Skyhög genomsnittlig tjänstepension

Nej jag refererar till BTP1 och då är allt investerbart. Sen är rikatillsammans långt över snittet. Och 14% behövs inte. Räcker med 10% ungefär.

Jag är 55 år och har 640000 i intjänad tjänstepension.

Jag har varit arbetslös i drygt två år och studerat i 3,5 år. Förutom det har jag jobbat heltid sedan jag var 21. Hela tiden har jag fått tjänstepension.

7 gillningar

Alright, fair enough så med andra ord i Sverige arbetar det ungefär 45000pers inom bank och finans och med en medellön på 60-65” (chat gtp)?

Med dessa siffror och en avsättning på 6,5% upp till 52125kr (3380kr i tjänstepension) + 30% på överskjutande delen av medellönen lönen på säg 65” ( 3900kr/mån) så handlar det om totalt runt 7400kr/mån i månadsavsättning till tjänstepensionen?

Enligt ovan så hade det krävts runt 33år att uppnå 20M. Som sagt fullt möjligt!

Men återigen så ligger snittlönen i Sverige på 42000kr och inte 65000 innebärandes att man kanske får 4,5% av det vilket då resulterar i en månadsavsättning på 1890kr i månaden istället…

1 gillning

Exakt. Det är därför det är superviktigt att alla förstår hur viktig varje bruttokrona över brytgränsen är enormt viktig för TP. 30% går rakt ned i ens TP-portfölj.

Jag tror att de flesta här inne förstår detta, men alla har inte möjlighet eller vilja att jobba inom bank och finans.

1 gillning

Jag tjänar en bit över genomsnittet och har aldrig varit arbetslös. 50 år gammal och har i dag cirka 2 miljoner kronor i tjänstepension, med en genomsnittlig avkastning på 10,4 % sedan 2002. Visst, jag har fem år kvar till 55, men påståendet att de flesta skulle ha mellan 10 och 30 miljoner kronor i tjänstepension vid den åldern är nog det mest verklighetsfrånvända jag har läst på länge.

25 gillningar

Sen beror det lite även på vilken åldersgrupp man tittar på.

Jag fick ingen tjp innan jag blev 27 pga hur avtalen såg ut.

Sen har de som kom in i arbetslivet innan 2009 haft det svårt att få upp lönen lika snabbt som man kunnat senaste 15 åren. För egen del hade jag en lång period där min lön låg runt brytpunkten och gav endast 4,5% i tjp. Det blev inte mycket pengar totalt.

6 gillningar

28 för oss med ITP2.

5 gillningar

Ok, det kanske var 28, vilket är värre :laughing:

1 gillning

Du gör två räknefel i min bok

Först, du måste indexera uppräkning av “taket” (brytpunkten) oftast 7,5 IBB med hur IBB förväntas utvecklas. IBB räknas upp årligen.

Annars överdriver du kraftigt den delen av TJP premien som ligger med 30% av lönen över brytpunkten. Dvs avsättningarna blir i det närmaste enorma med samma brytpunkt som idag

För det andra, 10% är nominellt alltså inkluderande inflation. Man brukar räkna med 7% reellt under lång tid så implicit räknar du med 3% inflation.

Två alternativ för att rätta till detta

1. Räkna med 7% avkastning och du får en summa TJP som är i dagens penningvärde.
  2. Räkna med 10% avkastning men sedan måste du nuvärdesberäkna den summan med tex 3% inflation för att den framtida siffran ska vara jämförbar med dagens köpkraft

Gör om beräkningen med detta så hamnar du nog närmare verkligheten

7 gillningar

Håller med om dina kommentarer. Landar ändå på ca 30m:

Antaganden
Startålder: 23 år
Slutålder: 55 år
Startlön: 40 000 kr/mån
Löneökning:
8 % per år mellan 23–30 år (jobbyten)
3 % per år mellan 30–55 år (bekväma år)
BTP 1 (6,5 % upp till 7,5 IBB och 32 % över)
100 % global indexfond
7 % real årlig avkastning
Inkomstbasbelopp (IBB) antas öka med 2 % per år

Jag tror dock inte att kommentarerna här ovan ifrågasätter om att det finns människor där ute med höga tjänstepensioner eller att det skulle vara omöjligt.

Jag tror att folk vill endast belysa och få dig att inse att det är inte alls normen att ha 30M i tjänstepensionskapital, 8%i årlig löneökning eller 150” i lön vid 55års åldern….. Självklart större chans att hitta dessa här, på det här forumet än på andra forum men ändå.

2 gillningar

Kalkylen ovan visar att det inte är speciellt omöjligt. Under 70k lön vid 30 och sen bara inflationsjustering av lönen är enormt konservativt…

2 gillningar

Det här känns ju lika sannolikt att maxa alla reglage i ränta på ränta kalkylatorn och sen säga “Titta vad lätt, det är bara att maxa allt.”

Varför klipper du inte in en skärmdump från minpension.se som visar din tjänstepension?

5 gillningar

Precis. Dessutom en relativt modest del som man kan placera själv (ITPK-delen).

2 gillningar

Det finns väl ingen anledning att göra det kan jag tycka då det inte är en orimligt hög tjänstepension om man har haft en bra lön sedan man började jobba.

@janbolmeson

Här är det något på tok

2 gillningar

Borde startlönen vara lägre tex 10k istället för 40k? Eller tänker du att ingen höjer sin lön över inflationen på 30 år?