Solcellsbatterier, värt det?

Just för att du får det bästa av två världar.

Värme bud strömavbrott under lång tid och nog med el för att driva pumpar till värme samt belysning och kylfrys etc under lång tid.

Hittade märkesbatterier på 10 kwh för 60 ksek nu. Det är 30 ksek efter bidrag. Priserna blir alltmer attraktiva.

Acktankar är inte heller så dyra.

1 gillning

Tillägg: utan acktankar räcker 10 kwh inte långt på vintern.

Idé är ju även att kunna ackumulera vid lågt timpris och sen stänga produktionen vid högt timpris och invänta bättre elpriser alt egen solel.

Ja exakt så, med tanke på den enorma marknadspotential det finns i detta område så skulle jag bli förvånad om vi inte lyckas att lösa detta. Småskalig planerbar effekt är det du efterfrågar, vi får väl se… Lyckades man klyva atomen så skulle väl inte detta vara helt omöjligt ändå. :slightly_smiling_face:

(Med stänga produktionen antar jag att du menar att du vill förbruka det du har ackumulerat.)

Du kan också nyttja dina batterier på vintern genom att handla på lågt spotpris och förbruka på högt spotpris, även fast solcellerna inte producerar så mycket så får du hjälp av dina batterier varje dygn.

Det måste vara beroende av vilken uppvärmning du har eller? Har du vedpanna, och acktankar från början kan jag förstå det.
Men har du solceller och batteri känns det kaka på kaka. Då kan man ju lägga dom extra pengarna på ett större batteri istället. (Förutsatt att acktankar inte ingår i ditt värmesystem)
10 kWh räcker ingenstans om det ska användas till uppvärmning av en villa, speciellt inte om du ska värma stora mängder vatten först.
Lagar du mat, samtidigt som pannan startar exempelvis så är du torsk på ett litet kick.

1 gillning

En snabb fotnot angående cykler. En cykel är från fullladdat ner till ca 20%. Det är det mest påfrestande för batteriet. Det görs extremt sällan i ett bostadshus (eller i en elbil för den delen), så i realiteten så kan ett modernt batteri hålla i 30-40 år. Och när dessa teoretiska cykler är “slut” så är inte batteriet sönder, utan har bara ca 80% av energikapacitet kvar. Om man är ok med lite mer jobb så finns s.k Edison batterier extremt kostnadseffektiva. De tar avsevärt mycket mera plats, behöver fyllas på med vatten någon gång per år och genererar vätgas som måste ventileras bort. Dock kostar de bra mycket mindre än lithium och skulle ha en livslängd i detta scenariot 100+ år (Ja, jag vet folk som använder nikel-järn batterier som tillverkades i början av FÖRRA århundradet i sina off-grid batterier)

Acktankar kostar kanske 10 000 kr och håller massor av kwh och håller hur länge som helst nästan. Lagra energi i tanken vid billig ström, driv resten av husets elbehov med batteri vid dyr ström. Det bästa av två världar. Du köper ju inte batteri för hundratusentals kronor för att lagra värme i form av ström. Det är till för att driva småsaker och pumpar etc.

Har du vedpanna behöver du acktank mest av bekvämlighetsskäl. Men värmepumpssystem med acktankar och 10 kwh batteri verkar intressant. Man kunde räkna på det för perspektiv

Ok, då fattar jag. Ungefär lika som mej då. Jag har fjärrvärme och behöver ju bara ström till cirkulationspumpen.
Dock på nyare hus är ju golvvärmen ganska trög. Det dröjer ganska länge innan plattan är utkyld, och även då tvärt om länge innan den värms upp.
Hus med radiatorer borde då vara det optimala för den lösningen. Eller?

Det går alldeles utmärkt att värma huset med acktankar. Ett klart billigare sätt att lagra energi än batteri, men det förutsätter att man har vattenburen uppvärmning.

Med tanke på att de stora förbrukarna i hemmet är uppvärmning och varmvatten, kan du ladda en acktank med billig nattel/solel via vp så bör det bli en bättre affär än batteri.

