Det är fullt möjligt med sådana tjänstepensioner dock så verkar det vara svårt för @LasKasto förstå att detta inte är normen för de 5,4M anställda i Sverige och endast berör en extrem liten del av Sveriges anställda.
En stor skillnad är att många av oss här inne kollar bakåt, dvs vilka löner vi haft och vilka nivåer vi kan uppnå. Att vissa unga personer som kommer ut i arbetslivet vid 25 års åldern idag och med rätt tjp avtal skulle kunna uppnå underverk i framtiden är inte konstigt,
Kalkylen ovan visar bara hur realistiskt det är med 30m, eller åtminstone en saftig TP vid 55 med dagens penningvärde. Uppenbarligen har många inte förstått det trots konservativa antaganden eftersom reaktionerna är så främmande. Det kanske är dags att göra lite fler excelark på TP istället för era ISKn så ni inser att ni är safe efter 55?
Återigen, tycker inte jag att reaktionerna är främmande.
Själv är man i tidiga 40 med ett högt tjänstepensionskapital så jag vet att det är fullt möjligt men återigen, så är det endast 1-2% av 5,4M arbetstagare som kan uppnå de siffrorna du nämner med dagens medellöner.
Med 4,5% avsättning på 42900kr(2026) alltså 1900kr och med ditt antagande med 10% i snitt (utan börskrascher, utan Monte Carlo simuleringar osv) så hade det tagit 46år nominellt och 57år att uppnå 20M reelt.
Pratar vi 10M med samma antagande som ovan så krävs det 47år för kapitalet att öka reelt till 10M..
Hypotetiskt så är allt möjligt…
Snålt räknat tror jag. IBB har ökat från 37 700 kr år 2001 till 83 400 kr i år så drygt 3.2% om året. Senaste årtiondet runt 3.5%
Det blir ju lite konstigt när du räknar med löneökningar på även 3% senare i livet men just IBB, Inkomstbasbeloppet, skulle då utvecklas sämre än för personen i ditt exempel. IBB ökar ju både pga inflation och pga produktivitet så du bör nog anta något strax över antagen inflation, så runt 3.5% är nog vettigt OM du räknar nominellt. Ska du räkna realt så får du dra bort inflationen dvs kansle 0,5% realt.
Betänk också att vi haft en låginflationsmiljö under långa perioder under de 25 åren som IBB funnits.
Återigen så räknar du lite snett här mht realt vs nominellt. Ovan är kanske rimliga nominella löneökningar men realt bra mycket lägre.
Så även här - antingen räknar du realt säg 5% höjning tidigt i livet och i princip 0% realt senare i livet (vilket är ganska mycket det jag upplevt, man får inflationen och kanske någon tiondel mer även om man lyckats bra under året … HR, don’t get me started
)
Eller så räknar du nominellt tex 8% respektive 3% men då också nuvärdesberäkna summan med tex 3% inflation.
Nu blir det lite äpple och bananer. Lönerna drar iväg nominellt. Avkastningen är real. IBB uppräknas mindre än de nominella lönerna vilket inte är så det funkar.
Du får nog tänka till en gång till. Räkna antingen strikt realt eller nominellt + nuvärdersberäkning
Så tycker jag du borde göra
Som du ser så ligger mina förutsättningar ungefär 97% bättre än motsvarande. Väntar fortfarande på skärmdump på dina 6msek ![]()
Självklart finns det lukrativa tjänstepensioner utanför kollektivavtalet kanske borde ha uttryckt mig annorlunda att så länge det avsätts som minimum såsom i kollektivavtalade pensioner så bör man vara safe.
Man har hört och läst skräckhistorier i både denna men även andra forum där arbetsgivare inte gör några avsättningar överhuvudtaget och det är upp till de anställda att ”lösa” det….
Jag är 35 med strax över 200k i tjp och jobbar ej på bank - så jag kan lika gärna skjuta mig själv enligt denna tråd ![]()
Det finns en rymd mellan glädjekalkyl och depression som kallas verklighet ![]()
Det behöver du inte, det är bara en användare som är ute och flyger ballong.
Det är klart att många gör det.
Men du pratade ju om vad du trodde var en form av norm eller ”vanligt”.
Hur tror du sambandet mellan genomsnittliga lönehöjningar och inflation ser ut?
Haha, nej du kan ta det lugnt, sluta jämföra dig. Konstatera att du är relativt ung, släng in ett automatiskt månadssparande på ett par tusenlappar i de tjatiga globala indexfonderna. Och sedan leva livet
Så ska du se att det ordnar sig ![]()
Skärmdumpar på webben är meningslösa. Det är bara slöseri med tid att tjata om det. Här, jag gjorde en åt dig med ännu mer pengar:
Np, ändå 20m. Bumpade löneökningarna något o sen startlönen.
Antaganden
Startålder: 23 år
Slutålder: 55 år
Startlön: 50 000 kr/mån
Löneutveckling:
10 %/år (23–30)
6 %/år (30–55)
Inflation & IBB: 3 %/år
BTP 1 (6,5 % / 32 %)
100 % global indexfond
Avkastning: 10 %/år
Sista kolumnen i dagens penningvärde
Ja naturligtvis, jag är väl gammal som står för mitt ord och säger som det är. Naivt förutsätter jag att andra är likadana men vad vet jag ![]()
Jamen dåså! Bara att sikta på 400 000+ i inflationsjusterad månadslön till 55 så går kalkylen ihop. ![]()
Även 0% real utv av lönen efter 30 (dvs att man är en grönsak) ger 16m med dagens penningvärde.
Skönt att vi är överens om storleksordningen 10-20m
Fast det som folk framförallt reagerade på är att du ansåg att denna pension sparar de flesta ihop, dvs även de som har en lön strax under median.
Är bara kock så undrar vad jobbar man med när man har 50k i månaden när man är 23?
Bara av ren nyfikenhet! (så jag vet vad mina barn ska bli)
Rekommenderade ingångslöner för civ ing 2026 ligger på ca 42000. Snittet får inte detta utan det ligger lägre. Dessutom börjar folk in vid 23, utan 24-28, där snittet ligger i övre spannet.
Dina siffror kan stämma, med det är endast för en liten grupp människor.