några bouppteckningar, men aldrig “råkst ut för” en bodelning.
Summan som löneväxlas är en del i kråksången.
Valet av fonderna man köper bör oxå dryftas. Har bekanta som tror löneväxling är helt automagiska pengar.
Har frågat flera “Vad är det för fonder ni sparar i då?”. Ja då blir det helt tyst.
Anekdotiskt, javisst. Men värt att tänka på.
I en tjänstepension förekommer arvsvinster. Avstår du från efterlevandeskydd gamblar du om ditt liv. Har du otur och dör i förtid ärver dina efterlevande ingenting. Har du tur och lever länge får du istället en högre pension.
Har du löneväxling med efterlevandeskydd deltar du inte i lotteriet. Din efterlevande får dina pengar (minus en avgift till banken) men arvingarna förlorar ingenting. Tvärtom, löneväxlingen har ju gett 6 procent mer från början, skatten är lägre på pensionssparande än ISK och arvingarna slipper förhoppningsvis också den statliga skatten.
Det är i alla fall som jag har tolkat detta.
Jag skulle lätt löneväxla om jag tjänade tillräckligt och arbetar du på rätt bolag så matchar dem samma peng. Detta många pensionera sig gott som jag arbetat med som kör på detta och ESPP t.ex. Men självklart ska man beakta om pengarna är låsta och om utbudet det går till är minimalt med höga avgifter.
Man kan fundera på vad som är bäst och man kan räkna på det på konsumenternas.se. Har man så att man klarar sig gott och väl i övrigt (och barn som klarar sig på egen hand) kan man överväga att ta bort efterlevandeskyddet.
Jag räknade med mina siffror och det ger mig 3000 extra per månad från 65 och livet ut om jag inte har efterlevandeskydd.