Allra helst en blandning av golvvärme /radiatorer och en eller två st fläktkonvektorer för snabb värmespridning och låg temperatur på vattnet:

Exempel golvmodell:

https://www.promoclima.it/ventilconvettore-fancoil-pavimento-sabiana-cfr-4-mv-slim.html?fee=2&fep=4299

Har en känsla av att man kan halvera strömförbrukningen för gamla hus med kombo av fläktkonvektorer och vp-beredare. Borde testas. Investering blir ju blygsam. Kanske 40-50 KSEK totalt.

Fungerar förmodligen jättebra, men som med allt annat så ser man ju mycket till sitt eget bara.
För egen del kör jag fjärrvärme och har ett hyfsat nytt hus.
Satsar på att kunna gå off grid istället.

Kom att tänka på dual mode solpaneler med allt snack om acc tankar. Det är en solpanel med en vattenslinga under panelen som kan skickas ner till en acc tank (eller ett värmebatteri i marken om man har mark/jordvärme.) Detta gör panelerna mer effektiva då de har svårt att ta tillvara på all energi om de blir för varma. En annan fördel är att man på vintern kan se till att pumpa upp plusgradigt vatten i panelerna och se till att snö och is inte lägger sig på dem.

1 gillning

Det jag tror ger den största förtjänsten idag är frekvensregleringsmarknaden. Skrev om detta i en annan tråd, men tänker att det kan vara värt att nämna här också.

• Du “hyr ut” ditt batteri till svenska kraftnät med en aggregator emellan. Svenska kraftnät använder det för att frekvensreglera nätet.
  • Du hyr ut det på timbasis, så du kan själv välja när du har bättre nytta av det på annat sätt.
  • Du får betalt för den effekt du kan leverera.
  • Det sliter inte nämnvärt på batteriet då det står i stand-by största delen av tiden.

Här kan du läsa mer om tjänsten:

Här kan du se hur mycket man får betalt historiskt och närmaste dygnet framåt:
https://mimer.svk.se/PrimaryRegulation/PrimaryRegulationIndex

Som exempel tjänade man 29 000 SEK om man hyrde ut ett 10 kW batteri under hela 2021 (om man räknar bort den del som aggregator och balansansvarig tar).

2 gillningar

Tänker vätgas tankar inom kort. 1 kbm gas kan hålla typ minst 500 - 1000 kwh energi.

Kostar typ 3 kr per kwh idag från tankstation. Då kan man gå off grid på riktigt.

Nu höjs nätavgift 30% så fast avgift blir snart 10 ksek per år innan man konsumerar något.

Ska du ha leverans av vätgas så är frakten typ 30% av totalpriset.

Sen krävs det tillstånd för förvaring av brandfarlig vara om man har mer än 10 l vätgas hemma. Ihop med detta krävs det att nån i hushållet är certifierat för hantering av brandfarlig vara och ett egenkontrollsprogram samt att 3-part inspekterar ens utrustning utifrån deras kontrollprogram.

Alla säkerhetskrav kommer medföra att priserna på vätgaslagring + bränsleceller hemma kommer dra iväg :man_shrugging:.

INTRESSANT med, reservkraft och frekvens reglering. :+1:. Vad är prognosen i år för intäkt på 10 kW?

Jo visst är staten emot vätgas av flera anledningar. Framför allt svårt att ta in skattepengar om folk går off grid i kvantitet.

Personligen är iaf jag mer rädd för säkerhetsriskerna om mina grannar skulle få för sig att installera vätgastankar om vi inte hade dessa regler.

Man kan i värsta fall blåsa bort båda sig själv och grannarna med en 1 M3 vätgastank i 100 bars tryck.

Jag skulle misstänka att staten nojar över detta också därför de har krav krav på utbildning, besiktning samt underhåll, typ som vi har för bilar och bilförare.

Om man tar medelintäkten i år och använder den året ut blir intäkten 48 600 SEK för 10 kW 2022.

Låter som en bra utveckling🙂. Hur länge tror du att det fortsätter gå uppåt? Eller finns det risk att priserna rasar snart?