Snälltolka mer :-)

Som jag skrev ovan, för mig går innehåll före ton. Hellre en ärlig kommentar som är både rivig och vass än en inlindad menlös utan udd. Krav på visst språkbruk och ton kan vara ett sätt att dämpa och styra olikheter. Alla vill eller kan inte skriva kanslisvenska. Med det sagt ska man inte behöva acceptera vad som helst. Men högt i tak fast med 711 inskränkningar blir inte högt i tak, enligt mig, utan tvärtom. :slight_smile:

Det hela kokar ju ner till en enda sak: folk som är annorlunda ska hålla sig borta.

Nu är det ju Jan som sätter spelreglerna för det här i forumet och hans skrivna ord och förhållningsregler ovan är det som gäller. Sen kan innebörden i dom tolkas olika.

2 gillningar

Det tror jag ingen tycker, men det är nog heller inte så många som vill att det hela tiden ska vridas och vändas på kring om det är rättvist, skäligt och önskvärt att någon t.ex. tjänar mycket pengar, har en stor förmögenhet eller på andra sätt har en riktigt nice situation.

Tycker att det är väldigt blandat på forumet, mycket nybörjare utan pengar som startar många nya trådar och samtidigt många som har mer kapital eller tjänar bra.

Jag tycker att det är roligt att hjälpa och svara på frågor oavsett om det handlar om skattefrågor från en VD som tjänar några hundra k i månaden eller en städerska som vill börja fondspara och tjänar 20k.

Det är logiskt att fler tjänar bra och har större förmögenheter på forumet än mediansvensken.

Antingen skrapar man ihop mer för att man är intresserad av pengar och ekonomi eller så blir man det när man plötsligt har mycket pengar över och behöver göra något med dem.

Du tar upp den här typen av OT i väldigt många trådar där det mer eller mindre saknar relevans.

Det betyder inte att frågan är oviktig men den kanske inte hör hemma precis överallt där någon skriver ett inlägg som antyder att den på något sätt kan ha en angenäm ekonomisk situation.

7 gillningar

Nej det ska vara en ekokammare, det är riktigt :slight_smile: Det är bättre att du/ni är ärliga med att ni inte vill ha sådana som mig här.

1 gillning

Fast vill man bli förstådd så måste man kommunicera på det sätt som gör att mottagaren kan ta emot det. När jag öppnar munnen så gör jag ju det för att bli hörd?

Annars kan jag ju lika gärna skrika in ett tomt rum, effekten blir lika stor?

5 gillningar

Exakt! Märkligt att inte folk bad han TS från igår (om 90%), tråddiskussionen som bla är upphov till den här tråden, att göra det när det begav sig. Människor har behov av avvikare och syndabockar i alla sammanhang. Ofta är det minoriteten.

Snarare vill jag inte behöva läsa samma OT i massor av trådar där det saknar relevans.

Samt att någon utöver det iklär sig en offer-roll när det påpekas att det saknar relevans.

Det är lite som att gå in på ett matlagningsforum eller träningsforum och i varje tråd ta upp att det minsann finns dem som inte är kockar och istället värmer Billys eller inte kan springa mer än 1km så det är privilegierat att lägga upp en tråd om hur glad man är att man lyckades klara ännu ett ultra-marathon.

Om det istället bara var så att personen skrev “jag älskar Billys - jag brukar göra en sås till den så att den förhöjs - här är mitt recept” eller “jag kan bara springa 1km idag - här är min löparresa” så skulle det vara helt ok.

Man ska bara inte komma in och dra ner andra som lyckats väl i den kontexten.

10 gillningar

Märkligt nog finns det många offer här. :slight_smile: Tex alla som tycker synd om sig själva för att de har lön över brytis. Eller folk som startar trådar i stil med “Jag har 500 miljoner i likvida medel, vågar jag gå i pension?” och då ska övriga låtsas att det;

1. Är ett problem och etiskt dilemma
  2. Klappa i händerna och berömma hur duktig TS är (som ofta är syftet från början)
  3. Inte hjälpa till att verklighetsförankra stackars TS

Min tes om ekokammare är bekräftad.

1 gillning

Men va fan… :slightly_smiling_face: Kan vi inte ha empati för att ALLA är människor och har problem, stora som små.

Man behöver inte ryggdunka dem men man behöver heller inte sänka dem för något de genuint upplever, man kan ge dem perspektiv på sina problem på ett snällt sätt.

15 gillningar

Nog får folk i den sitsen sympati allt :slight_smile: Men vet du? Jag har lessnat på er (konsensus) och antagligen ni på mig så det är nog bäst att våra vägar skiljs åt här.

3 gillningar

Håller med. Det kommer alltid att finnas någon det är mer synd om och har större problem.

Pengar löser en del problem men knappast alla. Dessutom skapar det en del nya problem.

