Intressant ämne, och för en landsbygsmänniska som mig har jag nog varit lite naiv gällande hur dyrt det kan vara med bil i storstäder.
2000 för garagehyra och 2000 i biltullar, dvs 4000 är ungefär vad vi har för kostnad för vår elbil totalt (lån, el, service, försäkring), är väl däcken som inte är med, den går ca 200 mil/månad
Hade jag bott motsvarande hade jag också skippat bilen, men nu bor jag ju medvetet ute på landet delvis pga mc och bilintresse.
Har dock bara knappt en mil till jobbet, så cyklar ibland, men det är grusväg ute i skogen, sådär på vintern…
Sen kan jag tycka det är lite “sniket” att säga att man klarar sig bra utan bil för att man kan låna av grannar/vänner/släktingar. Då låter man ju någon annan ta den kostnaden (om man inte ersätter lånet med mer än soppan)
Det är det absolut, det blir billigare för dem som äger bilen också om man kan dela på vissa kostnader.
Men man får skilja på att nyttja och utnyttja andras tillgång till fordon, är man normalt funtad så ersätter man ju lite mer än att fylla på soppa om det sker ofta, och det gör säker de allra flesta i tråden också.
Är du fortfarande nöjd med ditt bilfria liv, eller finns det grejer som du märkt nu som du kanske inte tänkte på innan som ställer till det?
Nej, inget direkt som ställer till det. Över förväntan smidigt. Visst var det enklare med en egen bil som alltid var tillgänglig, men besparingen är värd mer.
Jag har som sagt valt en boendeplats där 2 bilar är ett måste (har 4 faktiskt, och 4 hojar och en moppe), så ett liv utan bil (egen bil vill säga) är otänkbart så länge man bor här.
Men intressant att läsa om andras lösningar för få det att funka i vardagen.
Jag sade upp mig för tio år sedan, bytte jobb och cyklar till jobbet. Nu har jag nytt jobb men åker buss 11 mil om dagen.
Sålde bilen för sju år sedan. Kanonbra.
Hyr bil ibland på Hertz över helgen, jättebilligt.
Härlig utveckling du och dina närmaste gjort! Visst är livet så mycket enklare utan egen bil som står och kostar pengar mest hela tiden? Vi har också många bilar från Volvo On Demand i vårt kvarter och det finns alltid bil redo vid behov. Så härligt att snabbt boka en bil i telefonen de få gånger om året man behöver en bil!
Uppskattar lite extra den här årstiden då jag inte behöver skifta till vinterhjul, ej heller tvätta eller städa bilen
Fotbollscup med yngste sonen på lördag, tidig morgon eftersom vi skall åka långt. Då har vi förbokat en Uber, 120 kr till Kviberg/Serneke Arena. Svårmatchat med egen bil som skall parkeras hela dagen!
Jag summerade 2022 och ser att jag kört 385 mil. Med tanke på att jag jobbat 48 veckor och har ca en mil till jobbet där inga bussar går tycker jag det är bra jobbat.
I helgen har jag testat att ”praoa” billös fast det är vinter, så jag har gått och åkt buss. Övervägde också veckohandling med cykelkärran, men insåg att kylen redan var full.
Jag börjar se fram emot cykelsäsongen och skulle gärna pressa miltalen ännu mer. Blir det FIRE är det inget snack om att bilen försvinner.
Hoppas det hinner komma lite vettiga bildelartjänster här på orten tills dess så man kan hyra ett fordon för enstaka halvlånga turer.
Vi lämnade tillbaka vår bil i november 2022. Kan nu summera perioden sedan dess.
Jag och min fru bor i lägenhet relativt centralt i Uppsala. Har ett barn och en hund. Min fru pendlar med tåg och jag jobbar i Uppsala.
Normalt använder vi vår trehjuliga lastcykel för att frakta familjen, både hund och barn med packning, eller för att veckohandla. Vi har även fraktat saker som 120 liter matjord eller byrå till återvinningstationen med cykeln.
