Solceller på villa är ingen investering, eller tänker jag helt fel?!

Vad jag förstått så innebär det ingen katastrof inom rimliga gränser. Det finns vissa saker att förhålla sig till, som max effekt, max huvudsäkring etc, men det är inget man som normal villaägare behöver tänka på.

Däremot får man en skattereduktion på 60 öre för varje såld kWh upp till den mängd el man köpt.
Om man köpt 3000kWh, och sålt 4000kWh under ett kalenderår så får man 0.6kr * 3000 kWh = 1800kr.

Elbolaget skickar uppgifter om detta till skatteverket. Varken skatteverket eller elbolaget vet hur mycket av din solel som du använt själv, så det är endast mängden köpt respektive såld el man tar hänsyn till här.

1 gillning

Tack
Jag har fattat att det är skillnaden man räknar på men inte vetat hur det påverkar.
Dvs om man fortfarande får skattereduktion eller inte, eller om man får andra kostnader såsom att man måste byta avtal hos elleverantören.

Om det inte är värre än du säger så förstår jag inte varför folk inte bygger större anläggningar än de gör (förutsatt att man har plats på taken).
Man borde väl egentligen maxa antalet paneler så att man nyttjar vald kringutrustning till max?

Du är fortfarande mikroproducent även om du producerar mer än du använder, Det är olika i olika regioner men där jag bor behöver systemet vara på över 100 ampere imnan du slutar räknas som mikroproducent.

Jag producerar 1.68 årsförbrukningar med mitt system. Kalkylen är fantastisk

Lite mer komplicerat än så.
Och jag menade det som hamnar under punkt tre nedan.

" Så här säger ellagen

I 4 kap. 10 § ellagen definieras innehavare av mindre produktionsanläggningar. I tredje stycket särskiljs elanvändare som:

• har ett säkringsabonnemang om högst 63 ampere,
  • producerar el vars inmatning kan ske med en effekt om högst 43,5 kilowatt, och
  • som under ett kalenderår har tagit ut mer el från elsystemet än han har matat in på systemet.

» Ellagens regler för dig som solcellsinnehavare

Om din anläggning inte uppfyller definitionen ovan kan du alltså behöva betala för elnätsföretagets administration för att hantera den el som matas in på elnätet. Även andra villkor och priser kan påverkas.

Däremot kan inte elnätsföretaget neka dig anslutning av anläggningen endast för att du inte uppfyller ellagens definition för mindre produktionsanläggningar."

2 gillningar

Okej, det har jag missat. Tack för infon.

1 gillning

Ja, det stämmer men elbolagen gör en bedömning vid anmälan om det är sannolikt eller inte att man kommer bli nettoproducent. I de flesta fall kommer det sannolikt falla på huvudsäkringen innan det blir ett problem.

Har man 16A huvudsäkringar kan man som mest ta ut eller mata ut 11Kw. Nätbolaget kommer då ha synpunkter på om du vill installera en anläggning större än 11Kwp (11kw peak). Vad jag förstår kan man få igenom det ändå om man på något vis begränsar utmatningen (om du själv förbrukar 3Kw kan ju solcellerna producera 14Kw utan att man överbelastar huvudsäkringarna) men det är oftast smidigast att hålla sig till de begränsningarna.

En 11Kwp anläggning producerar 8500-11000kwh/år beroende på läge, skuggning etc.

Visst är det möjligt att bli nettproducent ändå men det hänger till stor del ihop. Har man större huvudsäkring så har man det för att man har något som (iaf momentant) drar mycket ström och då har man ofta en hög årsförbrukning också. Större huvudsäkring innebär högre månadsavgift så man har sällan större än nödvändigt.

2 gillningar

Resonemanget känns lite konstigt, du börjar med att köpa solceller eller aktier för 100k och om 10 år så har du kvar det du köpte + ytterligare 100k så det så du landar på samma ställe ?

Tänk tex om du köper solceller kan du ju köpa aktier för pengarna som blir över, då har du 100k i solceller och 100k i aktier efter 10 år (säkert nån ränta på ränta grej som saknas här), och tvärtom om du köper aktier först och sen säljer hälften för att köpa solceller efter 10 år så har du 100k solceller och 100 k aktier (dessutom en viss risk att man får färre solceller för 100k pga inflation)?

Båda är investeringar men med olika egenskaper, aktier har högre risk och är mer likvida, solcellerna har lägre risk och är mindre likvida.

