Hej!
Det saknas ju inte trådar om solpaneler här men tänkte detta faktiska case kunde intressera fler som står i valet o kvalet om man ska skaffa eller inte. Och vad alternativet är.
Grannarna på gatan ska skaffa och jag är tillfrågad också. Vi pratar om ca 10kw anläggning på en standard villa och det kostar runda slängar 130-150 tkr.
Jag har bestämt mig för att inte hoppa på. Tycker kalkylen har för lång pay off och innehåller för många osäkerhetsfaktorer. Vet heller inte om vi bor kvar i huset mer än 10 år till. (Då är barnen vuxna)
MEN jag tänker göra en alternativ investering samtidigt som grannarna sätter upp sina anläggningar. Så har vi nåt att prata om och jämföra när vi hänger vid staketet ![]()
Så frågan är då vad?
-Räntesparande skulle kunna vara ett alt. Gärna med månatlig utbetalning av ränta, då finns ju ”reda pengar” att ta av till elräkningarna(men missad ränta på ränta effekt)
-En Lysa eller Avanza index portfölj som man antingen låter vara helt i fred eller skördar lite av när den gått upp.
-Utdelningsportfölj ? Kvartalsutdelare?
Eller en kombo av ovan alt.?
Andra förslag ideer?
Vi har stark ekonomi, pengar som ska investeras finns på sparkonto idag, inget behöver lånas. Kan även låta min alternativa investering vara större (upp till 300k) än vad paneler kostar. Men då blir det ju inte rätt i jämförelse.
Har bra inkomst så höga elräkningar i perioder klarar vi rent månads-balans mässigt.
Kan leva med en lite lägre månadsförtjänst än vad panelerna ger, jag värderar att mitt kapital är flyttbart och
jag kan avbryta investeringen när jag vill. Panelerna är ju inte så smidiga att ta ner och sälja om man ångrar sig efter några år.
Nån som gjort nåt liknande?