Ju mer överskott som exporteras desto bättre. Vad har Sverige med saken att göra?
Precis! Och ju mindre el som förbrukas, ju mer el kan exporteras. Och en elbil förbrukar el.
Så är fossilbilens utsläpp större än motsvarande koldriven elbil?
Det är Karlshamnsverket som räddar oss i SE4 kalla vinterdagar utan blåst. Tack för det politiker i SE3.
Det är knappast grön. Snarare svart som tjockolja.
Ja, ur ett livscykel perspektiv så kommer du inte att kunna räkna hem en elbil om du kör den på kol, mot fossil.
Nyfiken på om all förstärkning som krävs i de lokala elnäten är medtagna i beräkningar för utsläpp och dyl. Jag orkar inte läsa igenom rapporter för att själv ta reda på det. Men om diskussionen i grunden handlar om miljön bör väl detta också tas med?
Att det krävs mer förstärkning på lokal nivå är för att det historiskt byggts upp för konsumtion på en sida och produktion på andra sidan. Nu har man lyft över produktion till konsumtionssidan, vilket innebär enorma förstärkningar av elnäten.
Miltals av kabel grävs ner lokalt, oftast av fordon som drivs med diesel. Transformatorer behöver bytas ut, nya typer av skydd behöver installeras i elnäten. Allt detta kräver mängder av material som aluminium, järn, koppar, olja. Mängder av schaktmassor som behöver bytas ut pga nya miljökrav (oftast är dessa ofarliga så länge man inte gräver i dem). Krav på avancerade program som mer och mer använder AI (som kräver enorma mängder energi) för hjälp i att beräkna elnäten och ens för att hinna med att bygga ut i den takt som samhället förväntar sig. Även om takten är långsam om man skulle frågat den enskilde så genomgår vi en historiskt sett stor utbyggnad av elnäten i en takt som sällan skådats i vårt land.
Som sagt nyfiken, men inte insatt i just denna del.
Jaja, 98% fossilfri, tror inte man drar igång Kalshamsverket för att exportera direkt🤣
Om vi säger så här: Vi i SE4 är inte så hjälpta av all vattenkraft och kärnkraft som produceras norröver och när Karlshamn går för fullt är det trist att se Barsebäck stå som en grå silhuett vid sundet.
Man har ju dragit igång Karlshamnsverket mitt i sommaren för att exportera när det har varit effektbrist i Tyskland och Danmark men inte i Sverige.
Där ser man! Jag ska nog sluta göra antaganden! Ur miljösynpunkt är det nog i allefall lilka bra eller bättre än kol
En kolkraftsanläggning med jämförbar prestanda släpper ut över 25 procent mer koldioxid än Karlshamnsverket.
Enligt Hur mycket olja förbrukar Karlshamnsverket? – Tidningen Elektrikern
Diskussionen blir endimensionell om man bara talar om utsläpp (material, energi osv) räknat på en kWh. Nu ser man att 60-öringen försvinner och man får bekosta nätutbyggnaden. Då det nuvarande elnätet inte är dimensionerat för intermittenta kraftproduktion. Det spelar ingen roll om ett oljekondenskraftverk har 100ggr utsläppet per producerad kWh jämfört med en dito. Alla andra fördelar med reglerkraft/baskraft blir bortraderad. Borde vi inte låsa den här tråden? Vad för gott kommer det ut det här? De flesta här har ingen aning hur ett elsystem är uppbyggt.
Detta borde du skylla på danskjävlarna snarare än SE3.
Självklart är det extremt komplext, men är det en annledning att inte ha en tråd kring ämnet?
Är det inte bätte om du upplyser oss andra om du sitter på kunskap som vi andra inte har?
I verkligheten har väll politiker helt orimligt stort mandat kring dessa frågor utan att någon djupare kunskap finns?
Ett problem är dock att solel inte är planerbar, och produceras främst när behovet av el är som minst så marginalen är inte heller rättvis snarare tvärtom till och med medel är för snällt räknat.
PS Jag har haft solpaneler i 6 år nu och man får inte många ören för det man levererar “tillbaka” eftersom priset är lågt eller till och med negativt på sommaren medan det är högt på vintern när jag i princip inte producerar något.
Inte minst för att rädda oss själva efter politikernas tidigare katastrofala beslut…
De nya 400-500W panelerna har inte samma formfaktor som de äldre 260-320W panelerna. Har för mig att de är typ 1.5 ggr större dvs i princip samma effekt per kvadratmeter.
Köpenhamn gnällde, Stockholm löd.
De flesta som sätter upp solceller laddar elbilen på natten.
Du menar att de nya är mindre till ytan då antar jag?
Annars får jag inte ihop det.