Snälltolka mer :-)

Precis. En annan kämpar för 3-4 miljoner för att som minst kunna leva som låglönad utan jobb. Och så kommer någon och säger

Stackars mig. 40 miljoner i fonder. Arv på 20 miljoner. Månadslön på 70 tusen. Stackars mig måste jobba till 60-65 år.

Man bara tänker…… ja jag får inte säga det här :joy:

1 gillning

Medhåll. Har tänkt tanken själv :slight_smile:

RT goes Hunger Games. :sweat_smile:

5 gillningar

Oväntat få trädde in när 90%-killen skrev som han gjorde att varför inte andra investerar 90% eller dylikt av inkomsten i 6 år för 20-30 års tidigare FIRE. Jag anar att många faktiskt ser det som normalt och lever i samma värld själv. Helt tondövt för hur vanligt folk har det. Men då anklagas man för tjat om man skriver att man har en inkomst på rätt lite och att det gäller för många. Själv tycker jag det är viktigt att skriva det om nån inte förstår det själv.

1 gillning

Lite svårt att säga.

Jag tror att många av dem, bl.a. jag själv, skulle klara det ändå.

Jag skulle bli FIRE med lön på 20k netto hela livet också men det skulle såklart ha tagit längre tid än om man tjänar mer.

1 gillning

Jag har tolkat forumet som ett slags diskussionsforum. Alltså att man lyfter olika sidor av ett problem eller dilemma.

dryftning (företagen af en l. flere personer); utredning gm framställande af argument för o. emot l. framhållande af olika sidor hos ngt; stundom mer l. mindre konkret. SAOB

Det är just för att få andras perspektiv som jag läser och postar. När jag skriver så gör jag det för att testa idéer via argumentation.

Ofta har jag ju fel och får höra det, vilket är värdefullt. Om ingen har några invändningar så har man ju inte ens testat idén lite. Ibland skriver jag mest för att få en grumlig tanke uppspaltad svart på vitt. Svaren är inte alltid lika värdefulla som själva skrivprocessen.

Men har man väl skrivit kan man lika gärna posta och få andras eventuella feedback också.

I min värld är det så diskussion är tänkt att fungera. I skrift är det ännu bättre och tydligare, för man kan gå tillbaka och följa var saker börjar missförstås. Man kan pausa och fortsätta efter flera dagars betänketid o.s.v.

Jag behöver nog som Oliver sade något slags exempel på vad du menar. Var går gränsen för dig? Vad är problemet du syftar på?

En vass argumentation är för mig bra om “vass” innebär skarpa, klara och tydliga argument. Alltså inte “vass” som i personpåhopp och onödigt elaka kommentarer.

Sedan måste man ju göra skillnad på en grej. En otrevlig kommentar kan vara väldigt värdefull. Att ha fel är otrevligt, men det är ju något värdefullt att få veta. Alla gillar inte fler än ett perspektiv. Men det är nödvändigt för en värdefull diskusion. Eller diskussion öht.

Är inte det där en kulturgrej? Skandinaver/ germaner och ffa kvinnor är ju ökända för att ha en extrem konsensuskultur. På många sätt bra, för man slipper våldsamma upplopp och ständiga krig och protester.

Men när man väl vill diskutera något, utan att bara hålla med, utan att hålla inne med relevanta perspektiv och utan att mötas av obekväm tystnad så är det väl forum man söker sig till? Diskussionsforum.

Jag har hört diverse poddare beskriva kulturen i sydeuropa, delar av asien och mellanöstern. Där behöver de inte söka sig till forum, för vardagliga samtal är som Flashback.

Min thailändska frisör pratar om sin svärdotter som “lat golddigger” o.s.v. (det är nästan svårt att hålla sig för skratt ibland). Alltså var går just din gräns mellan diskussion och “bråk”. Jag tror att många tycker det är “bråk” när inte alla är överens, men det är ju som sagt själva poängen med en diskussion.

“Leta bråk”, kan alltså lika gärna innebära “leta perspektiv att diskutera” så inte samtalet blir helt platt, ointressant och dör direkt. Jag vet verkligen inte var folk drar gränsen, för alla verkar ha olika.

9 gillningar

Jag tror att du är fel ute här, det är otroligt sällsynt även här att någon sparar +70%.

Vid 90% handlar det om enstaka fall med väldigt speciella omständigheter. Oftast inte för att de tjänar extremt bra utan snarare att man bor i en skokartong på liten ort eller hemma hos föräldrarna och bara äter gröt och kollar på piratkopierad film och pantar burkar som hobby.

Även 30-50% är inte standard och det blir lite bias i det både p.g.a. forumsammansättningen och sen vilka forummedlemmar som är benägna att skriva.

I princip ingen ser det som normalt att spara +90%. Jag är inte heller normal utan är snarare extrem.

Se t.ex. den här tråden så ser du att folk sparar mycket men knappast 90%: Hur mycket månadssparar ni?

2 gillningar

Jag tror att han menar att folk inte ska vara otrevliga i onödan utan sakliga, typ :slight_smile: Vilket är rimligt. Men jag håller med dig! Tycker du beskriver det bra. Det är inte nödvändigtvis svartvitt.

Jag drar nog gränsen där jag inte förstår kopplingen alls, även när jag försöker. Dvs extremt långsökta och/eller extremt negativa inlägg. Ofta är det ju något helt orelaterat.

Sen kan man ha självinsikten nog att bli förnärmad över något, men likväl veta att det är just min ömma tå som någon råkade trampa på, och då inte agera på det.

Tvärtom tycker jag människor här inne är övertrevliga. Nästan löjligt trevliga. Men sedan läser jag Flashback frekvent så kanske är lite färgad av det.

11 gillningar

Jag sa inget. Inte för att jag lever samma liv (vilket jag inte gör) men för att den sortens uttalanden signalerar för mig att personen som skrev det troligen inte är värd mitt engagemang.

5 gillningar

Du kanske är trevlig själv :wink:

Alla kan nog få plats. Blir ju inte bättre om du sticker..

6 gillningar

Jag har missat denna tråden, men tror att även om jag skulle läst den så hade jag nog trott att personen var ett troll :sweat_smile: Det känns så verklighetsfrånvänt.

4 gillningar

Förstår inte riktigt vad du menar här faktiskt. Hela tråden var väl full av folk som trädde in och berättade att det hela var verklighetsfrånvänt? Till den grad att trådskaparen kände sig ganska otrevligt bemött.

9 gillningar

Du menar inte att någon skrev en tråd som ej hyllade global osv. Och blev dåligt bemöt. Vilken shock :scream::rofl:

1 gillning

Ja jag vet inte, kanske var det så? :slight_smile: Bra i sådana fall. Men det spelar ingen roll nu, oavsett. Överlag upplever jag att det saknas andra röster på forumet än (övre) medelklass och uppåt. Det är vad det är.

Är nog pga överklass och uppåt som lägre saknas. Låglönad vill ofta ha tips på att kunna tjäna mycket pengar på sina 500 i månadssparande. Och då se att de flesta här är i fire för de köpt sig till det med hög lön i basfond. En fond som låglönad aldrig kommer i fire fören kanske efter ordinarie pension

1 gillning

Jag orkar inte skriva heller.. kör truck på lager, får ut ca 25k efter skatt och är dum i huvudet att jag inte kan spara 50%, som man ska göra.. Fast detta kände jag nog för flera år sedan..

3 gillningar

Empatisk förmåga verkar vara proportionell mot de potentiella konsekvenserna av oempati.

• Kan man vara ett as ostraffad så är en del det. Tyvärr. Life on the Internet :man_shrugging:
  • Riskerar man däremot som i IRL att få en propp eller en stekpanna i huvudet så tenderar den empatiska förmågan plötsligt att visa sig :sweat_smile:
4 gillningar