Jag tycker hela idén om tolkningsföreträde och privilegium i den meningen att ens åsikt blir mindre värd p.g.a. ytliga och materiella attribut ofta blir lite absurd.

Man kan få ett annat perspektiv men det betyder inte att man saknar hjärna och är empatilös och inte kan resonera, tänka och föreställa sig saker bortom ens egen fysiska/materiella situation.

2 gillningar

Exakt min poäng i trådstarten.

Alla är olika och har sina problem och funderingar. Är man intresserad och har något att bidra med eller vill lära sig så kan man kasta sig in i debatten.

Tycker man att tråden är ointressant, dryg eller dum eller något så kan man låta den vara. Man måste inte bli provocerad och slåss mot väderkvarnar.

Däremot så borde alla få plats så länge dom de inte bryter (grovt) mot forumets regler och det brukar modsen se till.

5 gillningar

Det är detta som är problemet när det i alla fall gäller sparande. Att de finns de som gjort annat än vad detta stället predika och gjort bra ifrån sig. Kanske slått index. Försökt förklara varför x fond Eller aktie kan vara bra Eller bättre.

Detta har ofta blivit ifrågasatt, dumförklarad, felaktig flaggade och grupp påhopp med negativt emojies osv.

Var betydligt värre för. Men stället har ryckte att om man inte bara gillar global så är man ej välkommen. Som sagt var värre förr.

Såklart ska man kunna diskutera sådana saker. Men det har i regel setts automatiska som fel på alla sätt. Även när framtiden visat att individer faktiskt hade rätt.

2 gillningar

Nu lever jag med en man på iaf nivå 4. Jag råkar därför ha lite insyn i hur pengar både ger möjligheter och utmaningar. Jag vet också att det går att vara ganska “normal” även om man råkar ha pengar. Normal som i “vettig och som folk är mest”.

Med det sagt önskar jag er alla gott! :slight_smile: :waving_hand:

Och det finns säkert några miljarder människor som har det sämre ställt än dig men vissa av dem kan säkert också tänka att du trots din rikedom kan vara ganska normal.

Var drar man gränsen då liksom?

Alla som tjänar mer än dig är ett problem som ska tas ner på jorden?

Alla som tjänar mindre är ok och behöver inte kommenteras?

Skulle det vara trevligt om situationen var omvänd och hela Kenya skickade ett svar på varje inlägg och trådstart du skapade och påminde om ditt privilegium?

Tycker det känns väldigt godtyckligt.

1 gillning

Jag tänker på mina privilegier varje dag och hur jag ska förvalta dom.

Tycker inte det är speciellt schysst att låta folk sväva i luften i onödan. Det är ofta bättre på sikt att vara förankrad i något stadigare.

Men jag fattar :slight_smile: Folk har sina problem av varierande slag. Folk har rätt att ventilera dom och få stöd av andra, helt rätt. Det här forumet är främst till för folk som har en viss livsstil/intresse och/eller ett visst synsätt som delas eller förstås av andra med liknande. Det passar många men inte alla. Gott så. Jag sätter punkt här och önskar er alla lycka till. :slight_smile:

Det försvann för länge sedan.. Var och var annan trådstart är väl en förtäckt skryt-tråd..” Jag är inte bara tandläkare utan även ägare till en jaguar, nu undrar jag om jag ska bygga ut den högra flygeln eller investera i en fond på det arv jag har fått av min farbror på 35 miljoner.. jag är i kris över detta..”

7 gillningar

Har sett det men mycket plockas väl bort av moderatorer.

Sen finns det mer subtila grejer i stil med trådar om huruvida folk vill ha barn eller inte där vissa ser det som nödvändigt att t.ex. européer (läs: vita) skaffar barn men resten ska inte göra det.

Överlag är det bra men det är inte 100%.

Jag har själv i klartext blivit ombedd att begå självmord av en användare som fortfarande är aktiv och inte avstängd.

9 gillningar

Får en att minnas Aftonbladets chatt på 90-talet.. var man inte mordhotad efter någon minut så gjorde man något fel..

7 gillningar

Det är väl helt oironiskt mer regel än undantag att de som vinner mycket pengar i lotterier hamnar i kris och problem när de får upp emot hundratals miljoner i knäet som de inte vet hur de ska hantera eller förhålla sig till.

Även om man instinktivt kan tycka att det låter konstigt.

1 gillning

Vad är ”sådana som mig”? :slightly_smiling_face:

Jag tror du och jag är ganska lika; jag tycker det är en riktig snooze-fest att läsa om folk med massor av pengar som undrar om dom har råd att sluta arbeta (hUr SkA mInA 47 mIlJoNeR rÄcKa?!). Så jag undviker dom trådarna. Hade hellre sett en uppdelning på forumet, baserat på dom olika nivåerna tex. Läser hellre om folk om kämpar sig upp från skuldfällan än om bostadsmarknaden i Stockholms innerstad tex (zzzzzz…. :sleeping_face:).

6 gillningar