Hej alla!
Jag har byggt en pensions- och FIRE-kalkylator istället för det spreadsheet som jag använde tidigare, och jag är nu på jakt efter 3–5 personer som vill testa den och ge feedback innan jag eventuellt släpper den bredare. Den körs helt i webbläsaren — ingen inloggning, ingen data lämnar din dator, och du kan exportera/importera/synka din plan som en JSON-fil lokalt på din dator.
Vad är annorlunda med den här jämfört med t.ex. minpension.se eller en Excel-modell?
Tanken är att fånga den kompletta livsekonomin i en enda projektion, inte bara pensionsutbetalningarna:
- Inkomstfaser — lön, deltid, sabbatsår, pensionsavgång vid valfri ålder. Stöd för ensamhushåll och par med olika pensionsåldrar.
- Utgiftsfaser — olika konsumtionsnivåer i olika livsskeden (småbarnsår, tonårsår, “go-go years” som nybliven pensionär, lugnare 80+).
- Pensionssystem — allmän, tjänste och privat pension läggs in som separata “tiers” så du undviker att dubbelräkna (t.ex. om du klistrar in totalsumman från minpension.se ska du inte också lägga in tjänstepensionen som ett kapital).
- Bostad som egen tillgång — huset räknas inte som “spenderbart” kapital. När du säljer kan du ange en ersättningskostnad (köper mindre) eller sätta den till 0 (hyr istället). Mellanskillnaden landar på likvida medel.
- Barnens sparpott — separat hink som inte blandas in i din egen “spenderbart”-siffra. Insättningar dras från ditt likvida kapital, men utbetalningar går till barnen, inte tillbaka till dig.
- Händelser på tidslinjen — arv, försäljningar, oväntade utgifter, jobbyten, m.m. Visas som prickar i diagrammet med hover-info per år.
Andra funktioner:
- Scenarier — du kan skapa “Vad händer om jag går i pension vid 58 istället för 62?” som ett overlay ovanpå din basplan, utan att förstöra grundscenariot. Jämför sida vid sida.
- Goal seeker — binärsökning efter den lägsta pensionsåldern där kapitalet räcker till en viss ålder med din valda konsumtionsnivå.
- Monte Carlo simulering — kör 1000+ iterationer med slumpade avkastningar och visar fan-chart (percentiler) plus success rate.
- Real vs nominellt — toggla mellan dagens köpkraft och faktiska kronor.
Vore kul att hitta någon som faktiskt vill lägga in sina egna siffror och testa (och inte bara “klicka runt”). Du får gärna rapportera buggar / orimliga siffror / förvirrande UX i en delad tråd eller via mail.
Bifogar några skärmdumpar nedan.
Skriv en kommentar eller PM:a mig om du är intresserad, jag återkommer med länken till de utvalda.
Tack!
Mvh,
Tobias.
Urval skärmdumpar: