Man har godkända vätgas tankar I bilar som kraschar i 150 kmh. Upp till 700 bar har jag hittat som amatör.
Panasonic har utvecklat en bränslecell på 5 kw för hushåll kostar nu ca 20 ksek. Där kommer fler nyheter men processen är lång pga nytänkande och mer utveckling som krävs. Tex för villaägare att producera egen vätgas direkt från solen. Som han på västkusten gör redan men till stora investeringar.
Då har man en perfekt kombo av överskott av solel på sommaren som man sparar till vintern. Kretslopp. Nästan som bönderna som skördar på sommaren. Dessutom har man mycket värme från vätgasen vid elproduktion som borde kunna göra nytta.
Jag är inte rätt man att uppskatta det. Visst finns det en viss korrelation med elpriset, men om jag förstått rätt så är det troligt att behovet av frekvensreglering kvarstår även om elpriset går ner. “Risken” är väl om någon riktigt stor aktör ger sig in i marknaden eller man förbättrar överföringen från norra Sverige, men det är inte gjort i en handvändning.
Mellan 20 & 80% är där ett litiumbatterier trivs bäst och laddas snabbast. Det är därför snabbladdare går väldigt snabbt mellan de nivåerna, medans de sista 20%:en kan ta väldigt lång tid. Men just cykellivslängden går upp till 100%. Det finns även några få tillverkare som beräknar mellan 0-100%
Sen får du ta med att du har extremt stora energiförluster i ett system som konverterar vatten till väte via elektrolys. Vi talar om 30-40% vi elektrolys och sen några procent i bränslecellen. Mot batteriets 95%+. Men jag vet att det finns en villa i Göteborg som använder sig av det.