Det var någon moderator som ändrade rubriken. Jobben jag söker brukar inte kräva examen. Söker för det mesta kundsupport inom bank med tanke om att jobba upp mig väl inne. I mitt fall har jag en valbar kurs kvar och har gjort mitt examensarbete, men du har rätt i det du säger att en konkret examen är att föredra. I mitt CV skriver jag dock inte att jag är student, inte för att missleda, utan mer för att ingen ska tro att jag inte kan jobba heltid (eftersom den valbara kursen jag valt knappt kräver plugg).
Att söka jobb på ”konstiga platser” är nog det mest matnyttiga tipset hittills. Det kan handla om kommuner i Norrland, industrier på udda ställen och liknande. När jobbet kommer med sociala begränsningar och uppoffringar så minskar intresset snabbt.
Om jobben i formell mening kräver examen eller inte är nog oftast sekundärt. När man får in många ansökningar kan examen eller andra mätbara saker vara enkla sorteringsinstrument. Värdet av examen ska inte underskattas, särskilt inte för jobb inom offentlig sektor där det formella räknas.
Hehe ja jag har varit säljare! Det jag tog med mig från min tid som säljare är framförallt att tänka ur motpartens perspektiv, alla tänker “what´s in it for me”, även motparten. I den här situationen så vill de veta att du kommer tillföra värde till dem genom att du skapar mer intäkter än vad du kostar. Visar du att du har ett driv utöver det vanliga så förstår dem att du kommer tjäna pengar åt dem.
Det handlar också om att stå ut och visa att du lagt ned tid på din ansökan. De flesta skickar iväg ett standard CV och ett standard personligt brev. Kommer du med en hel analys eller något konkret kommer du stå ut direkt.
Jag tar definitivt till mig av det du säger och testade detta på ett par ansökningar idag. Tror knappast det blir sämre iaf
Som rekryterande chef i ekonomibranschen så är mitt tips att fokusera på att visa att du är motiverad för jobbet du söker, att du är villig att lära dig och jobba relativt hårt, samt att du är trevlig att ha att göra med.
Bra betyg och liknande hjälper såklart, men det är så många ekonomiutbildade kandidater så det är svårt att särskilja kandidater enbart på sådana delar, varför det blir andra delar som avgör mer. Samt att man behöver ha lite tur.
Försök söka jobb som inte alla andra söker för att kunna sticka ut. Till exempel försäkringsbranschen behöver fortfarande en del ekonomer, men inte samma konkurrens som de traditionella redovisning och revisionsjobben.
Ett litet annorlunda tips, kan också vara att ta ett femte studieår för att få en komplett masterutbildning, då har du något att göra medan du söker jobb och behöver inte känna dig lika stressad.
Om det är så du tänker skulle jag nog vara ärlig med det i personliga brevet. För en rekryterare kan nog tänka att du är överkvalificerad annars och kommer bli för dyr, eller hoppa vidare för snabbt. Rekrytering är dyrt, så det gäller att visa att man kommer betala igen sig för arbetsgivaren.
Tack! uppskattar insikterna. Tänker du att man i personliga brevet visar att man är motiverad och jobbar hårt? Hur mycket av personliga brevet är ord / sättet det är skrivet på som får dig bli övertygad om att en kandidat är rätt?
Jag förstår. Jag tänkte att det kan vara för många detaljer för en rekryterare så den bara väljer att gå vidare
Jag tror att modellen att lyfta fram X eller Y i det personliga brevet är en starkt överskattad faktor.
I de flesta fall blir man bortsorterad utifrån saker som finns eller saknas i CV:n. Det personliga brevet blir läst om man tydligt hör till ”eliten” bland de sökande, inte annars.
Det man kan utmärka sig igenom är främst riktiga erfarenheter och, i viss mån, hur de beskrivs. Typiska meriter för nybörjare är:
- Att ha skrivit exjobb om något med central betydelse för branschen/företaget.
- Att ha haft extra- eller sommarjobb med koppling till branschen eller rollen.
- Att ha haft (prestigefyllda) praktikplatser av olika slag.
- Att ha fått priser av olika slag.
- Tyngre förtroendeuppdrag, typ ordförande i studentkåren.
- Att ha gjort stora saker tidigt. Vissa saker märks enormt om man gjort dem som 15-åring medan det inte är utmärkande om man gjort dem i mer mogen ålder.
Utöver rena meriter är tipset att ringa och ställa frågor bra, förutsatt att man ger ett bra intryck. Man bör vara påläst om tjänsten och företaget och ha en viss förståelse för hur saker fungerar.
Det spelar enormt stor roll var tjänsten är belägen fysiskt. Är det centralt i en större stad så blir konkurrensen betydande. På mer udda ställen söker antalet sökanden snabbt. Det handlar helt enkelt om hur lätt det är att pendla till platsen i fråga.
Tack så jättemycket för svaret! Men tycker du då att man utöver erfarenheter kopplade till branschen inte ska fokusera för mycket på att typ sälja in sin personlighet som passande för tjänsten? Tänker att jag ofta når upp till de kriterier som efterfrågas, och att man kanske vill visa det extra, eller är det också överskattat?
