Hands-on
Det har ibland efterlysts här i tråden hur vi som placerar i aktivt förvaltade fonder gör. Jag svarar bara för mig själv, men tänkte försöka att konkret beskriva hur jag kommer att göra. Tidigare, ända sedan jag placerade hälften av mina privata pensionspengar i Skandia Europeiska småbolag och SE bankens bioteknikfond, har jag gjort på liknande sätt. Men med forumets hjälp nu tydligare och bättre utvecklat.
Den andra hälften låg kvar i traditionellt pensionssparande (kanske ungefär som indexfond). Har tidigare haft fonder, men mest enskilda aktier, så att jag har ingen trackrecord på min nu mer storskaliga fondsatsning, än.
Till saken. Jag följer naturligtvis min framtagna lista, men det är oftast tydligare om man koncentrerar sina tankar. Någon har sagt att människan bara lyckas hålla tre saker under medvetet övervägande samtidigt. Så jag försökte, men lyckades inte. Det blev fyra Do’s (siffror) och fyra Don’ts (bokstäver). Punkterna gäller i princip fonder, men är tillämpliga också på aktier, som jag fortfarande placerar en del i.
-
Jag väljer bara lönsamma småbolag/småbolagsinriktade fonder. Lätt att tillämpa och har stöd i vetenskapen.
-
Det måste finnas utsikt till en uthållig vinst/värde tillväxt. Här behöver jag förlita mig på en viss egen analys (ovetenskaplig och ibland gissning). Men jag tar hjälp av input från professionella analytikers/handlares utsagor och handlingar. Jag får inte okritiskt köpa det som sägs, mera observera det som görs samt göra mina egna bedömningar av det som sagts. Ofta kan bra tillväxtmöjligheter i min värld vara liktydigt med Ny Teknik.
-
Ledningens/Ägarens/Fondförvaltarens skicklighet. Tror inte ett smack på att skicklighet är oviktigt eller tom negativt. Det är ologiskt. Med vinklad statistik kan man bevisa precis vad man vill. Jag vet i viket fall vilken hjärnkirurg jag vill bli opererad av. Har dessutom valt enskilda aktier framgångsrikt med främsta urvalskriteriet skicklighet: Lifco, Hexagon, Recipharm, SBB, Getinge, Meda, Hexpol, Hemfosa, på sin tid Barneviks ASEA…
-
Skin-in-the-game. Stort eget ekonomiskt intresse att åtagandet utvecklas väl
Nu hamnade tyvärr andra saker jag ser som betydelsefulla utanför, som låga förvaltningskostnader och diversifiering för att ta ner risken. Håller med om att låga kostnader är busviktigt i långa loppet, men också om att man kan se bort från dem, om man är (känner sig) säker på fondens överavkastningsförmåga.
Inkubatorverksamhet och nystartade fonder kom inte heller med. men ska det prioriteras så ska det. Jag ser dessa kriterier som kryddor liksom även momentum. Jag törs inte ha det som huvudide, men spännande är det och jag provar.
Mina varnings (no-go) flaggor är:
-
A) Förhoppningsbolag. Min största mina är ett sådant. Nordic Mines. Det närmaste en totalkrasch jag kommit. Jag grämer mig fortfarande att jag dessutom försökte snitta ner mig och att jag inte sålde när jag såg att deras finanschef gjorde det. Inga mer sådana.
-
B) Skyhöga P/E-tal. När priset på aktien eller fondens aktier avviker för mycket från substansen är det fara å färde. Vetenskapens fokus på värde är viktigt att inte tappa bort.
-
C) Fagert och skickligt tal i skrift och av säljare. Tyvärr, min näst största miss var att köpa East Capitals paraplyfond. Nog lite fel tajming där också
-
D) Små okända fondbolag utan track-record. Varning för Allra och Falcon …
Vill avslutningsvis ge några exempel på att slumpen (jag är en mycket ivrig anhängare av rådet Carpe Diem) eller turen spelar en stor roll även i min placerarvärld. Ingången till att kika närmare på Hemfosa var tex att barnbarnens dagis ägdes av dem. Det såg prydligt och yteffektivt ut… Min mest framgångsrika placering gick jag in i av helt fel anledning. Det var fastighetsbolaget SBB.
Jag hade gått på några minor och hade en del pengar parkerade i träda och ingen stans fick man en säker ränta som märktes. Det var på hösten 2017 och min analys sa kassaskåpssäker utdelning på 3%, tråkig aktie, men kunder som inte kunde fallera med sina hyresbetalningar, per definition undervärderat fastighetsbestånd (hyresregleringar), duktig VD (imponerad av vad han fått gjort som politiker), inte så skickliga potentiella säljare av nya bestånd och en oupptäckt marknad, då.
Jag hade verkligen ingen susning eller förhoppning att detta skulle bli min bästa tillväxtraket, 5 ggr pengarna på några år. Hade dessutom turen (för det var det) att sälja en del på topp. Själva ideen att sälja, men inte just då, var dock utlöst av egen analys. Tyckte aktiens pris överskred dess substansvärde för mycket