Vi kommer alltid tävla med varann så fort flera villl bo på samma ställe. Lån gör bara att vi kan tävla i framtida inkomster istället för vem som redan sparat mest. Ett samhälle utan lån blir verkligen den redan starkes marknad. Jag vet inte om jag kan säga att det ena är mer omoraliskt än det andra. Sen tävlar alltid befintliga hus med att bygga nytt. Och ju högre pris det blir på befintliga hus desto mer ökar incitamentet att bygga nytt. Det ökar då tillgången på bostäder vilket är bra.
Det är inte så att jag tycker en skenande belåning är bra. Men jag tycker inte heller att det är glasklart dåligt och omoralsikt. Jag kan tycka att det är bra att man inte måste ha sparat tills man är 50 för att ha en chans på marknaden utan kan köpa hus när man skaffar småbarn för att sen betala av på det när barnen flugit ut. Alternativet för att ha lån men minska belåningsgraden blir då att göra lånen dyra så folk hålller dem små eller lagmässigt begränsa dem. Men det gör det svårt att låna ihop till ett nybygge som ofta går på ganska mycket pengar.