Snöbollseffekt - gör jag något fel?

Hej! Har ett kapital på avanza om 1,5 Mkr. Avkastningen står och skvalpar mellan +5000 till +30.000 som max, växlat med ungefär samma siffror i rött (minus 5000-30.000). Portföljen består av indexfonder, global + Sverige. Märker ingenting av någon slags ränta på ränta- snöbollseffekt. Gör jag något fel?

Börsen går inte upp 7% varje år. Den gör det i snitt räknat på 20 år :sweat_smile: dvs ett år -15% andra året -5%, tredje +10% osv

3 gillningar

På vilken tidsskala står det och skvalpar enligt dig? OMX30 är upp 45% på 5 år, och DJ World 25%, så med din portfölj borde du skvalpat uppåt ett antal hundra tusen. Bara sedan årsskiftet (vilket är vääääldigt kort tid) ligger båda över 5% vilket torde innebära uppåt 70k för dig.

På ett kapital på 1.5M förväntar man sig avkastningen 1.5M*8%=120k. När man då nästa år har kapitalet 1.62M förväntar man sig avkastningen 1.62M*8%=129.6k. Denna skillnad är liten och på kort sikt försvinner den i bruset.

1 gillning

Snöbollen rullar ibland tyvärr även i fel riktning och kan då minska i storlek. Minusränta på minusränta-effekten.

3 gillningar

Senaste två-tre åren har varit mycket hit och dit.

Tittar man på grafer med jämn årlig utveckling får ränta-på-ränta-effekten ordentlig fart först efter ca 10 år. Det gäller att ha tålamod. Negativa år verkar i motsatt riktning. Ytterligare en anledning att ogilla negativa år.

1 gillning

Tack! Det verkar va som jag misstänkte, att tiden måste få göra sitt. Finns här ngn som varit med om att en riktig ränta på ränta-effekt börjat dra igång och som kan säga efter hur lång tid det kom?

Som du ser på bilden nedan så tar det ganska många år innan det verkligen eskalerar och ger en tydlig effekt. Så häng i bara :slight_smile:

1 gillning

Har likartat resultat, tämligen sidledes sista halvåret. Men jag har en ganska defensiv portfölj som jag nu håller på att återföra till mitt vanliga 62/38 portfölj som jag kör i stigande marknad.

Globalfonderna tycker jag inte har gett så mycket. Bäst för mig i år är AstraZeneca Allemansfond, lite dyr men den fungerar.

Jag byter ut en globalfond som gått pluss 85% senaste 5 åren mot Handelsbanken USA Ind Crit som avkastat 110% senaste fem åren, men volatiliteten i denna rör sig som en paralell kurva jämfört med Länsförsäkringar Global Index.

Snöbollseffekten tar rätt lång tid. Men över 10 år händer en hel del

1 gillning

Efter någonstans 5-8 år skulle jag säga att det drog igång ordentligt:)

1 gillning