Vi har hyrt bil ungefär 2 veckor över jul och några strödagar här och var. Sedan har vi redan bokat en hyrbil för hela juli när vi ska ha semester. Jag lyxar till det när vi hyr; E-klass kombi, Mach-E och ID-4 hittills.
Om vi fortsätter hyra bil i samma takt för resten av året så kommer vi lägga ungefär 3 500 per månad om vi slår ut det över året. Då är det inklusive allt, bränsle, parkering osv.
Jämfört med bilen vi hade tidigare så sparar vi cirka 4 000 per månad. Utöver det så upplever jag det som väldigt skönt att inte ha bil. En sak mindre att tänka på och vi gör fler små äventyr i vardagen när vi cyklar runt som jag inte upplever att vi gjorde tidigare. Dock så krävs lite mer planering med hyrbil och packning när vi ska resa.
Många pratar som om det vore en stor sak att leva utan egen bil, även bland de som bor som oss, men för oss går det väldigt smidigt.
Nu på dagen ett år sedan jag lämnade tillbaks min bil och blev bilfri, för första gången på mer än 25 år.
Det har fungerat över förväntan bra. Jag räknar inte längre kronor men sparar ganska många tusenlappar varje månad jämfört med att köra en privatleasad Volvo V60, det jag gjorde tidigare. Jag har också ersatt ett transportsätt, egen bil, med många transportsätt; promenad, cykel, spårvagn och buss, tåg, hyrbil, carsharing, taxi/Bolt/Uber. Smidigt och kostnadseffektivt. Dessutom slipper jag ansvaret och strulet med en egen bil. Ingen tvätt och städ, ingen service, tankning eller nya däck, inga reparationer eller lackskador, etc. Helt enkelt mycket enklare, smidigare, mindre bekymmer, och BILLIGARE! Och så miljövänligt såklart.
Javisst, kanske inte för alla. Jag har inte daglig jobbpendling, flera barn som skall lämnas och hämtas på skola/dagis eller aktiviteter, men för mig fungerar det mycket bra och fantastiskt att komma ur det gamla normalläget och landa i ett nytt, bilfritt sådant. Pröva!
Idag, när jag plockade ut cykeln, frågade grannen (en man, 70+) om jag sålt bilen. Han fick ett jakande svar och fortsatte att prata om att han inte åkt buss till Malmö på 25 år. Jag visste inte riktigt vad jag skulle svara.
(Hållplatsen är fem minuter bort till fots och turen till centrala Malmö tar en kvart.)
Vår leasing går ut i slutet av sommaren. Funderar starkt på att inte ta ut en ny bil.
Men det tar emot då jag haft egen bil hela mitt vuxna liv.
Under leasingen av denna bil (3 år) har vi flyttat närmare centrum (storstad) och bytt till jobb som är i centrum.
Vi ser nu att bilen bara utnyttjas till aktiviteter när vi är lediga, till skillnad mot lite pendling innan. Känns så onödigt att betala leasing + parkering på runt 7000kr per månad.
Surt att Volvo on Demand lagt ner. Var hittas en bil med kort varsel och kort hyrtid nu? Är Kinto enda alternativet?
Något som jag nästan får bekräftat av att läsa tråden och som jag tänkt på i ganska många år: Det finns ett stort gap som hade täckt en stor del av befolkningens dagliga transportbehov. Det finns cykel och moped… Sedan ett JÄTTEhopp upp till bil där det plötsligt är väldiga krav på minst fyra sitsar, krocksäkerhet och prestige samt väga nästan 1,5 ton för att frakta arslet till helt oproportionerliga kostnader.
Att utvecklingen inte gått mot att det finns fler små ensitsiga, enkla, energieffektiva, billiga, regnskyddade alternativ med plats för en person och en väska/matkasse är nästan lite underligt.