Jag har sett en del ansökningshandlingar och uppfattar ”personlighet” såsom det beskrivs i brev som 100% fluff. Detta menar jag alltså generellt, oavsett tjänst och oavsett vilka egenskaper frågan handlar om.
Att beskriva sin personlighet i allmän mening uppfattar jag som ett tydligt tecken på att inte ha förstått alls vad som efterfrågas och istället fylla ut brevet med meningslöst prat.
Det enda som är av värde är att lyfta fram ”bevis” på att ha specifika egenskaper som efterfrågas i annonsen. Det kan exempelvis handla om att vara stresstålig och att då ha jobbat i UD:s telefonväxel under tsunamin. Det är alltså beviset som är hela poängen och allt prat utan övertydliga bevis är negativt.
Håller helt med!
Jag vill i det personliga brevet veta om den sökandes familjesituation och bostadsort. Detta för att avgöra om det är rimligt att den sökande kommer att tacka ja till jobbet och stanna en längre tid. Har de familj och bor 40 mil bort utan planer att flytta familjen tror jag inte på den sökande (100% närvaro krävs).
Jag vill också veta om de verkar veta något om vårt företag eller om det är en generisk ansökan som skickas till många företag.
Innan AI var det också ett sätt att se om den sökande kunde uttrycka sig i text. Eller i alla fall om den INTE kunde uttrycka sig.
Jag vill även höra lite om den sökandes fritidsintressen eftersom det säger lite om personen. Någon som tränar har mindre risk för diverse skador, den som spelar teater är oftare bra på att tala inför grupp osv.
Beskrivning av egenskaper skummar jag bara förbi. De säger ingenting.
Det där är bra punkter. För någon som är i början av karriären är väl karriärplaner en bra grej också. Det är önskvärt med någon som har planer och inte bara söker alla jobb som kommer upp helt på måfå.
Stämmer säkert i det generella fallet men just för nyexade tror jag en sådan utläggning bara skapar förvirring.
Man kan lägga mängder av timmar på personliga brev som matchar arbetsgivaren och jobbeskrivningen, men helt ärligt verkar det vara sällan dessa läses ordentligt ändå så jag skulle prioritera andra saker först:
- CV. Följer det rätt “mall”? Har du beskrivit och “säljt in” dina erfarenheter ordentligt? Är det tydligt när du tar examen? Är CVet läsbart eller möts man med en vägg av text i textstorlek 8? Jag har anekdotiskt hört från rekryterare till ingångstjänster att de flesta cvn endast skummas några sekunder, make em count! Kolla på klasskamraters cv och få input från varandra!
- Sök (många) jobb. Om man inte sticker ut som en toppkandidat så tror jag tyvärr man måste ha en del tur. Sök fler jobb så ökar du chansen! Har även här hört anekdotiskt att rekryterare inte hinner kolla på alla sina ansökningar, utan går i ansökningsordningen tills de är nöjda. Sök alltså gärna nypublicerade jobbannonser och håll ögonen öppna!
- Sök rätt jobb. Passar jobbeskrivningen och deras förväningar in på dig och dina förväntningar? Glöm inte att man kan vara både under och överkvallifcerad!
- Intervjuträna. Dels generella personlighetsfrågor men också specifikt för företaget och jobbeskrivningen. Bygg en story om dig och se till att du inte fastnar på tråkiga men förekommande “vem är du?” frågor. Just för civilekonomer kanske det dessutom på intervju är någon form av case/räkneuppgift beroende på tjänst?
Av vad du skrivit tidigare så tycker jag t.ex. det låter konstigt att en civilekonom skulle söka kundsupport på bank. Du är överkvalificierad och du kommer inte få jobbet då de vet att du direkt sticker vidare vid första möjlighet.
Är även förvirrad av att du väljer att inte skriva att du är student i ditt CV för att du kan jobba direkt nu i höst medan du pluggar. Framgår detta tydligt eller finns det risk att en rekryterare går vidare med en annan kandidat för att den helt enkelt inte fattar?
Och när är startdatum för tjänsterna du söker? Rimligtvis borde du ha bäst chans på tjänster som börjar efter din examen, och då faller väl poängen med att inte skriva att man är student?!
Lycka till!
Tror snarare att det kan vara branschrelaterat. Jag är i en heeeeelt annan bransch.
Jag är mest intresserad av hur länge personen kan tänkas stanna på arbetsplatsen. Allt under 10 år är kort tid.
På intervjuer får man ofta frågor om att ge exempel på situationer och hur man agerar. Det är bra att förbereda 4-5 korta historier från olika sammanhang. De behöver inte alltid kopplas till en exakt fråga utan kan tweakas lite för att passa olika sammanhang.
Jag erbjöd mig som nyexad att ”praoa” tre veckor utan kostnad så dels fick lite minimeriter/fot i dörren och de fick möjlighet att testa ha mig som medarbetare. Det var visserligen rätt många år sedan och ”Ekonom”-kunnig var då mer eftertraktat än idag när var och varannan verkar utbilda sig till det.
(Jag ställer denna frågan för att kunna ge tips framåt i all välmening. Så jag förstår dig och dina egenskaper)
Det utexamineras upp mot 10.000 ekonomer per år. Senaste 5 åren då 50.000.
Varför ska ett konsultbolag/finans anställa dig?