Smärtgräns för bensinpriset?

I den absoluta närtiden håller jag med om att det känns osannolikt, men valet är bara ett halvår bort.
Jag letar efter en källa på att drivmedelsskatterna inte är procentuella. Har du lust att visa var du hittar din info?

Sveriges alkoholskatter är ett bra exempel. Sprit är för billigt tycker staten motiverar därför skatten med detta.

Ja, ber om ursäkt om jag frångick topic.

Som ett tankeexempel:
Om bensinkostnaden var 150.00 kr/liter, tror du regeringen skulle acceptera en energiskatt, koldioxidskatt och moms på 8 kronor?

Det roliga är ju när bensinpris på världsmarknadspriset var lågt motiverade Stefan Lövgren ökning med typ, Priset på bensin är så lågt så Svenska folket kan betala mer.

Sen när väl priset på världsmarknaden går tillbaka till normal nivåer säger samma regeringen att det höga priset inte är deras fel….

Sen funderar man varför politiker föraktet ökar :man_shrugging:.

2 gillningar

Och är man mer än en som åker så är det kört med kollektivtrafik.

Det, ehhh… Går undan nu! :flushed:

På tisdagen höjer de ledande drivmedelsbolagen priserna ännu en gång. Bensinpriset höjs med 95 öre till 22:99 kronor litern – medan dieseln över en natt blir ytterligare 1:50 kronor dyrare och nu ligger på 26:97, enligt de rekommenderade priserna på bemannande stationer.

1 gillning

“Politikerförakt” är bara ett förklätt sätt att säga att man inte vill ha kritik.
Med den logiken gör Putin allt rätt och ska bli förlåten sina snedsteg, han är ju trots allt bara en politiker.

1 gillning

Brorsan som jobbar i skogen fick en tank diesel stulen inatt. Blir nog bra förtjänst för tjuvarna. :smiley:

1 gillning

Jodå, min är tyvärr nådd nu. Jag jobbar två dagar i veckan ca 10 mil bort. Det har kostat mig ca 400kr om dagen, 800kr i veckan, ca 3000kr i månaden nu ett tag. Jag åkte för första gången buss istället. Detta mer än halverar min kostnad men det fördubblar tiden jag pendlar… Segt, men eftersom jobbet ger ca 10000kr/mån så är det tyvärr inte längre ekonomiskt hållbart för mig (vilket det inte varit tidigare heller) :stuck_out_tongue:

Ojoj, blir nog snart dags att pumpa däcken till pendlingscykeln.

Låter dumt att sänka skatten på något som har så låg skattebaselasticitet som drivmedel. Sänk då hellre skatten på arbete med 6 miljarder.

3 gillningar

Jag har väntat på vårsolen länge. Detta ökar incitamentet att börja cykla igen. Men jag vill faktiskt ha några plusgrader för turer på morgon och sen kväll.

1 gillning

Rea och riktigt välutrustat :grin:.

https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwjSy7GP67b2AhW_BaIDHUTAD00YABAOGgJsZQ&ae=2&ohost=www.google.com&cid=CAESWuD22sv6LlI2jnWoahn5QJQGat0utOi17doD97SS599tj3USkW19zk33Q1fJA8Boc2HTRFQ_TIKqdksr2qNgnVpIR45Xx_eoS-LszOXhBnZFz74i_6zCBjr6Ig&sig=AOD64_0LlQenqagqBDe6yw6rAiHYXuRa_Q&ctype=5&q=&ved=2ahUKEwiu8KmP67b2AhUHuosKHbxMAzEQwg96BAgBEDg&dct=1&adurl=
image

3 gillningar

Jag var inne hos en bilhandlare idag och fick en offert på en Mercedes EQB.

Enligt en TCO som jag gjorde så är det billigare att privatleasa denna bil än att ha kvar min dieselkärra som jag köpte förra året.
Och då tar dem inte bilen jag har nu och får 40 000 tkr över i handen efter att lånet är betalt.

Det är dock 9 mån leveranstid på bilen men man är väldigt sugen på att gå igenom med detta.

1 gillning

:scream:
De tar inte bilen och du får 40 mille över? Då förstår jag att TCO blir lägre med Mercan :grin:

5 gillningar

Haha, världens bästa bilhandlare :wink:
40 tkr såklart, men skulle såklart inte tacka nej!

1 gillning

Kör firmabil måndag-fredag och passar på att handla på vägen hem, för jag åker nästintill alltid förbi en affär. På helgen åker jag en eller två resor och hälsar på familj. I snitt tankar vi 1,5 ggr per månad. Jag står inte och faller med skenande drivmedelspriser men det är givetvis problematiskt. Hoppas världen kan lugna ner sig en smula. Vanligt folk vill inte ha krig och alla följdproblem, men herr Putin har tydligen haft tråkigt i sin självpåtagna karantän.

4 gillningar

Jo det stämmer.
Tycker dock inte de finns med tillräckligt starka motorer än.
Men visst. Jämfört med att såga för hand så.

Va? Nej! Du måste missuppfattat mig. Jag menar precis tvärtom. Priset måste bli väldigt högt för att jag ska sluta använda motorsåg.
Skogen är en ganska liten del av min inkomst.

3 gillningar

Jag brukar bara tanka för 500:-, så det blir inte dyrare än så.:disguised_face:

Personligen kör jag elbil, men har även en fosilare. Jag tror att företagen har det tuffast. Men helt klart så börjar det nog närma sej smärtgränsen.