Smärtgräns för bensinpriset?

För mig kostar bensinen ungefär 75 kronor från och tillbaka till jobbet. Att åka buss skulle kosta mera om jag åkte bara en dag men om jag åkte varje dag skulle jag förstås ha ett årskort som sänkte priset. Tid är dock en större bristvara än pengar för mig så jag kör hellre bil och sparar tid.

Service och värdeminskning har man även om man kör lite så det är en marginell kostnad för mig om jag ska äga en bil.

Jag började cykla till jobbet för att spara pengar, men det utvecklades till en stor hobby i stället, så det vart ganska dyrt i slutändan. Jag fick bra kondis i alla fall :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Följande exempel om vi fortfarande hade vår gamla bensinbil som drog 1l milen. Jag har drygt 7 mil till jobbet. Så 14 mil totalt blir ca 300Kr om dagen i bränsle och sedan parkering ovanpå det samt slitage så säg runt 400kr om dagen. Om jag skulle åka in 20 dagar i månaden så är det 8400kr. :smiley: Månadskortet kostar 1200kr men man ökar varje resa med ca 20 minuter det blir ca 13,2h per månad om jag jämför buss och bil, så där någonstans får man väl avväga om 13,2h är värt 7200Kr eller inte. För min del blir bussresan en trevlig egentid med podd, bok eller en tupplur. Gillar inte att köra i städer och leta parkering, finner det otroligt stressande och själsdödande.

Nu ska dock sägas att jag jobbat hemma hela pandemin och varken kört eller åkt kollektivt och dessutom har vi elbil. Men nu har vi börjat jobba 50% så fick bli ett nytt månadskort. Även om jag skulle kört så hade det då blivit ytterliggare en bil som krånglar och kostar pengar då sambon inte kan åka kollektivt alls pga skift och helger, dock är det närmare än min arbetsplats. Men oavsett är ovan en tankeställare hur det kan vara för folk som inte har råd att flytta, har möjlighet att använda kollektivtrafik eller köpa en snålare bil. Det är dyrt att vara fattig.

“Flytta närmre då!” skriker säkert vissa. Tyvärr trivs vi att bo på landet och bopriserna ökar med ca 750 000kr per mil. Detta är en medveten avvägning vi har gjort.

4 gillningar

Intressant med jämförelser. Min dieselbil drar 0,55 liter per mil blandad körning. Har 2,2 mil tur och retur till jobbet varje dag. Låt säga 25 kr per liter diesel i skrivande stund.

0,55 liter, 2,2 mil, 25 kr per liter och 21 arbetsdagar ger 635 kr per månad i bränslekostnad. Bilens fasta kostnader oräknade men de har jag ändå.

Busskort i 30 dagar kostar 680 kr (billigare vid köp av fler dagar) i min kommun. Således ingen ekonomisk vinning att åka buss för min del. Tidsåtgången blir också större med bussbyten och promenader till och från hållplatser i alla typer av väder.

1 gillning

@Ticker Sen får du givetvis addera värdeminskning och slitage på bilens alla delar, främst däcken :slight_smile:

Men man ska inte sätta sig och räkna allt för mycket på vad bilen kostar för då blir man mörkrädd :see_no_evil: Det gjorde jag tyvärr med min gamla Audi A6 och talesättet går ju “Det finns ingenting dyrare en än billig tysk bil”.

1 gillning

Lät som billigt reskort. Skånetrafiken är dyr och dyrare lär det blir om bränslepriserna håller i sig samt att resandet har minskat sedan pandemin.

Jo, bilens övriga kostnader utöver bränslet tillkommer såklart. Men när jag har valt att ha bil har jag de kostnaderna oavsett. Att köra bil till jobbet för min del adderar runt 500 mil per år till övrig körning.

Japp. Jag förstår helt och hållet. Motor/landsvägskörning är ju dessutom mycket mer skonsamt för bilen än stadstrafik, om det är vad det handlar om.

För att återknyta till tråden så har jag väl också en psykologisk tröskel någonstans runt 50 kr/l. Jag kör dock 200-300 mil om året och ser det som en sport att gå med vinst på mitt bilägande :wink:

Nu kör jag visserligen diesel men har sagt till mig själv att när den kostar mer än 35kr/liter att tanka så kommer jag börja cykla till jobbet.

Kollektivt fungerar inte då jag jobbar sena kvällar och då går här inga bussar eller tåg.

Cykel fungerar men är en omväg på ca 1 mil enkel resa mot vad det är att köra bil (vill inte cykla samma väg jag kör bil pga extremt dålig säkerhet där)

2 gillningar

Vad säger du om Elcykel med xenonljus :hugs::thinking::+1:,Blåljus på huvudet,hjälmen :face_with_hand_over_mouth:,allt för att det blir billigare och högre säkerhet :+1:

1 gillning

Det vore något! Siren också! Lämna fri väg när jag kommer på min hoj :joy:

2 gillningar

Hmm smärtgränsen för att jag skall skippa motorsågen och börja såga för hand…
Vet inte om 100 kr/l räcker.

(Har elbil)

4 gillningar

Med de förutsättningarna är kanske tröskeln att välja buss inte jättehög.

Enligt Google Maps måste jag gå hemifrån 5.43 om jag med tre olika bussar ska vara på jobbet 7.00. Om jag åker bil kan jag gå hemifrån 6.40. För mig blir pendling med buss ingen trevlig egentid.

2 gillningar

Ja byten är hemskt, det håller jag med om. Jag har turen att ha en vältrafikerad linje nära boendet.

Finns ju batteridrivna alternativ så frågan blir väl mer när ska man konvertera?

1 gillning

Hur mycket sågar du med din motorsåg för att bränslepriset ska ha en så stor inverkan? Livnär du dig på småskaligt skogsbruk?

Hur var det, fick man prata om diesel?
Om inte, byt ut “diesel” mot “bensin” nedan.

Om dieselpriset gick upp typ 100% skulle det inte påverka mina vanliga, korta körsträckor (de är ändå få i sammanhanget) precis som att jag skulle köpa lika mycket morötter även om priset gick upp 100%.

För långkörningar skulle jag dock behöva räkna in dieselpriset, och det skulle vara en faktor för att bestämma hur länge man ska vara borta, om det är värt att övernatta på hotell eller köra hem, etc.

Jag har således svårt att dra en fast smärtgräns. Var dieselpriset 500 kr skulle jag fortfarande köra småsträckor. Och förhoppningsvis med mycket mindre trafik på vägarna.

Skulle kännas löjligt om det bara handlade om skatt, dock. Där är min smärtgräns mycket lägre.

Gör det ju ännu mer ologiskt att man skulle börja såga allt för hand, haha.

1 gillning

Om hela världen slutar köpa olja och gas från Ryssland lär inte resten av produktionen hänga med att öka i samma takt så att vi har tillräckligt.
Skulle inte förvåna mig om vi under året hamnar på 35kr litern för bensin.
Dock tror jag att det bör vara en tillfällig ökning då oljeproducerande länder skulle öka deras produktion. Även produktion som inte lönar sig då oljan kostar under 100-120 USD kommer bli lönsamma framöver.

Tillåt mig vara väldigt tveksam till att det kommer vara så länge till om priset fortsätter stiga.
Det verkar inte finnas någon gräns när det kommer till kreativa sätt att motivera skatt.

Om något är “för billigt” så motiveras skatten med det. Om något är dyrt motiveras skatten med att det bara är 30%.

En fundering: Att skatten endast är 50% stämmer så länge företagen som hanterar drivmedlet innan det når bilen INTE betalar extra skatter och straffavgifter för att de jobbar med just drivmedel.