2 gillningar

Mitt nätbolag hade inga synpunkter att ha en 20A säkring på en 16kwp anläggning, trots att 14kwp borde vara Max på 20A.

Det är växelriktare som styr effekten. Den brukar vara underdimensionerad med ca 20%, Mot panelernas effekt

Eller 12,4… visade det sig. :wink:

1 gillning

Ni glömmer räkna med att om ni väljer mellan att investera 100 000 kr i solceller eller aktier så måste ni räkna med att om ni väljer aktier istället så kommer du vara tvingad o även lägga pengar på elen. Alltså den elen du beräknar att spara med solceller (ca 100 000 kr på 10 år) är en kostnad du måste betala om du inte har solceller, om du väljer aktier alltså.

Valet aktier:100 000 kr → 200 000 kr i aktier… -100 000(elkostnad)… Du har lika mkt nu som du började med… ±0 efter 10 år

Valet solceller: -100 000 kr… Men du sparar 100 000 kr efter 10 år… ±0 efter 10 år.

Sådör säger bara de som inte själva har någon erfarenhet av egna solceller…

Det kommer att ändras nu i dagarna, om det inte redan har gjort det, då man tar bort kravet på att man ska förbruka minst lika mycket som man producerar. Så det är bara att maxa sin anlöuggning så mycket man har tak för…

3 gillningar

Coolt, det hade jag missat. Jag har plats på förrådet, så skulle det visa sig meningsfullt i en framtid med elpriser som nu kan jag absolut överväga att smälla dit så många jag får plats med där också.

Om det stämmer tycker jag att det börjar bli intressant med solceller.
Tack för info

Helt rätt. Har funderat på att skaffa men har inte sett en kalkyl på att det skulle löna sig.

Det är ju som att bo i hyresrätt eller villa/brf. Antingen betalar du en hyra som för alltid är borta. (El till ditt elbolag)
Eller producerar egen el och säljer överskottet. (Du äger något som genererar vinst på sikt)

I en annan tråd redde vi ut skatten vid FIRE och jag insåg då att skatteavdraget för förnybar el inte bara påverkar skatten på förvärvsinkomst utan också kan påverka saker som t ex fastighetsavgiften. Helt klart värt att ta med i kalkylen kring solceller om någon funderar på att kombinera solceller med FIRE.

p.s. Jag passerade en ny Megawattimme idag på växelriktaren. Det ska bli kul att se hur mycket minus juniräkningen visar om några dagar… :slight_smile:

1 gillning

Vi har precis fått en anläggning installerad. 11.5Kwp i väst-syd-väst. Beräknad årsproduktion 10200Kwp (inte beräknat av säljaren utan en välrenommerad kalkylator på nätet). Vi kom relativt billigt undan då vi monterade det på en ekonomibyggnad med plåttak utan några som helst hinder = enklast möjliga installation, 128kkr efter grönt avdrag.

Tiotusenkronorsfrågan är ju vad elen kommer kosta framöver, vi kan ju bara gissa. Men om nuvarande priser håller i sig så är det en hyfsad kalkyl i SE4 där jag bor. I maj fick de flesta runt 140öre/kwh för såld el. Till detta tillkommer 5 öre nätnytta och (så länge det varar) 60 öre i skattereduktion. Totalt 205 öre.

Säg att vi säljer 70% av våra 10200kwh så blir det, om priset håller i sig 14637kr/år.

Sen har vi den elen vi använder själva, 30% har jag räknat med. Vi betalade i maj:
144.40öre/kWh i volymvägt månadsmedel.
2.70 öre/kWh påslag
18 öre/kWh i elöverföringsavgift
36 öre/kWh i energiskatt
Och så moms på allt. Totalt 251,4 öre/kWh vilket på årsbasis skulle ge 7693kr i minskad elräkning.

Totalt genererar alltså anläggningen 22330kr med ovanstående parametrar. Under 6 års payoff eller drygt 17% årlig avkastning.

Men elpriset framöver är väldigt osäkert (så även skattereduktionen) så det kan lika gärna bli den dubbla payoff-tiden. Och med en krångligare (dyrare) installation hade det också sett betydligt sämre ut.

För egen del gör vi det visserligen främst av ekonomiska skäl men även pga teknikintresse.

1 gillning

En sak är säkert solen bryr sig inte om börsklimatet den levererar ändå :grinning:

4 gillningar