Så är det. Därför tänker jag inte enbart på fordonet i sig, utan att även väg-infrastruktur, parkeringar o.s.v. hade varit mer optimerade för det alternativet. Motsvarande att det är standard med cykelrum och cykelbanor. Då hade hade jag säkert kunnat tänka mig ta steget till den nivån istället för cykel.
När jag tog körkort i slutet av 90-talet fick jag lära mig att den genomsnittliga bilresan i Sverige är 7 km. Så en väldigt stor del av persontransporter borde kunna täckas av det.
Jag tittade lite åt det hållet för några år sedan, av just skälen du nämner. Att importera en elektrisk tuk-tuk hade varit lagom anti och i linje med min personlighet, men att ta sig till jobbet på en 70-väg… nix. Hade det funnits en cykelväg hade det varit en annan sak.
Rent generellt tycker jag det är märkligt att bilar i snitt blir större och inte mindre.
Tycker att det är orimligt hög totalkostnad på 6K/månad inklusive värdeminskning.
Jag har en Mini Cooper 2018. Den kostar mig Max 2k/månad. Tankar för högst 1K/månad samt helförsäkring på 500kr. Parkerar på gatan gratis.
Cyklar 5km till jobbet. Bilen används mest för nöje: åka till kompisar på helger, frakta Moutainbike, åka till föräldrar och hjälpa dem, samt annan äventyr.
Serviceavtal är 10K/3år = 280kr/månad
Bilens värde har ökat sedan inköpet 2020. Köpte den för 200k och gått 4000 mil. Idag finns motsvarande för 230k för de som gått motsvarade (9000 mil)
Personligen tycker jag att bil underlättar livet och också skapar möjligheter för spontana utflykter som kan krydda livet efter en jobbig arbetsdag. Man ska försöka cykla korta sträckor även om man har bil.
Generellt: Leasing tycker jag oftast är en dålig affär. Men det kanske är viktigt för några att åka senaste årsmodellen.
Gör en bra affär för en bil som är eftertraktad och kan säljas lättare av dig senare typ Toyota, passat etc
Förutom kinto och hyre kan det finnas andra, mer lokala alternativ. Själv använder jag kinto som har många bilar i olika storlekar nära min bostad. Har funkat bra i många år.
Ursäkta? Det räcker ju med att kolla vilka bilar som pensionärsdamerna och pizzabuden kör. Halvkombi för hela slanten. Toyota Yaris, Hyundai i10, Volkswagen Polo osv. Det finns fler modeller än dessa, det går både att gå upp lite i motor eller storlek, eller gå ner lite till om man önskar. Ännu mindre och billigare är modeller som Hyundai Atos Prime.
De är små och drar lite bränsle med sin lägre tyngd. Det är därför de används av människor som behöver en låg kostnad per mil, som pensionärer och matbud.
Visst, parkering är dyrt i Stockholm, men i de flesta andra städer så går det att parkera en liten bil någonstans ganska billigt.
De kanske inte strikt har bara ett säte och plats för matkasse, men det verkar bli snabbt fullt i en sån bil när de ställer kassar på några av sätena.
Bra tips, ska hålla utkik om de väljer att expandera till Göteborg.
Nu snackar vi! ![]()
Håller helt med. Man kan ha en taxibudget på 2.000 kr per månad och känna att man fortfarande gör en sjukt bra deal jämfört med att äga bil, då det är halva priset.
Kan garantera att den inte kostar 2.000 kr om man räknar korrekt. ![]()
Kolla gärna mer här.
Eller, så kan hjälps vi åt, då det kommer ett avsnitt på bilkalkyl i nästa vecka, där jag just argumetnerar för att det är mycket dyrare än man tror.
Håller inte med. Se mitt avsnitt 406 och avsnitt 411 som kommer imorgon.
När det kommer till begagnatmarknaden och vad som hände runt 2020 så är det nog inte så svårt att komma under 4000/mån. När man mer eller mindre kan räkna med en värdeminskning på 0kr/år.
