Detta kan jag verkligen skriva under på efter min korta period utan. Jag blir glad när jag öppnar dörren och inte ser en bil som kräver saker av mig.
Jag har lånat bil av mamma en gång hittills och det blir väl så till helgen också, men kan jag göra det en gång i månaden klarar jag mig bra. Sedan pytsar jag gärna på en tank där ibland istället för att lägga de pengarna på försäkring och skatt.
Vi är en vecka in i att ha gått ner till en bil, två vuxna med 25km resp 40km till jobbet men jag jobbar hemma tre dagar i veckan och min partner en. Otroligt nog går det snabbare att åk kommunalt 40km än 25km så jag får lyxen att åka bil 2 dagar i veckan till jobbet och partnern tar buss en dag i veckan. Med semestrar kommande så borde vi iaf klara oss över sommaren kan man tycka
Det här svaret föranledde att en Aftonbladet-journalist kontaktade mig i höstas, vilket ledde till en artikel i Aftonbladet Motor (bakom lås och bom, så jag fick be om en pdf från journalisten) som nyss publicerades:
Lite roligt är det allt.
Lite faktafel så klart, inte minst att jag har hemmaboende barn, för det har jag inte längre,. Men bilen som vi hade under en kort period för övningskörning dog innan jul, så nu är jag billös på riktigt igen.
Bor man centralt i en större stad funkar det i många fall utmärkt utan bil. Skaffade första bilen när vi flyttade lite lite utanför staden eftersom då blev man mer bilberoende helt plötsligt.
Bor också lite utanför och fick tillfälle att simulera ett bilfritt liv igår. Cyklade 17km enkel väg. Endast ett par- tre minusgrader. Ändå var det som stod ut för mig hur ont det gjorde i ansiktet efter ett tag. Fartvinden piskade hela vägen och bet tillslut igenom kläderna, även om jag hade flera lager.
Tyvärr var det motvind och lite komplikationer på vägen (batterier tål inte kyla), så jag kom fram ett par minuter försent, hela resan var alltså förjäves visade det sig.
Det är intressant hur mentalt påfrestande det var påvägen dit. Svårt att inte förbanna världen mellan andetagen tillslut. Det blir liksom allt man tänker på. Men det var ingenting emot tillbakaresan
Bil TCO: 40kr/mil. Cykel: Teoreriskt 2mil i timmen, i praktiken närmare en. Timbesparingen landar alltså på runt 40-80kr/timme, förutsatt att cyklen är gratis. Sedan kan man ju jämföra med sin timlön och se om det är värt det. Jag hade inte velat stå med detta som enda alternativ i vardagen. Det kan möjligen vara ett komplement sommartid för att hålla nere milen på bilen.
Vill man räkna så där så ska man inte missa att räkna tidsbesparingen att slippa gå och bekosta gym eller annan träningsaktivitet. Du kombinerar även transport med hälsan. Kan långsiktigt ge stor avkastning i välmånende, bättre hälsa och mindre vårdbehov.
Går ju göra om man vill, när jag bodde i stan så pendlade jag 7 km även om det var -15C ute, (kallast var nog -18). Med rätt kläder är det ju ingen sport.
Idag har jag 52 km cykelvägen till jobbet enkelväg och cyklar 1-2 dagar i veckan ToR den varmare årshalvan. Är främst att det tar för mycket tid att pendla varje dag om man ska hinna med vardagen. På vintern tränar jag inomhus istället så slipper man risken att vurpa på isen med cykeln.
Nu har jag klarat mig utan bil i 2 veckor efter att ha haft bil i 30år och nu under vintern känns det kanon för då använder jag mer eller mindre aldrig bil. jag har 10-15 min till kontoret med kollektivtrafik som jag kör under vintern mellan april och oktober cyklar jag.
Men det blir intressant att se hur detta funkar under sommarhalvåret, min plan är att hyra bil när jag behöver bil och absolut inte vara snål med detta.
Hur löser ni andra billösa detta blir det bilkollektiv eller hyrbil?
Jag sålde min sista bil för drygt tio år sedan. Kör Kinto för kortare turer på någratimmar och hyrbil om det rör sig om en hel dag eller flera. Vissa månader behövs ingen bil men sommartid blir det flera gånger.
Ni som brukar hyra, tycker ni att bilarna brukar vara fräscha?
De gånger jag har hyrt bil har de varit ganska sunkiga.
När jag slutar jobba kommer jag kanske känna att jag kanske kan skippa bilen men vill inte vara hänvisad till sunkiga hyrbilar de gånger jag behöver ha en bil.
Ofta är det ganska nya bilar och jag tycker de har varit fräscha. Om du vill ha lite finare bilar kan du titta på Mabi, hyrde en mini cooper där när det inte fanns annat ledigt.
Det bästa inlägget i tråden hittills. Det är den här verkligheten man glömmer bort när man på sommaren bestämmer sig för att sälja bilen och börja cykla till jobbet.
Hade faktiskt en kollega som cyklade till kontoret idag i total snökaos. Han nämnde att det stod en annan cykel med massa snö i cykelförrådet så det finns tydligen fler galningar i byggnaden. Nej, fy!
Vi var bilfria när vi bodde i London. Trafiken var galen, parkering omöjlig och tunnelbanorna gick var 3:e minut så det var lättare att inte ha bil än att ha det. Nu bor vi centralt i en svensk småstad där ett liv utan bil skulle blir väldigt omständigt. Barnen ska slussas till sina aktiviteter. Men jag tror också att våra liv hade riskerat att bli mer fyrkantiga utan bil. Hyrbil, taxi, elcykel, VOI och liknande skulle inte räcka till.
Ett exempel: Vi tycker om att ibland spontant åka ut till ett naturreservat. Utan bil skulle det bli ett rejält projekt. Visst, man kan ta taxi men mobiltäckningen är värdelös väl där så man skulle behöva boka en tid för upphämtning i förväg. Man kan inte stanna så länge man känner för det eller åka hem när ett barn fryser. Hyra då? Ja, en massa bussbyten senare så är man vid ett uthyrningsställe och kan plocka ut en bil man förbokat. Nej, handen på hjärtat. Utan bil hade vi gjort avkall på en massa saker.
Du är inte normal. Jag motionscyklar ändå 4-5 gånger i veckan (Zwift) nu när jag är skadad från löpningen.
För er som inte cyklar så ofta så är alltså 52 km x 2 sjukt långt. Mer än 5 timmar totalt för normala människor som behöver pausa och inte kan sitta i en aerodynamisk ställning på en sadel hur länge som helst.
Men bra jobbat. Förstår att du är ganska seriös i ditt cyklande.