Solceller på villa är ingen investering, eller tänker jag helt fel?!

Oj, du har rätt. Det är klart att det är så att man inte står helt utanför marknaden i 10 år nu när du säger det. I själva verket så är det snarare så att man står utanför halva tiden, dvs. 5 år eftersom efter 5 år så har man hunnit få tillbaka halva investeringen vilket är pengar man kan investera.

Om du jämför med en 100% aktieportfölj med att lägga in allt i solceller kontant så är det svårt att få uträkningen att gå ihop. Man bör nog snarare räkna med att det ger en snarlik avkastning mot bostäder, kanske runt 3-4% med möjlighet för belåning och diversifiering effekt eftersom solcellerna inte kommer gå ner i värde när börsen faller…

1 gillning

Man kan nog höfta på det, men inte ens det stämmer. Från första dagen efter betald installation kan man ju börja spara och därifrån får du räkna din ränta på ränta också. :slight_smile:
Klockan är inte ens åtta på morgonen och jag är över 2 kW som produceras just nu. Ser man till timpriset är det 9,16 + de avgifter och moms som inte ska betalas.

Låter som en rimlig uppskattning i min bok också. Möjligen lägre också, men den är ju positiv och även positiv på andra sätt.

Och välkommen till forumet @Emelie_stumpan :slight_smile:

1 gillning

Man ska vara kritisk!

5-10% av en vinter-förbrukning kan vissa tycka är knappt någonting, medan andra kan tycka att det är en del. Men du har helt rätt att solen lyser mindre under vintern.
Dock går det att optimera sin anläggning för att få ökad produktion under vintern, tex hög takvinkel i öst/västlig riktning.
Vår nuvarande anläggning är absolut inte optimerad för vinter eller egenförbrukning, den ligger 180 grader syd och har en taklutning på 11 grader.
Håller på och kollar på en till anläggning, i sådana fall blir det väst/östlig riktning med 27 graders lutning. Då ökar vinterproduktionen men framförallt egenförbrukningen ökar.

Ponera att beslutet att det är solceller som ska investeras i är taget.
Varför skulle man då montera upp en småskalig produktion i egen regi hemma på sitt tak?
Det blir en liten anläggning, som oftast inte är optimerad eftersom huset inte är placerat i helt rätt väderstreck. Underhållet kommer vara eftersatt, jag tror få kommer vara uppe och hålla sina tak helt rena från obstruktioner. Om, gud förbjude, det börjar brinna så kan inte släckningsarbetet börja lika snabbt från brandmännens sida då de måste säkra att anläggningen inte är live.

Tänker att Switchr har en lösning på detta. Men det borde även gå att göra i större skala på annat sätt.
Där man kan lägga in motsvarande summa man skulle lagt på sin egen anläggning men som en delinvestering i något större och få mer ut av det hela, med mindre underhåll och effektivare placering.
Kanske till och med mobila enheter som följer solens gång.

Krasst sett borde ju det vara mer intressant för alla. Men det känns som att dagens samhälle går mer och mer åt att var och en ska klara sig själv. Sen när blev småskalig produktion mer effektivt?

3 gillningar

När kostnaderna för transporten stiger. Det gäller all produktion egentligen. Men som ren investeringsgrund så är det säkert klokare att köpa in sig i storskaliga anläggningar. De flesta som satsar på egen anläggning har inte vinstmaximering som huvudanledning tror jag.

God poäng!
Transportkostnaden för el är ju förvisso ett problem i Sverige. Men skulle man kunna lösa en lokal solcellsanläggning där alla går ihop i en större park istället för enskilda tak vore det kanske en god tanke.

Undra vad de som köper egen anläggning har för huvudanledning.
Är det för att spara miljö, pengar eller något annat? Oavsett så borde det finnas bättre sätt att spendera sina pengar för att uppnå resultat på båda de fronterna.

Jag vet att bostadsrättsföreningar installerat och på ett större hus (eller flera) får man ihop en rejäl mängd paneler. Det finns säkert även mindre orter där satsningar gjort på “hopplös mark” och liknande. Jag har dock inte letat.

Jag har anläggning och det är både investering, miljöskäl, intresse (det är kul att bidra och stötta grön energi) och utgiftsutjämning i knasiga energitider (elelr hur man väljer att kalla det).

Men ja, det finns säkert bättre sätt. Jag fick 20% bidrag till installationen och har hittills tre år med “gratis” uppvärmning och energi i min villa. Så lokalt ser jag det enbart som positivt.

1 gillning

En större park / anläggning måste köpa eller hyra mark.
Den kostnaden har man inte när man monterar på befintligt tak.

Bra poäng också. Marken måste vara utdömd som oduglig till annat.

Skulle framtidens regelverk kring anläggningar förändras och elpriserna likaså så skulle jag absolut överväga att slänga upp ett gäng till på förråd/carport.

Alla har sina goda skäl :D.

Absolut måste marken på ett eller annat sätt finnas tillgänglig. Men hur många småorter finns det inte mer stora industrier som har platta stora tak. Tänker att de skulle ju säkert kunna få finansieringen till hela bygget från lokalbefolkningen som sedan får en avkastning på det.
Eller på många platser där det finns gemensamma garagelängor som skulle gå att bygga på, där man redan äger byggnaden tillsammans. Tänker att möjligheterna finns, men inte utnyttjas.

Jag har självklart också tänkt tanken med både solceller och eget vindkraftverk i liten skala. Men för min del stannar det vid idé. Det måste finnas smartare sätt att få pengarna att jobba för både klimat och plånbok.