Vill du räkna på min bil så kan vi göra det.
Säg vilka siffror du vill ha så tar jag fram det.
Jo.
Ni räknar med sjuka värdeminskningar och slitage.
Glömde stt lista skatten på min bil: 1150kr/år, även med den leder det inte till 2000.
Däck är oberäkneligt. Haft allround däck som räckt i 5år. Köpte för cirka 4K
Med invändningen att det inte finns något som heter så. Men ja, kör man lite så slits det ju mindre, jag kan bara hålla med.
Pengar till reparation? Slitdelar (bromsbelägg, skivor) som behöver bytas. Räknar du med service? Värdeminskningen är också en kostnad man behöver räkna med.
Allrounddäck är helt värdelösa på sommaren då det inte finns en gummiblandning som med lika bra egenskaper på -20 som +20. Alla tester visar att bromssträckan är betydligt längre med vinterdäck på sommaren.
Om jag säljer bilen denna månad (som jag planerar) så har jag 0 kr i däck och andra slitdelar sedan 2019 då jag köpte den. Service självklart, men inget utöver vad som står i serviceboken.
Detta är nog precis på gränsen för behov av att byta både däck och bromsbelägg i normalfallet.
Vinterdäcken hade mönster kvar men optimalt hade varit att byta i höstas, sommardäcken går bra en sommar till. Bromsbelägg kan jag garantera att VW verkstaden hade sagt till om för att tjäna mer pengar.
Det @sns menar är att har du kvar den en ett år till tillkommer däck och bromsbelägg och dessa ska då slås ut över sju års ägande.
Sedan finns det som Jan brukar säga “outliers”. Min var också en sådan, men även med detta facit tillkommer ju alternativkostnaden, om man nu enas om hur den ska beräknas. ![]()
Och det jag försöker säga är att det inte var omöjligt med en bil som är köpt innan beg priserna stack iväg.
Jag kan alltså sälja min med 10-15 000kr förlust, det är en 2016.
Jag kan inte vara den enda som köpt en bil i det läget och sen säljer med liten värdeminskning.
När vi nu letar ny bil kommer det bli såklart bli en annan situation och räknar såklart med att det blir dyrare.
Nu är det tre år sedan jag gjorde det ursprungliga inlägget och startade tråden. Bra diskussioner här, tack alla!!
Mina egna erfarenheter? Ja, man vänjer sig, ganska snabbt t o m. Jag klarar mig alldeles utmärkt utan bil och trivs bra med det.
Nu är ju mina omständigheter lämpade för det. Jag har numera gångavstånd till jobbet. Jag har bara ett barn kvar hemma varannan vecka och han tar sig själv till och från på dagarna. Till aktiviteter är det Kinto som gäller, nu när Volvo On-Demand lagt ner (saknat, fräschare och bättre bilar). För övrigt så promenerar vi, tar cykel/spårvagn/buss/tåg/Bolt/Uber. Kostnadsbesparingen är fantastisk och kom väl till hands när räntan steg kraftigt. Nu lägger jag räntesänkningarna på ökat sparande
Handla, det är ryggsäck och en kasse eller två i handen. Vardagsmotion! Enstaka besök i stort shoppingcenter utanför stan tar vi i samband med aktiviteter. För oss funkar det jättebra och vi saknar inte bilen. Dessutom slipper vi omvårdnaden om bilen. Tvätt och städ, hjulskiften, service och reparationer, etc.
Fundera, kanske är detta för er?! Kanske har ni två bilar och kan gå ner till en?
Och om jag någon gång samåker, då betalar jag vad det kostar. Åkte några gånger utanför stan med en vän de senaste månaderna. Räknade ut att hennes bil kostar 50 kr/mil, inklusive allt. Betalade hälften, inga problem och schysst. Och utan egen bil har jag råd med det.