Kastade in en slant i switchrs park i Italien. Pengarna från det kan ju direkt återinvesteras till att köpa fler paneler och hela tiden därför öka avkastningen. Man slipper underhåll och investerar fortfarande i grön el. Men det finns säkert ännu effektivare metoder.

Definitivt en idé jag tror fler tänkt på. Problemet med byggnader som garagelängor där förening eller annan äger byggnaden är väl att viljan att vara rädd om cellerna minskar för de boende. Jag kan se hur ett gäng tonåringar en lördagkväll med stenkastning är en kul idé. Inte för att de är onda utan för att de inte förstår bättre-

Större industrifastigheter tycker jag redan man börjar se anläggningar på, både lager, maskinhallar och likande. Det finns fler förslag som jag hoppas man börjar bli mer tillåtande kring. Jag vet att många församlingar ansökt om att få sätta på sina olika kyrkor, men då länsantikvarien ofta slänger in ett veto. Äldre hus med dålig isolering skulle ju vara de där det finns mest ekonomi att sätta upp solceller.

1 gillning

Vi hade inte så stor kunskap om börsen när vi installerade våra solceller för ett antal år sedan. Såg det som en investering. Att få billigare/gratis el i det långa loppet. Höjning av värdet på huset om vi skulle sälja.
Bor i södra Sverige så just nu är det rätt bra betalt emellanåt. När det är billigare på dagtid använder vi mer el då, istället för på natten. Hade inte riktigt koll på detta tidigare… men ja, vi valde att se det som en investering som förhoppningsvis ger utdelning även 40 år efter installation.

2 gillningar

Bolån + gröna bidrag…

Ett par andra anledningar är

• motpartsrisk, Switchr är ett företag som kan konka och jag får inga pengar.
  • skatt, du skattar inte på egenanvänd energi men köper du andelar i en anläggning så skattar du på vinsten efter försäljning av el OCH på elen du behöver köpa.
  • elöverföringsavgift, den kostnaden minskar med egenproducerad el.
  • diversifiering, både tillgångsslag i en portfölj och i beroendet av att köpa el.

Det finns ett antal olika sätt att investera i solcellsparker. Jag skrev ett inlägg om det tidigare, ska försöka hitta det. Spara i solceller ETC Sol? - Nr 4 av Markus16
Det finns ekonomiska föreningar som bygger solkraftsparker på oanvändbar mark. Jag upplever dessa som tryggare jämfört med Switchr (jag har pengar i Switchr).
Via elbolag så när du köper el av elbolaget och dina solceller producerar el betalar du inget inköpspris. Däremot får du betala för elöverföring.

3 gillningar

Startade upp min solcellsanläggning igår, 45kwh producerat första dagen, investerat 171 000:- spännande att se hur/om detta lönar sig och om det blir en bra investering på sikt!

11 gillningar

Dagens notering blev 53Kwh, solpanelerna sitter i tre väderstreck öst, syd och väst.
Tanken med detta är att den billigaste elen är den man aldrig köper (ingen överföringsavgift).
De paneler i öst skall täcka förmiddagens behov och de i väst eftermiddagen, de i syd genererar mest och mycket av den ”sydliga” elen säljs och köps tillbaka när solen inte skiner!

3 gillningar

Då verkar vi ha liknande anläggningar. Jag har också i tre väderstreck. 44Kwh blev dagens notering…:sun_with_face:

1 gillning

69 kWh här idag - rakt söderläge. Dessutom gasade ju solen på så snart kan man få stänga luftärmepumpen också. Hoppas slippa elräkning i mars.

2 gillningar

Jag började också kika på solpaneler i höstas. Det finns några faktorer som jag tror du inte riktigt har räknat med. även om kostnaden för systemet ökar linjärt med antalet paneler, finns även där en hel del startkostnader som är fasta. Växelriktare ~25 000 samt ställning ~20 000.

Detta i kombination med att du tittar på ett väldigt litet system ~7kwp gör att kalkylen blir något sämre. Om du har möjlighet kanske du skulle kolla på ett system som är större, det skulle ge dig en kortare avbetalningstid.

Sedan är “tricket” att inte betala för systemet själv, banken erbjuder förmånliga solcellslån där du har en återbetalningsplan på 10 år där första året är amorteringsfritt. Dina paneler kommer betala amortering + ränta på lånet och efter dom 10 åren kommer dom generera en vinst till dig varje år tills dom slutar fungera efter 30-45 år. Det är helt enkelt en långsiktig investering och i slutändan blir cdet “gratis” pengar.

En annan faktor som du inte tagit med i din kalkyl är att du indirekt antar att elpriset kommer vara statiskt under de kommande 10 åren. Detta är någonting som i stort sett är omöjligt för oss. försäljningen av elbilar ökar med 50-100% varje år. Detta leder till ett stort behov av ström och priset på el kommer troligtvis gå upp väldigt mycket. Detta kortar ned betalningstiden på ditt system avsevärt. Du skall även komma ihåg att ditt lokala elbolag köper el av dig om du producerar mer än du behöver. Jag har precis köpt ett system som är ~20kwp och ser framemot att få min första faktura med negativa siffror, dvs elbolaget betalar mig. :slight_smile:

4 gillningar

Jag har själv inte satt mig in i kalkylen. Undrar hur kalkylen blir om man tillverkar och säljer el som är mer än den mängd man själv köper in från elnätet? Dvs att man inte längre räknas som mikroproducent.

1 gillning